• Anonym (LS)

Namnet Henry

Kort och gott. Vad tycker ni om namnet Henry? Jag och partnern funderar på namnet till vår kommande son. Men jag är lite orolig att namnet är för tungt och gammaldags? Hur kommer namnet upplevas över tid då många pojkar idag får mjukare namn som Elvin, Milton, Love osv? 

• Svar på tråden Namnet Henry
  • Anonym (A)

Fint namn, många äldre namn  är populära igen. Tycker att det är ett mjukt namn.

• trollhona

Det är ett fint namn, och jättebra att ni kan komma överens, det är det inte alla par som kan.
    Jag tycker Henry är ett mittenalternativ, inte mjukt men inte hårt alls. Tror det kommer passa bra in i rådande namntrend men inte vara så vanligt att han fler i klassen med samma namn.

• Anonym (Lotta)

Det är inget jag hade valt, men är inte dåligt på något sätt. Jag skulle inte reagera på något särskilt sätt om jag mötte ett barn som hette så. 

• Anonym (Lotta)

Och jag tycker inte att det låter hårt. :)

• spöke

Jag tycker inte att Henry låter hårt. Betoningen ligger på det mjukare N:et, inte på R:et. 

• Anonym (Yes)

Fint namn, varken tungt, gammeldags eller hårt. 

• Anonym (W)

Henry är ett vanligt namn på barn. Plats 29 på topplistan över vanligaste namnen på nyfödda. Love och Milton ligger på plats 60 respektive 66. Elvin plats 109. Henry är för övrigt inte ett hårt namn. Personligen är jag inte så förtjust i det namnet men det är en smaksak, det är liksom inget fel på det.

• Anonym (K)
    Anonym (LS) skrev 2025-09-28 16:02:09 följande:
    Namnet Henry

Kort och gott. Vad tycker ni om namnet Henry? Jag och partnern funderar på namnet till vår kommande son. Men jag är lite orolig att namnet är för tungt och gammaldags? Hur kommer namnet upplevas över tid då många pojkar idag får mjukare namn som Elvin, Milton, Love osv? 

Henry är finare än de andra namnen du radade upp. 

Roligare med ett lite mer unikt namn än topplistenamnen - tycker jag!
  • Anonym (Hm)

Jag gillar namnet Henry. Till skillnad från många andra som svarar tycker jag nog att namnet är lite hårt, men det är helt ärligt något jag faktiskt tycker är bland fördelarna med namnet. Ett mjukt namn som Eliot eller Elvin passar när man är upp till 20 som max, men en vuxen karl ska ha ett namn med pondus och kraft. Kul att heta Linus eller Pontus (som var populärt förr) som 3 åring, inte lika kul när du är 50. 

• Anonym (E.)

Henry är ett engelskt namn och det finns redan en svensk form, nämligen Henrik. Då tycker jag att man ska ta den svenska formen - om man inte har anknytning till England på något sätt. Men Henry är i alla fall hundra gånger bättre än Harry, eftersom det i alla fall är ett riktigt namn, som anses kungligt och stiligt i engelsktalande länder (till skillnad från Harry som är ett smeknamn). 

Även Henri - den franska formen - skulle låta konstigt till ett svenskt efternamn, om det inte fanns en förklaring (som att mamman är fransyska). 

Svar på tråden Namnet Henry