Varför inte skilja sig lika gärna?
Jag har funderat på en sak. Varför väljer så många par att gå i parterapi i stället för att bara skilja sig? Missförstå mig rätt ? jag förstår att man vill försöka rädda något som man en gång byggt upp tillsammans, speciellt om det finns barn, gemensam ekonomi, hus eller bara en lång historia ihop. Men ibland undrar jag om parterapi inte ofta är som att sätta plåster på en spricka i ett glas ? det kanske håller ett litet tag, men själva sprickan finns där fortfarande.
För det känns som att de flesta som söker sig till terapi redan har gått ganska långt i sin relationströtthet. Man kommer dit för att man redan grälat sönder vardagen, tappat tilliten, eller helt enkelt slutat känna det där som fanns i början. Och då undrar jag: är det verkligen möjligt att "prata tillbaka" en känsla som försvunnit? Eller handlar det mer om att fördröja ett beslut som ändå ligger runt hörnet ? skilsmässan?
En annan sak: ibland känns det nästan som att parterapi blir en sorts "checklista" man måste bocka av, för att kunna säga till sig själv (eller till barnen, familjen, vännerna) att man i alla fall försökte. Att man inte gav upp utan kamp. Men innerst inne kanske båda redan vet att det är slut, bara att man inte riktigt vågar säga det högt ännu.
Jag kan förstå att det kan ge något ? att ha en tredje part som medlar, att få hjälp att kommunicera på ett nytt sätt, att kanske hitta tillbaka till varandra. Men ändå återkommer frågan i mitt huvud: om man behöver boka tid hos en terapeut för att orka vara ihop, är det då verkligen meningen att man ska vara det?
Varför inte acceptera att människor förändras, att kärlek kan ta slut, och att en separation ibland faktiskt är det sundaste valet? Är det kanske vår rädsla för ensamhet, för förändring eller för att ?misslyckas? som gör att vi klamrar oss fast?
Jag säger inte att skilsmässa alltid är svaret. Men ibland undrar jag om parterapi är ett sätt att skjuta upp det oundvikliga ? i stället för att våga släppa taget och börja om på nytt.