• Anonym (Orolig)

Kan en omskakning av magen orsaka missfall?

Kanske löjlig fråga men behöver ventilera min oro med någon..

Jag är gravid i ca vecka 7-8.

Jag kom i lite för hög fart på ett gupp idag när jag åkte bil. Guppet kom i samband med en sväng och när jag körde över det liksom skakades jag om i sätet från sida till sida. Det kändes som att det blev en kraft i magen.

Kan detta vara fara för fostret?
  • Svar på tråden Kan en omskakning av magen orsaka missfall?
  • Anonym (Juhopp)

Det har jag väldigt svårt att tro. Folk rider ju och allt möjligt när de är gravida. 

• felicityporter

Jag åkte Balder (Lisebergs berg-och-dalbana i trä) två gånger när jag var gravid med yngsta innan jag såg att gravida inte fick åka den. Hoppsan? Det gick bra, lillen lever och mår bra idag.

Ett farthinder som man tar lite för snabbt är däremot absolut ingen fara i en normal graviditet. Slappna av!

• Fjäril kär

Tänk på alla tänkbara elit-idrottare som också  tävlar  med  med stora magar . Absolut ingen fara.  

• Anonym (TG)
    Fjäril kär skrev 2025-09-30 17:56:01 följande:

Tänk på alla tänkbara elit-idrottare som också  tävlar  med  med stora magar . Absolut ingen fara.  

Vilka elitidrottare tävlar med stora magar?
  • enola

Jag red på en mekanisk älg(!), (sån där som snurrar och hoppar och man ska sitta kvar så länge som möjligt, låtsasrodeo typ). Jag var i början av en oplanerad graviditet och tänkte helt enkelt inte på det förrän efteråt. Vet överhuvudtaget inte hur jag tänkte, då jag är generellt feg och rädd för att slå mig och dessutom var klädd i långklänning.
    Under samma graviditet, när jag var i femte månaden, trasslade jag in mig i mina egna skosnören, ramlade och landade på magen. Sonen är nu 24 och en fullt fungerande ung man. Fostret är så skyddat i magen så det klarar mycket mer än man tror. Du behöver inte oroa dig Hjärta

• Anonym (biologen)
    Anonym (TG) skrev 2025-09-30 18:04:50 följande:
    Vilka elitidrottare tävlar med stora magar?
    Elit och elit men...

Kampsport till åttonde månaden har jag personligen stött på.

Maraton i åttonde månaden finns här:

Om barn gick sönder av ett fartgupp hade vi inte haft mycket chans i vår tidigare existens i förhistorien.
  • Anonym (Sila)

Också varit litet nojig efter vissa fartgupp men det har gått bra. Är i vecka 25 nu. Har en massa fartgupp på vår väg hem.

Svar på tråden Kan en omskakning av magen orsaka missfall?