• Anonym (Stavmixer)

Kvinnor - vågar ni visa vänlighet mot män?

Har en kvinnlig kollega som jag kommer väldigt bra överens med. Vi har en mycket vänskaplig relation utan att det är flörtigt eller så. Hon verkar genuint gilla mig som en bra och trevlig kollega och jag känner mig uppskattad. Inget romantiskt eller sexuellt, bara rent kollegialt och gemytligt. Det gör det lite roligare att gå till jobbet när det finns någon som verkar tycka bra om en.

Skulle kunna tänka mig att andra män skulle kunna tolka detta som att hon vore intresserad och försöka göra framstötar, trots att hon är gift och har barn. Läser då och då om att många kvinnor automatiskt är reserverade mot män då de upplever att all form av vänlighet skulle kunna misstolkas som ett intresse. Känner ni kvinnor igen er i detta?

• Svar på tråden Kvinnor - vågar ni visa vänlighet mot män?
  • Anonym (Sannolikt)
    Jimmy75 skrev 2025-10-03 07:29:01 följande:

Jag är chockad....hur KUNDE du....ta så lång tid på dig innan det galet förväntade svaret kom. Det stod i gårdagens tidning att du skulle skriva såhär förr eller senare....du prickar båda de kritiska punkterna också. Både slutsatsen att jag ljuger och den alternativa förklaringen att jag då inte är en man. Jodå, det är jag...men det är gånger som denna jag skäms över att tillhöra gruppen - tack så mycket för att du bekräftar bilden av män som ibland framförs att män bara tänker på en sak och med ett organ (inte det huvudet som sitter på axlarna). Jag brukar tänka att det är en konstig uppfattning eftersom varken jag själv, eller flera män jag känner, är sådana. Men så kommer man in här och får följa med på en liten rundtur i huvudet på en person som dig och inser "Herregud! Jag fattar var dom får uppfattningen ifrån"

Anledningen till att vi har så stor hjärna är vårt neocortex. Det är den delen som ger upphov till vårt mer avancerade tänkande men jag blir orolig nu eftersom evolutionen hjärna sorterar bort sånt som inte används eller behövs längre. Det kanske räcker med den delen som gör mer förenklade analyser och beslut - "Öh, kolla! Ett hondjur, hon måste bestigas".

Är du nöjd nu? Nu tänkte jag väl och uttryckte mig ändå mer i linje med din definition av en man....alltså, sista meningen i förra stycket.

Jimmy75 skrev 2025-10-03 07:33:17 följande:
    Och vaddå ljuga för att det ska låta bra förresten? Om nu alla (iallafall enligt dig) är helt överens att män funkar som du beskriver och att jag med mitt resonemang inte är en man. Vad i hela friden är det DÅ som du menar låter bra i mitt envisa resonemang??? Om jag fattar dig rätt måste jag ju framstå som en idiot eller lögnare. Jag vet inte riktigt hur eftersträvansvärt det skulle vara, så berätta gärna för mig hur jag får det att "låta bra" om ditt tankespår stämmer och jag ljuger.

Män har i alla tider varit attraherade av vackra kvinnor. Men inte du alltså.
  • Queen81

Jag är tyvärr väldigt försiktig med manliga kollegor, för att inte bli missuppfattad. Sorgligt att det ska behöva vara så 

• Mayjel
    Anonym (Fraxinus excelsior) skrev 2025-10-03 07:46:03 följande:
    Det var då olika, men du jobbar kanske på en tillknäppt arbetsplats då?

Jag jobbar med ett flertal män som oftast är hjärtliga, glada och hjälpsamma men ibland lite trötta eller stressade, och visar det. Vi kan tala om hur vi mår och vår arbetsbelastning, och berättar om våra intressen och familjer och sånt som kan vara jobbigt där också. Man försöker avlasta varandra där man kan och vara rädd om den som har det tufft, vare sig det är på jobbet eller hemma.
    Vet inte om jag skulle kalla det för en riktig arbetsplats men ja, har mestadels träffat på tillknäppta och asociala män. Uppfattar män på det sättet lite allmänt rentav, oavsett sammanhang. Tycker kvinnor är trevligare i jämförelse. 
  • idealistmakaroner
    Queen81 skrev 2025-10-03 16:51:12 följande:

Jag är tyvärr väldigt försiktig med manliga kollegor, för att inte bli missuppfattad. Sorgligt att det ska behöva vara så 

Ett tips, om någon missuppfattar dig, så ta tag i honom som att du skulle kyssa honom och skriv sug kuk i pannan på honom. Ha alltid en tuschpenna i fickan!
  • Jimmy75
    Anonym (Sannolikt) skrev 2025-10-03 16:39:41 följande:
    Jimmy75 skrev 2025-10-03 07:33:17 följande:
    Och vaddå ljuga för att det ska låta bra förresten? Om nu alla (iallafall enligt dig) är helt överens att män funkar som du beskriver och att jag med mitt resonemang inte är en man. Vad i hela friden är det DÅ som du menar låter bra i mitt envisa resonemang??? Om jag fattar dig rätt måste jag ju framstå som en idiot eller lögnare. Jag vet inte riktigt hur eftersträvansvärt det skulle vara, så berätta gärna för mig hur jag får det att "låta bra" om ditt tankespår stämmer och jag ljuger.

Män har i alla tider varit attraherade av vackra kvinnor. Men inte du alltså.
    Men ett konstaterande att någon ser bra ut betyder väl för fan inte att jag per automatik är attraherad och vill ligga med personen. 
  • Anonym (Sannolikt)
    Jimmy75 skrev 2025-10-03 17:46:07 följande:
    Men ett konstaterande att någon ser bra ut betyder väl för fan inte att jag per automatik är attraherad och vill ligga med personen. 
    Vad blir du attraherad av då? Spelar inte utseende någon roll för dig?
  • Anonym (QWERTY)
    Anonym (Fraxinus excelsior) skrev 2025-10-03 07:46:03 följande:
    Det var då olika, men du jobbar kanske på en tillknäppt arbetsplats då?

Jag jobbar med ett flertal män som oftast är hjärtliga, glada och hjälpsamma men ibland lite trötta eller stressade, och visar det. Vi kan tala om hur vi mår och vår arbetsbelastning, och berättar om våra intressen och familjer och sånt som kan vara jobbigt där också. Man försöker avlasta varandra där man kan och vara rädd om den som har det tufft, vare sig det är på jobbet eller hemma.
    Sådana arbetsplatser är jag också van vid där man hjälper varandra oberoende av orsak.
    Om någon har det jobbigt pga tex sjukdom inklusive familjemedlem så är vi där och täcker upp om personen behöver vara ledig mer är normalt, är aldrig ett problem må det vara någon dag, vecka eller tom månad. 
  • Jimmy75
    Anonym (Sannolikt) skrev 2025-10-03 17:51:07 följande:
    Vad blir du attraherad av då? Spelar inte utseende någon roll för dig?

Jo, utseende spelar roll för attraktion.....MEN JAG MÅSTE VÄL FORTFARANDE INTE VILJA LIGGA MED VARENDA KVINNA SOM SER BRA UT????

Det är ju här det blir helt sjukt - Menar du på allvar att om en kvinna ser bra ut så vill du automatiskt ligga med henne eller fantiserar om det????

• Anonym (Sannolikt)
    Jimmy75 skrev 2025-10-03 18:11:44 följande:

Jo, utseende spelar roll för attraktion.....MEN JAG MÅSTE VÄL FORTFARANDE INTE VILJA LIGGA MED VARENDA KVINNA SOM SER BRA UT????

Det är ju här det blir helt sjukt - Menar du på allvar att om en kvinna ser bra ut så vill du automatiskt ligga med henne eller fantiserar om det????

Det finns inget sjukt i att vara attraherad av en vacker kvinna och vilja ligga med henne. Att inte alls bli attraherad av en vacker kvinna som heterosexuell man vore konstigt.

Jag menar inte att jag skulle glo, flåsa eller göra något annat som skulle kunna uppfattas som ett trist beteende. Men hon skulle garanterat finnas med i mina tankar om jag ansåg henne vara rejält attraktiv. Om jag var i position att försöka komma längre än vänner, så skulle jag även försöka med det om jag var singel.
  • Jimmy75
    Anonym (Sannolikt) skrev 2025-10-03 19:00:51 följande:
    Det finns inget sjukt i att vara attraherad av en vacker kvinna och vilja ligga med henne. Att inte alls bli attraherad av en vacker kvinna som heterosexuell man vore konstigt.

Jag menar inte att jag skulle glo, flåsa eller göra något annat som skulle kunna uppfattas som ett trist beteende. Men hon skulle garanterat finnas med i mina tankar om jag ansåg henne vara rejält attraktiv. Om jag var i position att försöka komma längre än vänner, så skulle jag även försöka med det om jag var singel.
    Well! Det är där du och jag skiljer oss åt. Helt okej för mig om du funkar så, men blanda inte in mig i det.
  • Anonym (Annan synvinkel)

Att ha ett Intresse behöver ju inte vara synonymt med att vara beredd att vara otrogen mot sin partner. Jag är man och i ungefär samma situation som dig TS. I mitt fall så är jag dock rätt övertygad om att min kvinnliga kollega känner en viss attraktion mot mig och det är ömsesidigt. 

Däremot väljer vi att hålla relationen professionell. Även om det finns inslag av andra saker så har jag en sambo jag älskar och hon älskar säkert sin man också och skulle inte välja bort honom. Jag väljer att tänka på det som att om vi inte redan varit upptagna hade det nog hänt något. Men som det är i dagsläget så är det inte aktuellt.

• Anonym (Kollega och vän)

Hej TS,

Jag orkar inte läsa alla svar, men jag hade kunnat vara den tjejen. Jag har en sån kollega på mitt jobb. Det känns skönt att komma till jobbet när det finns en eller fler personer där som man inte behöver låtsas inför. Mitt mål är också litet att få honom att trivas på jobbet för han får mig att trivas bättre, och det är viktigt att trivas för att välja att stanna kvar. Vi är båda känsliga personer och kan jag få honom att slappna av och vara sig själv så får det mig att må bättre, och jag behöver inte visa någon mask inför honom utan det är ok att visa sina svagare sidor. Det är ingen attraktion, bara någon jag tycker om att prata med på jobbet. Det spelar mig ingen roll om det är en tjej eller kille men nu råkade det vara en kille. Skulle någon av oss sluta skulle vi nog inte ses mer och det är jag helt ok med, men jag vill gärna att han är kvar för jag slappnar inte av med vem som helst. Jag skulle absolut inte vilja att han skulle tro att jag är attraherad av honom eller att han skulle bli attraherad av mig, men det är inget jag tror skulle hända eller oroar mig för. Vi är båda i relationer som vi trivs i och jag är tio år äldre bland annat.

över lag är jag lika trevlig mot män och kvinnor på jobbet. Det har inte uppstått problem sedan skolan. Jag upplever att de flesta är trevliga och professionella och låter bli att övertolka saker på grund av ens kön. Missförstå mig inte, jag är helt för att fråga ut en kollega om man gillar någon och båda är singlar. man ska ta chansen att hitta kärleken, bara man accepterar ett nej och släpper taget om den andra inte vill samma sak. Men jag är glad att folk på jobbet är finkänsliga över lag och som sagt inte inbillar sig saker.

• Anonym (Jag-är-msn)
    Anonym (Kollega och vän) skrev 2025-10-05 16:39:37 följande:

Hej TS,

Jag orkar inte läsa alla svar, men jag hade kunnat vara den tjejen. Jag har en sån kollega på mitt jobb. Det känns skönt att komma till jobbet när det finns en eller fler personer där som man inte behöver låtsas inför. Mitt mål är också litet att få honom att trivas på jobbet för han får mig att trivas bättre, och det är viktigt att trivas för att välja att stanna kvar. Vi är båda känsliga personer och kan jag få honom att slappna av och vara sig själv så får det mig att må bättre, och jag behöver inte visa någon mask inför honom utan det är ok att visa sina svagare sidor. Det är ingen attraktion, bara någon jag tycker om att prata med på jobbet. Det spelar mig ingen roll om det är en tjej eller kille men nu råkade det vara en kille. Skulle någon av oss sluta skulle vi nog inte ses mer och det är jag helt ok med, men jag vill gärna att han är kvar för jag slappnar inte av med vem som helst. Jag skulle absolut inte vilja att han skulle tro att jag är attraherad av honom eller att han skulle bli attraherad av mig, men det är inget jag tror skulle hända eller oroar mig för. Vi är båda i relationer som vi trivs i och jag är tio år äldre bland annat.

över lag är jag lika trevlig mot män och kvinnor på jobbet. Det har inte uppstått problem sedan skolan. Jag upplever att de flesta är trevliga och professionella och låter bli att övertolka saker på grund av ens kön. Missförstå mig inte, jag är helt för att fråga ut en kollega om man gillar någon och båda är singlar. man ska ta chansen att hitta kärleken, bara man accepterar ett nej och släpper taget om den andra inte vill samma sak. Men jag är glad att folk på jobbet är finkänsliga över lag och som sagt inte inbillar sig saker.

Men du har ju ingen aning om vad kollegan känner och inbillar sig! Du bara tar för givet att han känner precis som du; alltså ingenting. Men män funkar oftast inte på samma sätt som kvinnor med sånt. 
  • Anonym (Stavmixer)
    Anonym (Jag-är-msn) skrev 2025-10-05 19:14:31 följande:
    Men du har ju ingen aning om vad kollegan känner och inbillar sig! Du bara tar för givet att han känner precis som du; alltså ingenting. Men män funkar oftast inte på samma sätt som kvinnor med sånt. 
    Fast är det hennes problem?
  • Anonym (Stavmixer)
    Queen81 skrev 2025-10-03 16:51:12 följande:

Jag kan förstå det. Kan ju bli lite dubbelbottnat. Om man nu hade varit intresserad av någon på riktigt så hade man väl säkert varit lite extra vänlig mot den personen. Det kan vara svårt för mottagaren att ibland tolka vad avsändaren egentligen vill och menar.

Vad gäller min kollega är jag helt säker att det bara är kamratligt platoniskt. Hon är gift och också rätt mycket yngre än jag. Men det känns ändå skönt när hon ibland lägger handen på min axel och frågar hur jag mår. Det känns bara bra när nån verkar tycka lite extra bra om en.
Svar på tråden Kvinnor - vågar ni visa vänlighet mot män?