• Jimmy75

Tänk om vi tvingades ta ansvar

Det här är inte någon fråga. Jag bara delar med mig av en fundering/önskan jag har...

Tänk om vi skulle börja att tvinga människor att faktiskt ta ansvar. Jag är fullt medveten om att vi har olika förutsättningar att förstå och klara den uppgiften...men förmågan att göra det blir definitivt INTE bättre av att slippa undan det så lätt. Jag undrar hur det skulle se ut här inne om man var tvungen att komma med någon slags motivering till varför man ger tumme upp eller tumme ner till ett inlägg. Tänk om det gick att se att det var just du som gav tumme ner/upp till en kommentar här inne - att du inte fick vara anonym, och dessutom var tvungen att motivera varför du gav den. Skulle det påverka hur ofta och till vad du tummade åt något håll tror du? Det är så jäkla lätt att bara reagera och sedan inte fundera 2 sekunder över vare sig varför eller vad det kan leda till och tyvärr är det fortsatt den riktningen samhället går än så länge, att vi alla tillåts åsikter men ingen frågar efter förklaringen eller motiveringen så till slut gör vi bara - utan att tänka. Det handlar inte om att människor är dumma. Det handlar om att vi bara är människor.

• Svar på tråden Tänk om vi tvingades ta ansvar
  • Anonym (Gör båda)

Jag brukar alltid skriva ett inlägg de gånger jag tummar upp/ ner inlägg. För jag får inte ut något av det om jag ändå inte ger en förklaring till varför jag gör det. Sen tycker jag det är lika viktigt att tumma upp bra inlägg, och skriva vad som var bra. 

• Anonym (B)
    Anonym (Roba) skrev 2025-09-30 04:22:55 följande:

Samma tänk kan ju rekommenderas till de som skriver här på forumet. Tar man ansvar för det som skrivs och anstränger sig till fullo att bidra med respektfulla texter med gott diskussionsunderlag så behöver man nog inte oroa sig för tummar som pekar neråt. Något att ha i åtanke för alla troll och runkpellar som härjar och förpestar forumet med sitt nonsens.

Håller med om att många har svårt att uttrycka sig respektfullt och ta ansvar för vad de skriver, men jag har lagt märke till att även inlägg som är respektfullt skrivna och uttrycker rätt okontroversiella åsikter ofta får tummen ner, så man ska nog inte fästa alltför stor vikt vid dessa nedtumningar. Själv bryr jag mig inte så mycket om när mina inlägg får tummen ner, men bryr mig desto mer om medlemmar som inte klarar av att diskutera utan att bli oförskämda och gå till personangrepp.
  • Anonym (Lee)
    Jimmy75 skrev 2025-09-30 03:47:23 följande:

Det här är inte någon fråga. Jag bara delar med mig av en fundering/önskan jag har...

Tänk om vi skulle börja att tvinga människor att faktiskt ta ansvar. Jag är fullt medveten om att vi har olika förutsättningar att förstå och klara den uppgiften...men förmågan att göra det blir definitivt INTE bättre av att slippa undan det så lätt. Jag undrar hur det skulle se ut här inne om man var tvungen att komma med någon slags motivering till varför man ger tumme upp eller tumme ner till ett inlägg. Tänk om det gick att se att det var just du som gav tumme ner/upp till en kommentar här inne - att du inte fick vara anonym, och dessutom var tvungen att motivera varför du gav den. Skulle det påverka hur ofta och till vad du tummade åt något håll tror du? Det är så jäkla lätt att bara reagera och sedan inte fundera 2 sekunder över vare sig varför eller vad det kan leda till och tyvärr är det fortsatt den riktningen samhället går än så länge, att vi alla tillåts åsikter men ingen frågar efter förklaringen eller motiveringen så till slut gör vi bara - utan att tänka. Det handlar inte om att människor är dumma. Det handlar om att vi bara är människor.

Man får nog inse att en del människor är elaka mot andra med avsikt. För att få ur sig aggressioner eller bara roa sig själva och likasinnade.

Atr de inte längre skulle få vara anonyma skulle nog avhålla en del sådana personer från att skriva ojyssta inlägg.
  • Anonym (Dino)

Människor är flockdjur. Det betyder att folk i regel håller med de som de identifierar som någon i flocken. Timmar upp till de  som är med. Timmar ner till de som inte är med. 
  • Anonym (Dino)
    Anonym (Lee) skrev 2025-09-30 08:02:42 följande:
    Man får nog inse att en del människor är elaka mot andra med avsikt. För att få ur sig aggressioner eller bara roa sig själva och likasinnade.

Atr de inte längre skulle få vara anonyma skulle nog avhålla en del sådana personer från att skriva ojyssta inlägg.
    Tror inte på det. De är uttråkade, behöver uppmärksamhet eller bara arga och behöver ventilera.

Människor är schyssta om man väl kommer innanför skalet. Sätt ut på främmande människor på en öde ö och de lär bli vänner.
  • Jimmy75
    Anonym (Gör båda) skrev 2025-09-30 07:51:07 följande:

Jag brukar alltid skriva ett inlägg de gånger jag tummar upp/ ner inlägg. För jag får inte ut något av det om jag ändå inte ger en förklaring till varför jag gör det. Sen tycker jag det är lika viktigt att tumma upp bra inlägg, och skriva vad som var bra. 

Absolut! Tycker nästan det är ännu viktigare. 
  • Jimmy75

Som ett brev på posten?imorse på nyheterna i radion tog man upp att det är ett samhällsproblem med möjligheten att posta åsikter anonymt på en del plattformar. 

• Anonym (B)
    Anonym (Dino) skrev 2025-09-30 08:10:30 följande:
    Tror inte på det. De är uttråkade, behöver uppmärksamhet eller bara arga och behöver ventilera.

Människor är schyssta om man väl kommer innanför skalet. Sätt ut på främmande människor på en öde ö och de lär bli vänner.
    Detta stämmer långt ifrån alltid. När det gäller vissa användare tycker jag att de uttrycker sig på ett sätt som tydligt visar att de har en mycket osympatisk inställning till sina medmänniskor.
  • Anonym (Lee)
    Anonym (Dino) skrev 2025-09-30 08:10:30 följande:

För att de måste bli vänner för.att överleva på ett bättre sätt på öm. Världen skulle inte se ut som den gör om människor bara var jyssta längst inne

Vi har kapacitet till att vara både och.

• Anonym (Gör båda)
    Anonym (Lee) skrev 2025-09-30 09:36:53 följande:
    För att de måste bli vänner för.att överleva på ett bättre sätt på öm. Världen skulle inte se ut som den gör om människor bara var jyssta längst inne

Jag tror också det är som du säger. Jag tycker du sade det på ett bra, beskrivande sätt så jag tummade upp ditt inlägg. 

Vill göra ett litet tillägg på det. Jag tror att det är många som mår dåligt och tar ut sina frustrationer på nätet. Har lagt märke till att vissa personer ofta får tummar ner vad de än skriver ( typ) och då tror jag det är mer personligt. De kan ha haft mycket tjafs i andra diskussioner, och så förföljer nertummarna även i andra inlägg. Eller så är det vissa ämnen som triggar de personer som inte mår bra.

Det är min hobbyanalys. Jag förstår inte vad man kan få ut av att inte förklara varför man gillar/ogillar något. 😊

• Anonym (Dino)
    Anonym (Lee) skrev 2025-09-30 09:36:53 följande:

Alla tillhör inte flocken, Ja. Så elakhet är en del i att vara ett flockdjur. Det finns även de i flocken som missköter sig och behöver avhysas.
  • Anonym (Kråksången)

Det är just det som är det fina i kråksången med anonyma forum. Jag kan tumma ner ett inlägg utan att behöva ta skit för det. Det är min självklara rättighet att gilla eller ogilla ett inlägg och med en reaktion visa detta anonymt. Nedtumningar är bra, eftersom de visar när en skribent har fel, bara vill starta bråk och konflikter eller bara förväntar sig att få medhåll. Vi gör forumet bättre genom att markera vad vi gillar och inte gillar. Sen kan man tycka att "fel" inlägg tummas ned, men det säger ju mest något om betraktaren.

• Anonym (Antal tummar ned?)

Till detta ämne borde väl höra att det är så enkelt se att antalet tummar ibland överdrivs?

Jag har roat mig med att studera detta under en tid, bl a kollat hur antalet tummen ned utvecklas på ett och samma inlägg, ibland på flera liknande inlägg, och ställt det i relation till hur många minuter (ibland bara sekunder...) det tar för ett visst antal tummen ned.

Påfallande ofta är det ungefär samma korta tidsram och ofta exakt, eller nästan  exakt, samma antal tummen ned som kommer inom just denna tidsram.
    Ofta har det dessutom handlat om trådar och inlägg inom ett specifikt område (t ex Sex och samlevnad) och alltså ofta samma ämne eller ungefär samma ämne i nästan samtliga fall.

Så vitt jag har kunnat notera så är det ofta antalet tummen ned som blir överdrivet högt under en anmärkningsvärt kort tid.

Jag vet inte hur det går till, men jag kan inte förstå annat än att i vissa fall skulle det kunna vara (högst troligt!) att en och samma medlem kan ha skaffat sig möjlighet att ge ett antal tummen ned på alla inlägg som den medlemmen känner för att ge flera tummar ned.

Utan att veta om det är möjligt eller tillåtet, jag frågar detta, men jag kan inte dra någon annan slutsats än att en och samma medlem, t ex genom att ha flera anonyma inlogg (?), kan roa sig själv med att ge ett antal tummen ned på ett inlägg?

Sedan vad det är för fel på den medlemmen, hur stora problem den har, om det är något fel, det är ju en annan diskussion...

• Anonym (Gör båda)
    Anonym (Kråksången) skrev 2025-09-30 12:57:51 följande:

Det är just det som är det fina i kråksången med anonyma forum. Jag kan tumma ner ett inlägg utan att behöva ta skit för det. Det är min självklara rättighet att gilla eller ogilla ett inlägg och med en reaktion visa detta anonymt. Nedtumningar är bra, eftersom de visar när en skribent har fel, bara vill starta bråk och konflikter eller bara förväntar sig att få medhåll. Vi gör forumet bättre genom att markera vad vi gillar och inte gillar. Sen kan man tycka att "fel" inlägg tummas ned, men det säger ju mest något om betraktaren.

Vad man tycker är rätt eller fel är ju högst individuellt?

Folk har t.ex olika syn på vad som är rätt och fel gällande politisk åskådning, otroheter, konflikter mellan Israel och Palestina, jämställdhet, barnuppfostran, sex osv osv. Vem avgör vem som har rätt och fel då?  

Vad jag dock  ?tror? avses här är inlägg som inte tar ställning, eller skriver något kontroversiellt och ändå tummas ner. Då verkar det mer personligt än motiverat, särskilt om det inte åtföljs av en förklaring.

• Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-09-30 06:43:39 följande:

Jag förstår inte de som gnäller på tummarna. 

Varför är det viktigt att veta vem som gillar eller ogillar ett inlägg? Och varför bryr sig folk om att andra gillar/ogillar det man skriver? Om man inte tål att folk uttrycker sin åsikt så skriv inte. 

Håller med. Det tummas i trådar som namntrådar, vad blir det för mat o.s.v. vilket är obegripligt egentligen. Tumme ner för köttfärssås eller fiskgratäng t.ex. Det verkar tummas på pin kiv.
  • Anonym (f)
    Anonym (Antal tummar ned?) skrev 2025-09-30 13:19:31 följande:

Till detta ämne borde väl höra att det är så enkelt se att antalet tummar ibland överdrivs?

Jag har roat mig med att studera detta under en tid, bl a kollat hur antalet tummen ned utvecklas på ett och samma inlägg, ibland på flera liknande inlägg, och ställt det i relation till hur många minuter (ibland bara sekunder...) det tar för ett visst antal tummen ned.

Påfallande ofta är det ungefär samma korta tidsram och ofta exakt, eller nästan  exakt, samma antal tummen ned som kommer inom just denna tidsram.
    Ofta har det dessutom handlat om trådar och inlägg inom ett specifikt område (t ex Sex och samlevnad) och alltså ofta samma ämne eller ungefär samma ämne i nästan samtliga fall.

Så vitt jag har kunnat notera så är det ofta antalet tummen ned som blir överdrivet högt under en anmärkningsvärt kort tid.

Jag vet inte hur det går till, men jag kan inte förstå annat än att i vissa fall skulle det kunna vara (högst troligt!) att en och samma medlem kan ha skaffat sig möjlighet att ge ett antal tummen ned på alla inlägg som den medlemmen känner för att ge flera tummar ned.

Utan att veta om det är möjligt eller tillåtet, jag frågar detta, men jag kan inte dra någon annan slutsats än att en och samma medlem, t ex genom att ha flera anonyma inlogg (?), kan roa sig själv med att ge ett antal tummen ned på ett inlägg?

Sedan vad det är för fel på den medlemmen, hur stora problem den har, om det är något fel, det är ju en annan diskussion...

Just detta såg jag tydligt igår. Inom fem minuter fanns det fem nedåttummar åt en persons inlägg, vid varje inlägg och denne som var aggressiv&vidrig fick inte den mängden tummar. Det är så tydligt att användaren har en hel massa nick eller en hel massa kukhuvuden som vänner online samtidigt för inte ens en uppenbar trolltråd får nedåttummar i den farten. Sånt borde moderatorerna ta itu med men vi vet att det inte kommer bli någon förändring.
  • Anonym (Kråksången)
    Anonym (Gör båda) skrev 2025-09-30 13:19:41 följande:

Vad man tycker är rätt eller fel är ju högst individuellt?

Folk har t.ex olika syn på vad som är rätt och fel gällande politisk åskådning, otroheter, konflikter mellan Israel och Palestina, jämställdhet, barnuppfostran, sex osv osv. Vem avgör vem som har rätt och fel då?  

Vad jag dock  ?tror? avses här är inlägg som inte tar ställning, eller skriver något kontroversiellt och ändå tummas ner. Då verkar det mer personligt än motiverat, särskilt om det inte åtföljs av en förklaring.

Ibland går det att läsa mellan raderna eller förstå utifrån en enda formulering vad avsikten är, som t.ex. ofta är fallet med misogyna inlägg, där TS ska försöka verka "neutral" och "saklig" men använder ord och formuleringar som avslöjar den egentliga bevekelsegrunden. Då är det bra om folk tummar ned, men även skriver ett svar som pekar på vad som är misstänkt i TS.
  • Postman
    Anonym (Antal tummar ned?) skrev 2025-09-30 13:19:31 följande:

Precis, har noterat det med. Tycker det är märkligt att sajten inte tar tag i det. Det är en form av psykologiskt krigsföring som den eller de bedriver. Det gör att fler och fler spenderar mindre tid här. 
  • Anonym (Hm)

Fast asså nej. Om någon skriver en rolig kommentar så kan jag göra tummen upp. Ska jag behöva skriva ett inlägg och då förklara att kommentaren var rolig? Hela tråden skulle ju då vara full med massa onödiga förklaringar. Tummen ner - gillar inte, tummen upp - gillar.

Varför behöva motivera mer än så?

• Anonym (Dino)

Vem orkar ens bry sig om tummar?

De intressantaste situationerna uppstår när man har rätt men har de andra i diskussionen emot sig. 
Svar på tråden Tänk om vi tvingades ta ansvar