• Cececilia

Förlossningsrädsla- Planerad igångsättning

Någon som fått planerad igångsättning för förlossningsrädsla? Eller är det bara snitt som de beviljar? 

• Svar på tråden Förlossningsrädsla- Planerad igångsättning
  • Anonym (Hm)
    Anonym (H) skrev 2025-09-27 23:16:08 följande:

Visste inte att man fick välja. Trodde att naturlig förlossning var det som gäller, om inte något medicinskt/tidigare trauma skulle säga något annat. Vem är inte nervös inför en förlossning ?

Allt handlar inte om nervositet. Förlossningsrädsla kan vara så paralyserande och omfattande att det sätter barn och mor i fara vid naturlig förlossning 
  • Cececilia
    Anonym (X) skrev 2025-09-27 22:29:28 följande:
    Om du redan haft en planerad igångsättning så borde det inte ara helt omöjligt för dig att få det igen. Har du pratat med MVC om detta, de brukar kunna hjälpa till att skriva remiss 
    Den igångsättningen var pga jag gick över, så inte godkänd sen innan. Då var jag lika rädd för igångsättning men efter att ha gjort det så känner jag ändå att de täta kontrollerna och vara på sjukhuset känns bäst ❤️
    Anonym (X) skrev 2025-09-27 22:27:00 följande:

Jag fick planerad igångsättning, det var helt perfekt för mig. 
    Region stockholm om det spelar roll.

• Cececilia
    Anonym (Uppsala) skrev 2025-09-27 22:53:08 följande:

Hade också förlossningsräddsla med andra barnet, och gick också över tiden med första.kände precis som du, v42 osv. Jag fick beviljad igångsättning dagen innan bf. Vattnet gick dock någon dag innan men det kändes skönt att veta att jag skulle bli igångsatt om inget hade hänt innan. Nu var det inte roten till min rädsla utan det var en tuff första förlossning med en grav bristning etc som gav mig rädsla. Men v42 och att gå över tiden var också ett orosmoln. Hoppas du kan få bestämma iallafall att en ev igångsättning kan ske kring bf! Lycka till! 

Var det i närtid? Blir så rädd när jag läser att de vill vänta med igångsättningar längre igen. 

Hoppas det blev en bra upplevelse nu 🥰

• Cececilia
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-27 22:57:09 följande:

Jag fick beviljat snitt efter egna önskemål, men kommer ihåg att de föreslog planerad igångsättning och gav det som alternativ. Det var cirka 2,5 år sedan, Stockholm Södersjukhuset. 

Vet inte om jag ska önska snitt så de kanske ger igångsättning som motbud 🙈 skönt att det blev som du ville ❤️
  • Cececilia
    Anonym (H) skrev 2025-09-27 23:16:08 följande:

Visste inte att man fick välja. Trodde att naturlig förlossning var det som gäller, om inte något medicinskt/tidigare trauma skulle säga något annat. Vem är inte nervös inför en förlossning ?

Man får inte välja hur som, utan ett team som jobbar med förlossningsrädsla tar beslut efter samtal med en. Jag har psykiska trauman från tidigare graviditeter och är inte nervös utan har sömnsvårigheter sen tidigt i graviditeten pga ångest över att barnet ska dö och blir värre ju närmre vi kommer.
  • Cececilia
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-27 23:51:30 följande:
    Allt handlar inte om nervositet. Förlossningsrädsla kan vara så paralyserande och omfattande att det sätter barn och mor i fara vid naturlig förlossning 
    Precis det handlar inte om att vara lite nervös, jag var helt ofungerande i väntan på första och det funkar inte när vi har en bebis under 1.5 år hemma, utan måste försöka få en plan som gör att det inte går ut över vårt första barn ❤️
  • Anonym (Just me)

Gå en profylaxkurs. Jättebra investering inför vaginal förlossning första gången.

• Cececilia
    Anonym (Just me) skrev 2025-09-28 15:01:35 följande:

Gå en profylaxkurs. Jättebra investering inför vaginal förlossning första gången.

Gjorde det med första, och gör kanske det igen men hjälper inte mot ångest 😣
  • Anonym (Uppsala)
    Cececilia skrev 2025-09-28 07:20:15 följande:

Var det i närtid? Blir så rädd när jag läser att de vill vänta med igångsättningar längre igen. 

Hoppas det blev en bra upplevelse nu 🥰

Ja det är i närtid. Kunde ha fått 1v innan BF också om jag ville, men ville helst komma igång naturligt för att se hur det kändes. Vattnet gick men de behövde ändå ta hål på hinnorna så blev typ igångsatt denna gång med! 
    Det gick  bättre denna gång, erfaren personal denna gång och mer närvaro. Hade även en planering där jag kunde ångra vaginal förlossning och få snitt, men kände under förlossningen att jag skulle hoppa snittet. Efter första förlossningen mådde jag så dåligt fysiskt och psykiskt pga smärtan efter skadan. Ett snitt skulle innebära att jag inte skulle få bära mitt äldre barn plus att jag ville överkomma rädslan! Efter andra förlossningen va jag så pigg i kroppen, lika pigg som jag kände ca 3 v efter första! 

Du behöver lyfta allt möjligt, finns så mycket man kan få när man tyvärr är i våran sits. Önskemål om datum för igångsättning, ev snitt, extra närvaro, opereras på operation istället för i förlossningsrummet. Ultraljud gjorde jag också dagarna innan BF för att titta om bebis var stor, ville isåfall snittas.

Det beror givetvis på hur många som föder/jobbar när det kommer till igångsättning. 
    Önskar dig verkligen lycka till, antar och hoppas att du har fått eller kommer få remiss till aurora!

• Cececilia
    Anonym (Uppsala) skrev 2025-09-29 20:29:24 följande:

Ja det är i närtid. Kunde ha fått 1v innan BF också om jag ville, men ville helst komma igång naturligt för att se hur det kändes. Vattnet gick men de behövde ändå ta hål på hinnorna så blev typ igångsatt denna gång med! 
    Det gick  bättre denna gång, erfaren personal denna gång och mer närvaro. Hade även en planering där jag kunde ångra vaginal förlossning och få snitt, men kände under förlossningen att jag skulle hoppa snittet. Efter första förlossningen mådde jag så dåligt fysiskt och psykiskt pga smärtan efter skadan. Ett snitt skulle innebära att jag inte skulle få bära mitt äldre barn plus att jag ville överkomma rädslan! Efter andra förlossningen va jag så pigg i kroppen, lika pigg som jag kände ca 3 v efter första! 

Du behöver lyfta allt möjligt, finns så mycket man kan få när man tyvärr är i våran sits. Önskemål om datum för igångsättning, ev snitt, extra närvaro, opereras på operation istället för i förlossningsrummet. Ultraljud gjorde jag också dagarna innan BF för att titta om bebis var stor, ville isåfall snittas.

Det beror givetvis på hur många som föder/jobbar när det kommer till igångsättning. 
    Önskar dig verkligen lycka till, antar och hoppas att du har fått eller kommer få remiss till aurora!

Tack för att du delar din erfarenhet och skönt att det blev bättre förlossning med andra barnet ❤️ 
    Har besök hos bm nästa vecka och hoppas få remiss skriven då 🙏
  • Anonym (Igångsättning)

Min pöjk är född med igångsättning pga förlossningsrädsla och sämre psykiskt mående. Jag ÄLSKADE min igångsättning:

Gick snabbt och smidigt och min förlossningsplan följdes. Mitt krav var vilande och tidig EDA så jag inte skulle känna så mycket värkar tex vilket jag hade behövt om jag skulle ha en spontanstart.  Ville först ha ett snitt men läkaren tjatade på mig ett förlossningskontrakt istället. Fick bryta för snitt när jag ville men tyvärr hann jag aldrig utan pojken hade bråttom ut. 

• Anonym (Just me)

Även om det gjorde ont så var det en väldigt intressant och spännande upplevelse att föda barn.

Två gånger, once in a lifetime, typ.  Jag skulle aldrig vilja ha det ogjort.  Mycket speciell upplevelse. Ni som kan, gör det. Gå profylax innan.

• Cececilia
    Anonym (Igångsättning) skrev 2025-10-03 08:30:41 följande:

Min pöjk är född med igångsättning pga förlossningsrädsla och sämre psykiskt mående. Jag ÄLSKADE min igångsättning:

Gick snabbt och smidigt och min förlossningsplan följdes. Mitt krav var vilande och tidig EDA så jag inte skulle känna så mycket värkar tex vilket jag hade behövt om jag skulle ha en spontanstart.  Ville först ha ett snitt men läkaren tjatade på mig ett förlossningskontrakt istället. Fick bryta för snitt när jag ville men tyvärr hann jag aldrig utan pojken hade bråttom ut. 

Underbart att det blev bra sen ❤️ Jag hade en bra upplevelse av min igångsättning också, så hoppas kunna få det igen. Även om första halvan var hemsk för mig. 
  • Cececilia

Verkar som jag ändå ska få en remiss till nästa steg 🙏 Hoppas den ska leda till möte som i sin tur leder till en plan som känns bra 🥹 Var så nervös att ta det med min bm och fick verkligen stå på mig för att själv inte förminska min rädsla. Fick till slut fram hur jag mådde över det hela och hon ska skriva en remiss 🙏

Svar på tråden Förlossningsrädsla- Planerad igångsättning