Hur lämnar man någon man älskar?
Jag behöver göra slut med min sambo, men vet inte hur. Jag älskar honom fortfarande, och han älskar mig.
Vi har varit tillsammans i ca 2,5 år. Vi är väldigt olika och detta var någon som kändes spännande och positivt i början. Desto längre in i relationen vi kommit har jag sakta med säkert börjat inse att det bara är jag som anpassar mig, hans behov går alltid före mina.
Vi har pratat om det här flera gånger (alltid på mitt initiativ). I maj satt vi ned och pratade, och jag sa tydligt att jag överväger lämna relationen om det inte blir någon förändring. Jag önskar spendera mer tid tillsammans, äta middag vid köksbordet ibland (vi sitter alltid framför tv:n), jag skulle önska att vi kunde prata och planera inför framtiden gemensamt, samt ha mer sex, för att bara nämna några saker. Sedan hände absolut inget alls. Tre månader senare tog jag upp detta igen, frågade hur han tänkte och kände. Hans respons var att det varit sommar och att han därför inte tänkt på det. Dessutom började samtalet handla om honom, att jag behövde bli snällare mot honom, annars kommer inte han vilja ha sex. För info så har sex-frågan alltid varit känslig, till en början hade vi sex flera gånger i veckan och det var väldigt bra. Sedan flyttade vi ihop, renoverade och fixade en massa. Han anklagade mig sedan för att ha förstört hans sexlust.
Det är alltid jag som städar, fixar hemma, tvättar etc. Jag har bett honom hjälpa till, men inget händer.
Det finns andra saker med, som att jag sällan känner mig lyssnad på, att han alltid blir arg och uttåtagerande när jag tar upp mina känslor. Jag vill inte känna såhär, och jag vill inte anpassa mig mer, jag vill vara med någon som ser och uppskattar mig.
Min parter säger dock flera gånger i veckan hur fin jag är och att han är glad att han har mig, att jag är rolig och gör honom glad. Jag blir så förvirrad, i min värld så försöker man finnas där för vandra om man älskar någon/bryr sig om
denna. Inte bara sätta sig själv först.
Jag vet att jag måste göra slut för min egen skull. Men hur säger jag det till honom? Hur raserar man någons värld.