• Jimmy75

När reflekterade du senast över hur DU bidrar till relationen?

Jag är ute efter reflektion, inte reaktion.

Jag har sett så oerhört många trådar och kommentarer här inne som är ganska likvärdiga....och för sakens skull generaliserar jag medvetet nu. De vanligaste ämnena jag ser rör antingen en partner som är missnöjd med sexlivet och att deras respektive inte har lust längre. Många gånger verkar det vara män som tycker att deras partner borde ställa upp mer...man hänvisar gärna till ett ansvar att göra sin partner (dem själva) nöjd och lycklig och/eller så kan de inte förstå varför deras partner aldrig har lust - de har ju försökt "allt".

Sedan har vi en annan klassiker, den om långvariga relationer som sedan länge halkat in på rutin, där ofta kvinnan tar ett större ansvar för familjen AB och nu sedan år av detta har tröttnat och vill separera från sin, ofta oanande, man. I diskussionerna som följer brukar en skara ropa "lämna" "han borde ditt och datt", medan några andra brukar förespråka att de börjar kommunicera, vilket ofta kritiseras av föregående grupp som inte tycker det är konstigt att kvinnan vill lämna - No argument there säger jag angående "vill lämna".

Min egna, högst subjektiva slutsats, av både ovanstående och saker jag ser allmänt i samhället, är att väldigt många vuxna verkar tro på magiskt tänkande och partners förmåga till tankeläsning. Finns hur många exempel som helst där den klagande parten tycker att deras respektive, både män och kvinnor, borde fatta och så hänvisar man gärna till att den personen inte tar ansvar för relationen. Den har jag svårt att köpa - om din partner inte "fattar" enligt dig så är det ditt jobb att se till så att hen gör det, för annars kan du inte spela kortet "hen tar inte ansvar för relationen". För om din partner inte fattar så har DU ansvaret att försöka tillgodose det. Det må för all del misslyckas naturligtvis och DÅ kan du säga att du tagit rimligt ansvar för relationen.

Så....hur tänker ni som klagar över att er partner aldrig är sugen eller "ställer upp" så mycket som ni vill? Hur mycket reflekterar ni över ER del i det hela? Har ni bemödat er att ta reda på varför det är så? Och då menar jag inte att ni funderar över hur det har varit den senaste månaden. Det kanske inte är fullt så enkelt som schablonförklaringen att "kvinnor är såna - efter de har fått barn tröttnar de". Någonsin funderat på varför? Det finns ju nämligen exempel på motsatsen också i dessa trådar. Tror inte detta är unika individer. Jag tror bara det är par där BÅDA partners kommunicerar med varandra och är mer intresserade av att lösa utmaningarna än att ha rätt.

Samma sak angående relationer som kör i diket och kvinnan tröttnar och lämnar/vill lämna sin man för att han är trött och bara verkar bry sig om att jobba. Vilka saker och egenskaper som du tillskriver din partner är oföränderliga faktum och vilka dina egna tolkningar av vad hans beteende betyder och som därigenom bekräftas eftersom du inte gör något annorlunda. Om inget förändras kan man heller inte förvänta sig att resultatet gör det.

Jag är medveten om var jag skriver detta, men försök att ta ett kliv tillbaka och två djupa andetag innan du svarar med din automatiska förklaring om att det är någon annan som borde göra saker. Mitt syfte med tråden är som sagt reflektion, inte reaktion.

• Svar på tråden När reflekterade du senast över hur DU bidrar till relationen?
  • Queen81

Det är väl alltid lättare att hitta fel på andra, än att se inåt och granska sig själv. Tror det är mänskligt. Därmed inte sagt att det är rätt. En relation kräver arbete, både med själva relationen men också med sig själv.

Det är skönare att sitta och säga/tänka på att jag separerade för att det var fel på min sambo. Men det är långt ifrån sanningen. För det första var vi nog fel för varandra. Sen kan jag ärligt komma på flertalet fel jag gjorde. Ett av de största felen var just att jag inte tillräckligt kommunicerade att jag kände mig ensamt ansvarig för Familjen AB. Från början grundade det sig i ett kontrollbehov där jag tyckte att mitt sätt att sköta hemmet och sedan barnen var det rätta sättet. Och skulle nånting bli rätt så fick jag göra det själv, typ.
    Sen blev jag upprörd och trött på att behöva dra hela lasset själv. Men då var redan slitningarna så stora.

Han gjorde givetvis också fel men försöket till parterapi var lönlöst då han så fort han kände att terapeuten kanske inte "höll med" honom, eller när terapeuten försökte förklara nåt ur min synvinkel, slöt sig som en mussla och blev suuuur. Tre gånger gick vi Sen vägrade han.

Men ja, jag tror att vi generellt är dåliga på att se vår egen del i dåliga relationer. Tyvärr.

• Anonym (Alltid!)
    Anonym (Jollen) skrev 2025-09-28 11:39:22 följande:
    Samma händer mig. Jag brukar markera inläggen och kopiera innan jag klickar Skicka. 
    Man ska ALLTID kopiera inläggen innan man skickar. Många har gjort misstaget (inklusive jag) att inte göra det och då kan man ha skrivit en lång och bra formulerad text som vid ett klick bara blir "gone with the wind". Vissa gånger har det dock hänt att jag på något sätt har lyckats "pila mig tillbaks" till var jag skrivit.
  • Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-09-28 11:21:31 följande:
    Been there - det långa, förlorade svaret alltså. Det suger!
    Hänt mig också, verkar vara ganska vanlight.
  • Tecum

Vi har en bra relation och min fru klagar aldrig. Men antagligen är jag miljöskadad efter alla år på FL för jag reflekterar varje dag över vad jag tillför relationen, vad jag gör bra resp dåligt och vad som kan göras bättre. Kommunikation är givetvis avgörande men det är också viktigt att vara lyhörd för det som partnern inte kan/vill sätta ord på.

• Jimmy75
    Tecum skrev 2025-09-28 19:09:31 följande:

Vi har en bra relation och min fru klagar aldrig. Men antagligen är jag miljöskadad efter alla år på FL för jag reflekterar varje dag över vad jag tillför relationen, vad jag gör bra resp dåligt och vad som kan göras bättre. Kommunikation är givetvis avgörande men det är också viktigt att vara lyhörd för det som partnern inte kan/vill sätta ord på.

Skulle du säga att saker, särskilt relationen, hade varit annorlunda om du inte tänkte på det viset?

Vad gäller dina ord om kommunikation så håller jag helt med. Enligt mig är inte god kommunikation ens möjligt om du inte är lyhörd.

• Anonym (Mx)

TS - Klokt och tänkvärt inlägg.

Du är inne på spåret att det är reflektion och inte reaktion du vill ha. Min tanke är att dessa trådar istället prioriterar reaktion. Man vill avreagera sig och säga att den andra är dum, men man är inte ute efter att förstå, reflektera och lösa problemet. Det är oftast mest den andras fel och det kanske är enklaste så i stunden.

Du ser detta ur ett förståndigt och logiskt perspektiv, men många på FL vill nog bara avreagera sig och är egentligen inte ute efter en lösning, utan snarare mer att få frusta, pusta, få det ur systemet och kanske tom lite sympatier.

• Jimmy75
    Anonym (Mx) skrev 2025-09-28 19:41:03 följande:

TS - Klokt och tänkvärt inlägg.

Du är inne på spåret att det är reflektion och inte reaktion du vill ha. Min tanke är att dessa trådar istället prioriterar reaktion. Man vill avreagera sig och säga att den andra är dum, men man är inte ute efter att förstå, reflektera och lösa problemet. Det är oftast mest den andras fel och det kanske är enklaste så i stunden.

Du ser detta ur ett förståndigt och logiskt perspektiv, men många på FL vill nog bara avreagera sig och är egentligen inte ute efter en lösning, utan snarare mer att få frusta, pusta, få det ur systemet och kanske tom lite sympatier.

Det gäller väl att passa på när man har turen att för någon sekund få en bra tanke 😄
  • Tecum
    Jimmy75 skrev 2025-09-28 19:37:40 följande:

Skulle du säga att saker, särskilt relationen, hade varit annorlunda om du inte tänkte på det viset?

Vad gäller dina ord om kommunikation så håller jag helt med. Enligt mig är inte god kommunikation ens möjligt om du inte är lyhörd.

Den hade varit annorlunda i detaljer, kanske inte på det stora hela. Svårt att svara på, som jag skrev har vi inte haft några kriser, eller klagomål från hustrun. Men detaljer är också viktiga, kanske hade ett mindre reflekterande beteende hos mig utlöst en kris?
  • Jimmy75
    Tecum skrev 2025-09-28 20:13:19 följande:
    Den hade varit annorlunda i detaljer, kanske inte på det stora hela. Svårt att svara på, som jag skrev har vi inte haft några kriser, eller klagomål från hustrun. Men detaljer är också viktiga, kanske hade ett mindre reflekterande beteende hos mig utlöst en kris?
    Jag tänker inte säga "bra svar" för det går inte att veta. Däremot kan jag säga att jag gillar svaret.
  • mijau

Alltså nu är jag skild.. Men jag var gift i 19 år. Och sista åren hade vi inte sex. Men det var så mycket bitterhet och det var så mycket problem som aldrig blev lösta och även om vi fick vardagen och fungera utan att gräla.

Så var det så mycket som låg under ytan att jag inte ville att den här mannen skulle ta på mig överhuvudtaget.

För jag känner att respekt och omtanke är lika med ett bra sexliv. Jag kan inte lägga alla problem bakom mig och hur han behandlar med bara för att ha sex med honom. Jag valde hellre att onanera själv.

• Anonym (Gurka och Morot)

Det är en sån här trådstart som får en att önska inlägg från den tysta motparten som aldrig kommer till tals...den som inte längre vill ha sex.. den som stannar av bekvämlighet...den som inte kommunicerar..  den som bedrar... den som stannat kvar efter otrohet...den med diagnos.. den som slösar pengar osv .. dom som alla förtvivlade trådar handlar om och som vi aldrig får höra här...
    Vad är deras historia om självrannsakan och ansvar för sin relation..   

• Jimmy75
    Anonym (Gurka och Morot) skrev 2025-09-28 23:08:31 följande:

Det är en sån här trådstart som får en att önska inlägg från den tysta motparten som aldrig kommer till tals...den som inte längre vill ha sex.. den som stannar av bekvämlighet...den som inte kommunicerar..  den som bedrar... den som stannat kvar efter otrohet...den med diagnos.. den som slösar pengar osv .. dom som alla förtvivlade trådar handlar om och som vi aldrig får höra här...

Det är dom jag tänker att vi behöver lyssna mer på, istället för att göra våra antaganden. ETT skäl till att en människa tystnar är att han/hon upplever att ingen någonsin lyssnar på dem, så det är inte lönt att de säger något. För all del inte en bra slutsats för dem, men en som förekommer. Ibland är den riktig, ibland är det ett självskydd och det jag själv brukar kalla offerkofta (vilket inte heller är konstruktivt förstås).
  • Tecum
    Anonym (Gurka och Morot) skrev 2025-09-28 23:08:31 följande:

Men en del av det du räknar upp kommer fram i vissa inlägg. Problemet är att den som vågar skriva att denne förlåter otrohet och stannar blir idiotförklarad av ett gäng moraltanter av bägge kön. Hur kul är det att skriva då?
    Även den som inte vill ha sex, stannar av bekvämlighet eller den som varit otrogen skriver ibland. Men samma där, döma och peka finger istället för att ta en seriös diskussion.

Däremot den som slösar pengar eller inte vill kommunicera skriver sällan. Det beror troligen på bristande självinsikt.
  • Jimmy75
    Tecum skrev 2025-09-29 17:07:19 följande:
    Men en del av det du räknar upp kommer fram i vissa inlägg. Problemet är att den som vågar skriva att denne förlåter otrohet och stannar blir idiotförklarad av ett gäng moraltanter av bägge kön. Hur kul är det att skriva då?
    Även den som inte vill ha sex, stannar av bekvämlighet eller den som varit otrogen skriver ibland. Men samma där, döma och peka finger istället för att ta en seriös diskussion.

Däremot den som slösar pengar eller inte vill kommunicera skriver sällan. Det beror troligen på bristande självinsikt.
    Så sant
  • Anonym (Ett fulknep)

Jag har ett fulknep som jag tycker funkar väldigt bra mot det där med projektledare. Jag har märkt att han faktiskt kan när han måste. Tex. under småbarnsår eller under min cancerbehandling (frisk nu) då gjorde han ALLT. 

Så jag fejkar helt enkelt att jag är sjuk, huvudvärk räcker. Så gör han faktiskt allt och jag kan ta det lugnt. Jag har slutat tjata eller ta upp det med honom  jag orkar inte. Är så mycket enklare att bara säga att jag har ont i huvudet så slipper jag.

Svar på tråden När reflekterade du senast över hur DU bidrar till relationen?