Tänk om vi tvingades ta ansvar
Det här är inte någon fråga. Jag bara delar med mig av en fundering/önskan jag har...
Tänk om vi skulle börja att tvinga människor att faktiskt ta ansvar. Jag är fullt medveten om att vi har olika förutsättningar att förstå och klara den uppgiften...men förmågan att göra det blir definitivt INTE bättre av att slippa undan det så lätt. Jag undrar hur det skulle se ut här inne om man var tvungen att komma med någon slags motivering till varför man ger tumme upp eller tumme ner till ett inlägg. Tänk om det gick att se att det var just du som gav tumme ner/upp till en kommentar här inne - att du inte fick vara anonym, och dessutom var tvungen att motivera varför du gav den. Skulle det påverka hur ofta och till vad du tummade åt något håll tror du? Det är så jäkla lätt att bara reagera och sedan inte fundera 2 sekunder över vare sig varför eller vad det kan leda till och tyvärr är det fortsatt den riktningen samhället går än så länge, att vi alla tillåts åsikter men ingen frågar efter förklaringen eller motiveringen så till slut gör vi bara - utan att tänka. Det handlar inte om att människor är dumma. Det handlar om att vi bara är människor.