• Habobo

Sovpåsar: blir inte klok på TOG-värden

Hej hej hallå!

som rubriken lyder blir jag smått tokig av sovpåsars TOG-värde och är nyfiken på hur ni andra resonerar. Jag har en 5 månaders hemma som sover i sin säng med sovpåse. Hon har sovit fram till förra veckan med pyjamas och en sovpåse med TOG 1. Vi märkte på henne att hon var kall på både bröstet och i nacken så vi bytte upp till en 2,5:a i kombination med en pyjamas men hon är fortfarande kall! Vi har haft 23 grader i sovrummet och blir inte klok på diagrammen med att denna temperatur behöver dessa kläder för nu har hon kläder och sovpåse för en temperatur för 16-18 grader i sovrummet när det är över 20 grader.. Det kommer ju så småningom bli ännu kallare och om hon fryser nu? vad i hela friden ska hon ha på sig då? Vad använder ni andra föräldrar på era små? Fodrade pyjamaser? Finns det ens?
  • Svar på tråden Sovpåsar: blir inte klok på TOG-värden
  • Anonym (Patricia)

Jag hade pyjamas och vanligt täcke . Såg aldrig vitsen med sovpåse, det ska ju vara mysigt och ombonat att lägga sig med frihet att röra sig som man vill . Sängen behåller ju dessutom värmen med ett täcke så även om barnet sparkar av sig nån gång förblir sängen varm. 

• Anonym (s)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-09-28 13:00:21 följande:

Jag hade pyjamas och vanligt täcke . Såg aldrig vitsen med sovpåse, det ska ju vara mysigt och ombonat att lägga sig med frihet att röra sig som man vill . Sängen behåller ju dessutom värmen med ett täcke så även om barnet sparkar av sig nån gång förblir sängen varm. 

Täcke används inte till bebisar numera.
  • Anonym (Hu)

Är du säker att hon är kall? Låter som hon borde vara kokt istället 🙈 Vi har bara pyjamas och aldrig använt sovpåse ens på vintern. Vår är 10 månader nu men var liten under vintern och enbart pyjamas med strumpor och raggsockor 🥰 

• Habobo
    Anonym (Hu) skrev 2025-09-28 13:11:56 följande:

Är du säker att hon är kall? Låter som hon borde vara kokt istället 🙈 Vi har bara pyjamas och aldrig använt sovpåse ens på vintern. Vår är 10 månader nu men var liten under vintern och enbart pyjamas med strumpor och raggsockor 🥰 

Eller hur? 😂 hon är väldigt sval på både bröst och nacke, men varm på benen.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (s) skrev 2025-09-28 13:06:56 följande:
    Täcke används inte till bebisar numera.
    Wtf?
    Är de klassade som livsfarliga nu då eller?
  • Anonym (Bella)

TOG-värde? Vart tog vanligt sunt förnuft vägen?

Bädda med en yllefilt under lakanet så brukar det bli jämn och lagom värme. Undvik syntet i det hon har på sig. Är hon kall av sig så välj kläder i siden eller ull. 

Är det dragigt vid sängen? Då kan man ju bli kall ävenomtemperaturen är ok. 

• Astrakanen

Min bebis sover i långärmad body och sovpåse med tog 2,5. Diagrammen är väl mest riktlinjer och inte något man måste följa om bebisen känns för kall eller varm.

Fodrad pyjamas vet jag inte om finns men jag har köpt fleecepyjamas från hm, det kanske skulle vara något? 

Svar på tråden Sovpåsar: blir inte klok på TOG-värden