• Anonym (Anonym)

Låna barnets saker?

Hej!

Hur gör ni andra vid lån av lite dyrare saker man är lite mer rädd om. Ex en ny cykel eller likaväl en begagnad, tycker ni att det är okej att barnets kompisar åker runt på den? 

• Svar på tråden Låna barnets saker?
  • Anonym (Polly)

Jag har gett mina barn rådet att inte låna ut sånt eftersom det blir så jobbigt för alla om något går sönder. 

• MsM84

Vad menar du med åker runt på den? Att barnen byter cykel en stund och provar varandras ser jag som helt naturligt, att låna ut cykel t ex till ett annat barn finns inte för mig då de används dagligen. Är det saker som används sällan skulle det bero på hur rädda vi är om saken. 

• Anonym (.)

Det har en dela att göra med ålder kan jag tycka, och sen såklart omständigheterna, cyklar min 5 åring runt i kvarteret och kompisen vill prova så är det ok, väldigt osannolikt att något skulle gå sönder just då och iså fall så hade det nog gått sönder iaf

Är det 10 åringar som slänger cykeln omkring så hade jag sagt till direkt till både mitt och det andra barnet att nu delas det inget mer

Är det högstadiebarn så har jag informerat mina att om de lånar ut saker som går sönder så är det trist och förhoppningsvis så ersätter kompisen men att det kanske är bäst att inte låna ut saker man bryr sig om till höger och vänster, jag har även sagt att de kan gärna skulla på mig pm det är jobbigt att säga nej ;) det är ju ungefär i den här åldern man inte planerar längre med föräldrarna utan barnen sköter umgänget med kompisarna själva 

• Anonym (ABC)
    Anonym (Polly) skrev 2025-09-29 16:44:58 följande:

Jag har gett mina barn rådet att inte låna ut sånt eftersom det blir så jobbigt för alla om något går sönder. 

Det har vi också gjort.
  • Anonym (Anonym)
    MsM84 skrev 2025-09-29 16:48:32 följande:

Vad menar du med åker runt på den? Att barnen byter cykel en stund och provar varandras ser jag som helt naturligt, att låna ut cykel t ex till ett annat barn finns inte för mig då de används dagligen. Är det saker som används sällan skulle det bero på hur rädda vi är om saken. 

Ja alltså cyklar till kompisens hem som är en bit bort, mitt barn får gå. Eller att kompisen cyklar omkring i området till andra till andra kompisar lekplatser etc etc men mitt barn får gå.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Polly) skrev 2025-09-29 16:44:58 följande:

Precis min tanke antingen att det går sönder eller blir stulet om  den kanske står hos kompisen eller annat ställe etc! Men så bra då känner jag mig inte så elak som säger till att kompisar inte får låna våra cyklar och sparkcyklar mer. En sparkcykel är trasig pga ett barn ej varit rädd om den, därför man blir lite extra nojjig med just en cykel.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (.) skrev 2025-09-29 16:56:16 följande:

Det har en dela att göra med ålder kan jag tycka, och sen såklart omständigheterna, cyklar min 5 åring runt i kvarteret och kompisen vill prova så är det ok, väldigt osannolikt att något skulle gå sönder just då och iså fall så hade det nog gått sönder iaf

Är det 10 åringar som slänger cykeln omkring så hade jag sagt till direkt till både mitt och det andra barnet att nu delas det inget mer

Är det högstadiebarn så har jag informerat mina att om de lånar ut saker som går sönder så är det trist och förhoppningsvis så ersätter kompisen men att det kanske är bäst att inte låna ut saker man bryr sig om till höger och vänster, jag har även sagt att de kan gärna skulla på mig pm det är jobbigt att säga nej ;) det är ju ungefär i den här åldern man inte planerar längre med föräldrarna utan barnen sköter umgänget med kompisarna själva 

Ja vissa är inte så rädda om sina cyklar och bara slänger omkring, därför blir jag lite nojjig ifall att. Sedan så gick en sparkcykel sönder då en kompis inte var rädd om den tyvär. men så bra då kan jag med gott samvete säga nej!
Svar på tråden Låna barnets saker?