• Anonym (C)

Sambo vägrar att möblera om hemma

Jag och min sambo är oense om vår möblering hemma och jag behöver ärligt talat någon annans syn på saken. Jag har ingen aning om jag är orimlig och han har rätt. 

För fyra år sedan köpte vi en gemensam lägenhet som redan då var lite liten för oss. Syftet var att sänka boendekostnaden - vilket vi definitivt har gjort. Tanken var att vi skulle bo här en kort period för att spara pengar och se om vi eventuellt skulle byta stad. Nu har vi stannat kvar i lägenheten längre än det var tänkt. 

Nu har livet förändrats i och med att vi fick barn för ett år sedan och sambon har bytt jobb. Han vill att vi ska bo kvar i vår lägenhet för att kunna spara pengar till ett hus eller radhus. Han räknar med att bo här i ett par år till för att ha råd med vårt drömboende. 

Planlösningen är inte optimal och vi behöll alla möblerna från gamla lägenheten eftersom vi inte ville lägga pengar på en lägenhet som vi inte skulle bo i under en längre period. Möblerna är för stora sett till ytorna vi har idag och det känns trångt. Inte heller matchar de varandra och det ser ut som ett plockepinn hem. 

Nu när det är bestämt att vi ska bo här en längre tid vill jag gärna byta ut delar av möblemanget och möblera om med befintliga möbler för att göra det mer funktionellt. Han vägrar och det går inte att resonera med honom. Jag har försökt flera gånger, men det går absolut inte för han ?vill inte lägga pengar eller energi på en lägenhet vi inte ska bo kvar i?. Javisst, jag håller med om det, men 4-5 år är en lång tid att bo med för stora och klumpiga möbler.

Det gäller främst att byta ut vår 3m breda soffa mot en mindre, flytta på två bokhyllor, flytta ett vitrinskåp till källaren och ta upp en sopsortering från källaren. Helst hade jag velat byta ut matbordet, men det ska han behålla till varje pris för ?det är bra att ha?. Istället tycker han att jag ska göra mig av med mina kaniner för att buren tar för mycket plats och han vill hellre ha sin roddmaskin där. Jag har föreslagit en annan bur till djuren och placera den på ett annat ställe, men det duger inte. Jag skaffade mina kaniner innan jag ens träffade honom så han har hela tiden vetat om deras existens. 

Totalt sett handlar det om att köpa möbler för max 20000kr och ta det i etapper. Möblera om med möbler vi redan äger kostar ingenting. 

Lägenheten är en trea på 70kvm, så det är ingen minimal lägenhet. Problemet är planlösningen, men den är för dyr och jobbig att ändra på. 

Vad tycker ni? Är jag knäpp?

• Svar på tråden Sambo vägrar att möblera om hemma
  • Anonym (Second hand)

Köp begagnat och sälj de gamla? Då kan ni t o m gå plus om de nya möblerna är mindre

• Anonym (qwerty)

Ok så han vill göra sig av med djur för att få plats med en roddmaskin?? Han låter som ett pucko. Om ni har så dåligt med plats så är väl roddmaskinen det första som ska ut.

Ta ned saker i källaren om du kan. Sedan köper du en soffa begagnat och gör dig av med den stora.

• Anonym (E)

Just med att möblera om så kan jag ibland få idéer "den där får ju bättre plats där" i början så kunde jag ventilera mina planer men då blir det helt plötsligt värsta projektet, "det här ska vi göra i helgen, är du säker? Kanske såhär istället.... etc" så jag har börjat med att testa mig fram när han inte är hemma, ibland blir det jättebra, ibland kanske det var bättre förr och så flyttar jag bara tillbaka. Jag har fått kommentarer både "wow, jag gillar verkligen att ha det aåhär istället" och "njae, jag vet inte riktigt, jag vill nog ändra tillbaka" 

Min mamma var precis likadan och jag minns när hon bad mig hjälpa henne att dra ner en garderob från vinden som självklart fastnade i trappen och vi var tvungna att vänta på pappa och jag glömmer aldrig "varför ska du alltid starta projekt så fort jag är borta?" Och hennes svar var "jamen då hinner jag ju flytta tillbaka ifall det inte blir bra"

• Tecum

Han kanske helt enkelt tycker det är jobbigt att kånka möbler ut och in, något som jag i så fall har stor förståelse för...Flört 
    Jag har också inställningen att man ska inte byta ut något som fungerar, men enligt dig fungerar det inte med så stora möbler. Kan du tänka dig att köpa begagnat för då faller hans ekonomiska argument? Har du bekanta som kan hjälpa till att bära möblerna?

• Anonym (C)
    Anonym (E) skrev 2025-09-29 15:31:15 följande:

Just med att möblera om så kan jag ibland få idéer "den där får ju bättre plats där" i början så kunde jag ventilera mina planer men då blir det helt plötsligt värsta projektet, "det här ska vi göra i helgen, är du säker? Kanske såhär istället.... etc" så jag har börjat med att testa mig fram när han inte är hemma, ibland blir det jättebra, ibland kanske det var bättre förr och så flyttar jag bara tillbaka. Jag har fått kommentarer både "wow, jag gillar verkligen att ha det aåhär istället" och "njae, jag vet inte riktigt, jag vill nog ändra tillbaka" 

Min mamma var precis likadan och jag minns när hon bad mig hjälpa henne att dra ner en garderob från vinden som självklart fastnade i trappen och vi var tvungna att vänta på pappa och jag glömmer aldrig "varför ska du alltid starta projekt så fort jag är borta?" Och hennes svar var "jamen då hinner jag ju flytta tillbaka ifall det inte blir bra"

Problemet är att han inte vill prata om det överhuvudtaget och blir irriterad när jag nämner det. Jag har ibland möblerat om när han inte har varit hemma och det är inte populärt. Å andra sidan accepterar han sakernas nya plats efter ett tag och gör ingenting för att flytta tillbaka dem. 

Får se om jag har tid att flytta runt på möbler när han inte är hemma och se hur han reagerar. Får väl dra argumentet att jag inte vill ha vissa saker på golvnivå pga ett barn som pillar på allt.
    Anonym (qwerty) skrev 2025-09-29 15:18:20 följande:

Ok så han vill göra sig av med djur för att få plats med en roddmaskin?? Han låter som ett pucko. Om ni har så dåligt med plats så är väl roddmaskinen det första som ska ut.

Ta ned saker i källaren om du kan. Sedan köper du en soffa begagnat och gör dig av med den stora.

Han är bitvis ett pucko som tycker att buren är problemet när det kommer till hur vi kan möblera hemma. Jag föreslog gymkort istället för en maskin, men det gick han inte med på.

För övrigt är matbordet dubbelt så stort som buren och det försvårar tydligen inte sättet som vi kan möblera på.

Får nog göra en kupp och fixa en ny soffa och se vad han gör. 

Anonym (Second hand) skrev 2025-09-29 13:38:28 följande:

Köp begagnat och sälj de gamla? Då kan ni t o m gå plus om de nya möblerna är mindre

Just köpa en begagnad soffa går inte för sig - enligt honom. Jag har föreslagit att man kan köpa begagnat för att hålla nere kostnaderna, men då blev han sur. Plus att det tar tid som han hellre vill lägga på annat.
  • Anonym (C)
    Tecum skrev 2025-09-29 17:30:20 följande:

Han kanske helt enkelt tycker det är jobbigt att kånka möbler ut och in, något som jag i så fall har stor förståelse för...Flört 
    Jag har också inställningen att man ska inte byta ut något som fungerar, men enligt dig fungerar det inte med så stora möbler. Kan du tänka dig att köpa begagnat för då faller hans ekonomiska argument? Har du bekanta som kan hjälpa till att bära möblerna?

Jag tycker också det är jobbigt att kånka på saker, så det har jag full förståelse för, haha. 

Just nu är det på gränsen för att vara funktionellt. T.ex. kan man inte sitta fyra stycken vid matbordet utan att en person får en golvlampa i bakhuvudet, dottern kan inte sitta med och äta vid matbordet när vi har gäster för då kan man inte gå runt, osv. Bordet står tryckt mot soffan och ändå kan man knappt gå runt. Jag är också emot att göra sig av med saker som fortfarande är i fint skick och kan användas. 

Sambon är heller inte nöjd med hur det är, men vill ändå inte lägga tid eller energi på att försöka göra det bättre. 

Min tanke var att börja med en mindre soffa och se om det räcker för att det inte ska kännas lika trångt. Just nu tar soffan upp halva vardagsrummet och med ett matbord som är 140cm långt finns det inte så mycket plats kvar  

Även fast jag har erbjudit mig att betala för en ny soffa och få den hemlevererad, inburen och monterad samt bortforsling av den gamla soffan säger han nej. 

• Minkoppte

Men, han låter ju inte alls trevlig att vara sambo med. Att hemmamiljön är funktionell och trivsam är så himla viktigt för välmåendet. Du kanske borde ta med dig kaninerna och bli särbo istället? En sambo som använder surhet som taktik för att styra vad som får diskuteras låter ärligt talat inget vidare behaglig att bo ihop med.

• Anonym (Fia)

Jag håller med om att det verkar vara en god idé att möblera om, så att ni får mer svängrum, men det verkar onödigt att köpa nytt, när det bara handlar om några få år.

Det är inte så att soffan är i sektioner, så att ni helt enkelt kan plocka bort en del och på så sätt göra den mindre?

Kan ni skruva loss benen från matsalsbordet och låta det stå i förrådet tills ni flyttat till något större?

• Anonym (Mia)

Om det är möbler han gillar och som kommer att passa bra i nästa boende, kanske ni kan magasinera dem i källare, hos släktingar eller hyra ett litet förråd. 

Om han inte vill ha begagnat, köp nytt och antingen sälj sen när ni flyttar eller försök hitta saker som kan fungera i nästa bostad också. En tvåsitsig soffa och en fåtölj tex kanske går att placera i nästa bostad. Ett nätt matbord med utdragsskiva går kanske att ha som skrivbord i barnets rum i nya boendet. 

Men att ha det trångt i flera år till låter jobbigt och onödigt. 

Vet inte hur stora kaninburar är, men går den ha på en hylla ovanför tex roddmaskinen, eller måste den stå på marken?

• Anonym (en tanke)

Jag funderar över om han känner som känslomässiga band till era befintliga möbler och därför inte vill byta ut dem? Jag har en soffa som jag älskar som jag haft i många år. Superbra kvalitet, den är i mycket bra skick fortfarande. Den har passat in jättebra i vissa av mina boenden, medan den egentligen inte alls passat i andra. Det står 2-2 på den fronten faktiskt. Men jag skulle aldrig göra mig av med den om jag inte måste.

Kan någon liknande förklaring passa din sambo?

Ett annat alternativ till förklaring skulle kunna vara om han inte gillar samma typ av möbler som du, men inte vågar säga det och därför istället bara säger nej. För han vet att det kommer bli en ny soffa som du vill ha, inte en som han vill ha. 

• Anonym (L)

Om du lägger en flera gånger vikt filt under benen i ena änden på den stora möbeln, så kan du dra den till det nya stället genom att lyfta i andra änden och dra. 

Tycker också att det verkar jobbigt med en överstor soffa som tar upp halva vardagsrummet. Och att ni inte kan sitta 4 vuxna plus barn när ni har gäster.

Speciellt om ni ska bo där i 4-5 år. Håller bebisen er vaken på nätterna så att han har sömnbrist och är allmänt sur?

• Anonym (C)

Jag har varit inaktiv i tråden. Haft lite mycket att göra den senaste veckan. 

Jag tror han har känslomässiga band till vårt matbord. För den har två utdragsskivor och man kan få plats upp till 10 personer. Så länge vi bor här kommer vi aldrig kunna dra ut det så mycket för då kan man inte gå runt bordet till andra sidan av vardagsrummet. Han köpte för övrigt bordet från Ikea när han flyttade till sin studentlägenhet så det rör sig inte om något arvegods. Nåväl, matbordet är inte det primära problemet. 

Soffan köpte vi gemensamt 2021 och varken han eller jag är särskilt fästa vid den. Ena sidan kan man ta bort, men då är där inget armstöd. Får kanske börja i den änden och se om det fungerar. 

Får även se om vi kan möblera om så att det blir bra för kaninerna?

• Anonym (C)

Jag har varit inaktiv i tråden. Haft lite mycket att göra den senaste veckan. 

Jag tror han har känslomässiga band till vårt matbord. För den har två utdragsskivor och man kan få plats upp till 10 personer. Så länge vi bor här kommer vi aldrig kunna dra ut det så mycket för då kan man inte gå runt bordet till andra sidan av vardagsrummet. Han köpte för övrigt bordet från Ikea när han flyttade till sin studentlägenhet så det rör sig inte om något arvegods. Nåväl, matbordet är inte det primära problemet. 

Soffan köpte vi gemensamt 2021 och varken han eller jag är särskilt fästa vid den. Ena sidan kan man ta bort, men då är där inget armstöd. Får kanske börja i den änden och se om det fungerar. 

Får även se om vi kan möblera om så att det blir bra för kaninerna?

• Goneril

Kan ni inte ställa matbordet jämte stolarna i köket? Det räcker ju med en matplats förutsatt att det finns golvutrymme!. Soffan verkar inte vara det allra snyggaste i den vägen, på Blocket finns otroligt många till bra pris, till och med Howardsoffor. Svängda soffor är snyggt och då behövs kanske ett passande soffbord. Glasbord är fint, gör rummet luftigt.                                                                                                                                   Över huvud taget, i ett övermöblerat hem är Philip Starks "genomskinliga" möbler räddningen, de gör rummen luftiga.Men kaniner i ett hem som man är rädd om? Tur att vi alla är olika, jag skulle aldrig skaffa husdjur, är rädd om mina möbler.

Svar på tråden Sambo vägrar att möblera om hemma