Sambo vägrar att möblera om hemma
Jag och min sambo är oense om vår möblering hemma och jag behöver ärligt talat någon annans syn på saken. Jag har ingen aning om jag är orimlig och han har rätt.
För fyra år sedan köpte vi en gemensam lägenhet som redan då var lite liten för oss. Syftet var att sänka boendekostnaden - vilket vi definitivt har gjort. Tanken var att vi skulle bo här en kort period för att spara pengar och se om vi eventuellt skulle byta stad. Nu har vi stannat kvar i lägenheten längre än det var tänkt.
Nu har livet förändrats i och med att vi fick barn för ett år sedan och sambon har bytt jobb. Han vill att vi ska bo kvar i vår lägenhet för att kunna spara pengar till ett hus eller radhus. Han räknar med att bo här i ett par år till för att ha råd med vårt drömboende.
Planlösningen är inte optimal och vi behöll alla möblerna från gamla lägenheten eftersom vi inte ville lägga pengar på en lägenhet som vi inte skulle bo i under en längre period. Möblerna är för stora sett till ytorna vi har idag och det känns trångt. Inte heller matchar de varandra och det ser ut som ett plockepinn hem.
Nu när det är bestämt att vi ska bo här en längre tid vill jag gärna byta ut delar av möblemanget och möblera om med befintliga möbler för att göra det mer funktionellt. Han vägrar och det går inte att resonera med honom. Jag har försökt flera gånger, men det går absolut inte för han ?vill inte lägga pengar eller energi på en lägenhet vi inte ska bo kvar i?. Javisst, jag håller med om det, men 4-5 år är en lång tid att bo med för stora och klumpiga möbler.
Det gäller främst att byta ut vår 3m breda soffa mot en mindre, flytta på två bokhyllor, flytta ett vitrinskåp till källaren och ta upp en sopsortering från källaren. Helst hade jag velat byta ut matbordet, men det ska han behålla till varje pris för ?det är bra att ha?. Istället tycker han att jag ska göra mig av med mina kaniner för att buren tar för mycket plats och han vill hellre ha sin roddmaskin där. Jag har föreslagit en annan bur till djuren och placera den på ett annat ställe, men det duger inte. Jag skaffade mina kaniner innan jag ens träffade honom så han har hela tiden vetat om deras existens.
Totalt sett handlar det om att köpa möbler för max 20000kr och ta det i etapper. Möblera om med möbler vi redan äger kostar ingenting.
Lägenheten är en trea på 70kvm, så det är ingen minimal lägenhet. Problemet är planlösningen, men den är för dyr och jobbig att ändra på.
Vad tycker ni? Är jag knäpp?