Acceptans skulle jag säga är svaret. Det handlade igentligen inte om vad du ville, utan om hur det behövde bli - och att relationen gick i stöpet blev den tragiska konsekvensen av det.
Allt och alla perioder har sina förutsättningar och skeenden. Det kan vi inte ändra, vare sig på gott ELLER ont, vi kan bara försöka anpassa oss så gott det går - och det behöver vi tid för att göra. Och ibland, som nu för dig, kommer det med ett högt pris, ibland tom sorg, och då måste vi få leva i den tills solen så sakta börjar skina i våra liv igen, och vi orkar öppna upp för nytt i livet.
Livet kan ändå ha mening, även om vi under vägen upplever förluster, det beror väldigt mycket på hur vi väljer att se på saker, och hur vi väljer att se på möjligheter.
Nu känner jag inte dig, men jag skulle säga att det viktiga är att även om du nu flyttat närmre och finns som stöd för dina barn, sätt dig inte i en hopplös beroende situation där du gör det som samhället egentligen ska göra, och du har ingen tid eller möjlighet för dig själv. Där du i princip blir "fast" som assistent/vårdgivare, för det är inte bra vare sig för dig eller ditt barn. Du kan absolut finnas där som stöd, viss hjälp, men du kan inte vara en 24/7 resurs, då bränner du ut dig och i princip överger ditt eget liv - och då kommer du defakto inte alls vidare, du sätter dig bara i en hopplös situation. Det är viktigt att du har tid för dig själv och det som du kommer vilja göra och ha möjlighet till, kanske så småning om tom träffa en ny som bor närmre? I vart fall ge dig möjligheten till att skaffa en sådan relation, om du skulle vilja - även om det inte känns så nu.
Kärlek är en lustig sak som händer när vi minst anar det och med någon vi aldrig anat ATT vi kunnat uppleva det med, som vi bara stöter på nån gång på något sätt i livet - OM du håller dörren uppe. Det är bara du som kan välja det.
Men det viktiga är att alltid fortsätta göra saker vi tycker är roliga, pröva nya saker vi vart nyfikna på, se till att umgås med människor inom forum där vi också träffar nya människor. Då börjar livet så småning om att rulla igång igen, och vi kommer också med tiden hitta glädje och mening. Det går inte över en natt, men det tar heller inte åratal. Allt är upp till oss själva. Vi måste bara tillåta oss det.