• Blåelden

Vilka fördelar tycker ni det finns med att välja naturliga livsmedel framför processade

För att nämna några så tycker jag efter en tid att dem smakar godare, har generellt bättre fettsyra balans och därför motverkar inflammation dessutom känns det mer..... Ja vad är ordet.... Naturligt kanske

• Svar på tråden Vilka fördelar tycker ni det finns med att välja naturliga livsmedel framför processade
  • Jimmy75

Kan du ge några exempel på vad du då väljer? Var drar du gränsen för att något är processat?

• Anonym (Bengt)

Jag har samma fråga som föregående. Är bröd processat? Tofu? Surkål? Yoghurt? 

• Anonym (Bengt)
    Dr Nail skrev 2025-09-28 11:40:51 följande:

Klimatet och våra barns framtid är ju en anledning iaf.

Kan du utveckla det? 
  • Dr Nail
    Anonym (Bengt) skrev 2025-09-28 11:41:55 följande:
    Kan du utveckla det? 
    Jämför hur mycket energi det krävs att producera äppelmos industriellt, jämfört med ett vanligt äpple. Bara ett exempel.
  • Anonym (Bengt)
    Dr Nail skrev 2025-09-28 11:51:51 följande:
    Jämför hur mycket energi det krävs att producera äppelmos industriellt, jämfört med ett vanligt äpple. Bara ett exempel.

Ok, då fattar jag hur du menar (fast det går nog åt ännu mer energi att koka moset hemma på spisen än det gör i en industri). 

Du tänker att oprocessad mat är samma sak som rå mat då, om jag förstår dig rätt? 

Hur är det med processer som inte innebär uppvärmning, som mjölksyrning tex? Är det mer ok? 

• Blåelden
    Jimmy75 skrev 2025-09-28 10:51:05 följande:

Kan du ge några exempel på vad du då väljer? Var drar du gränsen för att något är processat?

Anonym (Bengt) skrev 2025-09-28 10:59:37 följande:

Jag har samma fråga som föregående. Är bröd processat? Tofu? Surkål? Yoghurt? 

Livsmedel som är utan tillsatser och onaturliga bearbetningar. Livsmedel som varit med oss i tusentals år. Hela råvaror utan innehållsförteckning,  naturliga mejerier som turkisk naturell yoghurt och smör och ost. Animaliska livsmedel där djuret har levt ett naturligt liv exempelvis vildfångad fisk och viltkött. Livsmedlen har vanligtvis naturligt lågt omega6 innehåll.
  • Dr Nail
    Anonym (Bengt) skrev 2025-09-28 12:11:14 följande:

Ok, då fattar jag hur du menar (fast det går nog åt ännu mer energi att koka moset hemma på spisen än det gör i en industri). 

Du tänker att oprocessad mat är samma sak som rå mat då, om jag förstår dig rätt? 

Hur är det med processer som inte innebär uppvärmning, som mjölksyrning tex? Är det mer ok? 

Fast är det verkligen mer energieffektivt på det stora hela med storskalig tillverkning? Transport finns ju i den ekvationen. Förpackning, svinn.
Svar på tråden Vilka fördelar tycker ni det finns med att välja naturliga livsmedel framför processade