• Anonym (Mamma)

Någon som fått bra hjälp av socialtjänsten?

För att göra en lång historia kort så fick vi kontakt med socialtjänsten för att vår dotter lider av psykisk ohälsa. Via telefon fick vi veta att de väljer att inte starta en utredning men att vi är välkomna att höra av oss om vi behöver hjälp och stöd. Det behöver vi ju men vet inte om socialtjänsten är bättre än psykologer och läkare? Är det nägon som har fått bra stöd därifrån? 

• Svar på tråden Någon som fått bra hjälp av socialtjänsten?
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-01 13:05:29 följande:
    Förstår. Vi har bra hjälp och kommunikation med skolan så det behovet finns inte riktigt just nu. 
    Då så, då tackar ni nej. Förstår inte varför du frågar om det är så att ni inte behöver deras hjälp. 

Hade jag varit i er sits hade jag pratat med dom och sett vad de kan erbjuda. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2025-10-01 13:08:08 följande:
    Då så, då tackar ni nej. Förstår inte varför du frågar om det är så att ni inte behöver deras hjälp. 

Hade jag varit i er sits hade jag pratat med dom och sett vad de kan erbjuda. 
    Vill gärna veta vad andra i vår situation har fått för hjälp och om det har varit meningsfullt. Skillnaden på samtal och föräldrastöd för barnet via soc jämfört med en psykolog hos bup t ex. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-01 13:11:19 följande:
    Vill gärna veta vad andra i vår situation har fått för hjälp och om det har varit meningsfullt. Skillnaden på samtal och föräldrastöd för barnet via soc jämfört med en psykolog hos bup t ex. 
    Det är ju svårt att veta eftersom ingen vet exakt vad ni har för problem. Psykisk ohälsa kan bero på många saker och se väldigt olika ut.

Varför inte ta emot hjälpen och se vad den består av innan du tackar nej?
  • Anonym (f)
    Stöd för er som familj, inte stöd för barnets psykiska ohälsa som sjukvården ska ge. 
  • Anonym (Lisa)
    Det kan förvisso socialtjänsten svara bättre på än vi här då det helt beror på vad just er kommun och region kan erbjuda er . 
    Men generellt är ju BUP sjukvård och koncentrerar ju på stöd utifrån eventuella diagnoser och kan erbjuda anhörigstöd utifrån det perspektivet.  

Socialtjänsten kan erbjuda olika typer av föräldrautbildning som inte handlar om diagnoser itan mer koncerntrerat på hemmamiljjön, skolan, förstärkning av uppfostran etc.. samt givetvis också rent konkret hjälp via SoL tex placering av barn i stödfamilj,  kontaktpersoner etc..  då kan ni föräldrar få stöttning där också.  
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2025-10-01 13:13:53 följande:
    Det är ju svårt att veta eftersom ingen vet exakt vad ni har för problem. Psykisk ohälsa kan bero på många saker och se väldigt olika ut.

Varför inte ta emot hjälpen och se vad den består av innan du tackar nej?
    Tänker att var och en kan svara utifrån sina erfarenheter.

Har inte blivit erbjuden någon hjälp utan fick besked om att jag kan återkomma och be om hjälp vid behov. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-01 13:21:55 följande:
    Det kan förvisso socialtjänsten svara bättre på än vi här då det helt beror på vad just er kommun och region kan erbjuda er . 
    Men generellt är ju BUP sjukvård och koncentrerar ju på stöd utifrån eventuella diagnoser och kan erbjuda anhörigstöd utifrån det perspektivet.  

Socialtjänsten kan erbjuda olika typer av föräldrautbildning som inte handlar om diagnoser itan mer koncerntrerat på hemmamiljjön, skolan, förstärkning av uppfostran etc.. samt givetvis också rent konkret hjälp via SoL tex placering av barn i stödfamilj,  kontaktpersoner etc..  då kan ni föräldrar få stöttning där också.  
    Enligt soc själva kan de ge stöd och föräldrautbildning utifrån diagnos som t ex adhd. Efterfrågar erfarenheter av skillnaden i stöd från vården och socialtjänsten. Om det är värdefullt att fä hjälp från båda. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-01 14:05:46 följande:
    Enligt soc själva kan de ge stöd och föräldrautbildning utifrån diagnos som t ex adhd. Efterfrågar erfarenheter av skillnaden i stöd från vården och socialtjänsten. Om det är värdefullt att fä hjälp från båda. 
    Aha då är jag med. 

Om vi säger att BUP utgår från själva sjukvården och medicinskt stöd  så är det troligen så att socialtjänsten utifrån diagnoser just använder sig av socialtjänstlagen i sina utbildningar och just det jag nämnde tidigare utgår från rättigheter och skyldigheter och konkreta insatser.  Det kan ju vara stor skillnad på en familj som fått  jourfamilj som avlastning som delar med sig av den erfarenheten i en föräldragrupp kontra en familj som bara får kuratorstöd hos BUP en gång i månaden. 
    Grovt förenklat. Men jag tror du förstår. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-01 14:33:59 följande:
    Aha då är jag med. 

Om vi säger att BUP utgår från själva sjukvården och medicinskt stöd  så är det troligen så att socialtjänsten utifrån diagnoser just använder sig av socialtjänstlagen i sina utbildningar och just det jag nämnde tidigare utgår från rättigheter och skyldigheter och konkreta insatser.  Det kan ju vara stor skillnad på en familj som fått  jourfamilj som avlastning som delar med sig av den erfarenheten i en föräldragrupp kontra en familj som bara får kuratorstöd hos BUP en gång i månaden. 
    Grovt förenklat. Men jag tror du förstår. 
    Är intresserad av bådas erfarenheter. 
  • Anonym (Aldrig någonsin soc)

Mina erfarenheter av soc är katastrofala, fyllda med påhittade eller skarvade historier och rena lögner.

Orkar inte berätta för då kommer hela FL-maffian med hobbyexperter i samlad trupp och beskyller mig för allt som hände.

Skulle aldrig i livet dra in soc frivilligt i min familjs liv igen. Aldrig.

En av soctanterna fick jag, med hjälp av deras chef, bort från vårt ärende då hon på något vis använde oss för sitt maktmissbruk.

• Anonym (Elevhälsan)

Jag tänker att socialtjänsten kan vara ett stöd om ungdomen har blivit hemmasittare från skolan. Eller om man vill ha föräldrastöd i att bemöta svåra beteenden och förbättra samspelet med ungdomen.

Men är det en psykiatrisk diagnos, eller psykiatriska svårigheter så skulle jag vända mig till BUP.

Detsamma gäller självskadebeteenden, BUP är bättre då.

• Anonym (Elevhälsan)

Ja, vill man ha konkret stöd i förm av en kontaktfamilj t.ex. så är det socialtjänsten man ska vända sig till.

Men det ena utesluter inte det andra!

• Anonym (Elevhälsan)

Även hemmasittare kan ha diagnoser, så även där kan både socialtjänsten och BUP tillsammans vara bra.

Svar på tråden Någon som fått bra hjälp av socialtjänsten?