• Kawi

Mammor mellan 40 och 50..??

Har lite panik för har precis fått ett positivt graviditetstest; vi var helt hundra på att vi inte kunde bli gravida. yngsta barnet är 6 1/2, har skänkt bort exakt alla barngrejer.

Panik över min ålder, vi skulle ju snart börja ?leva livet? igen, panik över risker för mamma och barn i ?hög? ålder. Samt h ute orkar man..? Med mera.
    någon som är/varit i samma situation..??
    just nu bara chock.

• Svar på tråden Mammor mellan 40 och 50..??
  • Anonym (Hoppsan)

Jag var 41 när min första kom, är nu 48 och spontant/oplanerat gravid med nr 2. Stor chock, absolut, men tycker det ska bli otroligt kul samtidigt. 
    Jag kanske har mindre energi än en 25åring, men det finansiella är väldigt stabilt och jag har råd att ta till hjälp/nanny om så krävs. Och visst känner man sig lugnare nu andra omgången.

Njut av graviditeten!

• Anonym (Nina)

Jag fick sista barnet i din ålder och det var både lättare och roligare. Föräldraledigheten var det bästa året i hela mitt liv. Det var underbart med de första barnen med men det blev ännu bättre när jag var lite äldre och mer stabil. Hoppas att det blir bra för er med ❤️

• Anonym (mmm)
    Mayjel skrev 2025-10-01 20:21:49 följande:
    Fast behöver det verkligen bli en så stor skillnad? Tror det hela beror mycket på tidigare livsval och träningsvanor. Jag planerar då inte att bli sämre än nu då jag nått 50.

Min svåger var förövrigt 47 när han fick sitt sista barn och det verkar rulla på med samma effektivitet nu som när de första två ungarna kom. Då var han 39 respektive 41. Ett par och 50 i nuläget. 
    Det händer rätt mycket mellan just 40 och 50, det blir ett stor kliv i nedsatt ork och att klimakteriet kommer allt närmre. Så visst är det skillnad om man är 41 eller 49.

Inte minst när barnet sen växer upp. Ha en mamma som är 60 eller 70 år på studenten. Är det mormor? Nä, mamma. 
  • Kawi

Tack alla som tagit sig tiden att svara! Det var otroligt mycket förvirring och chock i början och vi tänkte alla möjliga typer av tankar.

Tyvärr bestämde min man och jag oss för att vi inte ska fortsätta med den här graviditeten. Det kändes logiskt när vi bestämde det, och vi bokade tid på abortmottagning i tisdags. Dock, när vi väl var där så var det ett litet (stort) helvete. Fy fan, vilken panik jag fick. Tårarna sprutade och okontrollerat skakande. Det är väl någon slags modersinstinkt som sätter in, från det att graviditeten är ett faktum. Panik och sorg, de senaste dagarna. Men jag tog första pillret i tisdags och imorgon ska jag ta de resterande två, som så att säga avslutar det hela. 

Jag känner att det är okej att det finns plats för två känslor samtidigt; gränslös sorg över ett liv som aldrig fick komma till världen, men samtidigt en vetskap om att det är rätt för oss, just nu, i vårt liv. Men fy fan :( 

• Anonym (Bitte)

Jag fick mitt sista barn när jag var 45 en riktig sladdis då yngsta var 12 år. Det har varit helt fantastiskt att få
    barn sent man har liksom inga krav på sig att hänga i parken och man blir behandlad med sådan respekt. det ends som var lite jobbigt var att ha tonåringar som var ute och rände på nätterna och ett litet barn som inte heller sov jättebra men det gick ju över. 

• Grässtrå77
    Kawi skrev 2025-10-09 14:30:58 följande:

Tack alla som tagit sig tiden att svara! Det var otroligt mycket förvirring och chock i början och vi tänkte alla möjliga typer av tankar.

Tyvärr bestämde min man och jag oss för att vi inte ska fortsätta med den här graviditeten. Det kändes logiskt när vi bestämde det, och vi bokade tid på abortmottagning i tisdags. Dock, när vi väl var där så var det ett litet (stort) helvete. Fy fan, vilken panik jag fick. Tårarna sprutade och okontrollerat skakande. Det är väl någon slags modersinstinkt som sätter in, från det att graviditeten är ett faktum. Panik och sorg, de senaste dagarna. Men jag tog första pillret i tisdags och imorgon ska jag ta de resterande två, som så att säga avslutar det hela. 

Jag känner att det är okej att det finns plats för två känslor samtidigt; gränslös sorg över ett liv som aldrig fick komma till världen, men samtidigt en vetskap om att det är rätt för oss, just nu, i vårt liv. Men fy fan :( 

Jag tror ni gjorde rätt beslut sett till helheten. Ni önskade inga fler barn av olika anledningar och det höll din man fast vid när du trots allt blev gravid igen. Ni hade säkerligen fixat alldeles utmärkt att uppfostra och älska ett till barn, men vi använder ju preventivmedel av många olika anledningar och inte bara för att vi omöjligen kan ta hand om ett barn till.

En bebis är ju en sak, men bebisen blir ju ett barn som blir en tonåring och ett till barn kan förändra stora delar av livet.

Självklart ska du sörja så mycket som behövs och var extra snäll mot dig själv nu i höst.
  • Anonym (Hmm..)

Varför har du panik över något du har själv gjort?
    Du har ju haft sex.  Vad förväntar du resultat av sex? 
    Barn absolut och det är bara bra ta hand om det kommande barn helt enkelt. 
    Du skriver där liksom en 16 årig tjej som har blivit gravid. Du är ju över 40 år så tänk innan du gör grejer. 

• Kawi
    Anonym (Hmm..) skrev 2025-10-09 15:06:32 följande:

Du skriver där liksom en 16 årig tjej som har blivit gravid. Du är ju över 40 år så tänk innan du gör grejer. 

Alltså skulle aldrig besvara det här tramset, tycker du ska skämmas över vad du skriver.

Behöver inte heller ursäkta mig för att jag blev gravid trots preventivmedel. Tycker inte man behöver hänga här om man inte stöttar varandra. 

• Kawi
    Grässtrå77 skrev 2025-10-09 14:59:27 följande:
    Jag tror ni gjorde rätt beslut sett till helheten. Ni önskade inga fler barn av olika anledningar och det höll din man fast vid när du trots allt blev gravid igen. Ni hade säkerligen fixat alldeles utmärkt att uppfostra och älska ett till barn, men vi använder ju preventivmedel av många olika anledningar och inte bara för att vi omöjligen kan ta hand om ett barn till.

En bebis är ju en sak, men bebisen blir ju ett barn som blir en tonåring och ett till barn kan förändra stora delar av livet.

Självklart ska du sörja så mycket som behövs och var extra snäll mot dig själv nu i höst.
    Tack HjärtaHjärtaHjärta
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Hmm..) skrev 2025-10-09 15:06:32 följande:

Du vet att preventivmedel inte ger 100% skydd va? Jäkla korkad kommentar av dig.
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (kattan) skrev 2025-10-09 16:15:55 följande:
    Du vet att preventivmedel inte ger 100% skydd va? Jäkla korkad kommentar av dig.
    Stanna utan att sex. Ligg inte, du vet va är resultat av sex va? 
    Vem har pratat om preventiv medel?
    Avstå från sex helt enkelt. 
  • Anonym (Skäms)
    Anonym (Hmm..) skrev 2025-10-09 17:26:10 följande:
    Usch vilken sorglig individ du verkar vara. Hoppas du blir avstängd från forumet. Sparka på någon som ligger..
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Hmm..) skrev 2025-10-09 17:26:10 följande:
    Ett bra preventivmedel hade förmodligen hindrat sånna här dumma kommentarer som du kläcker ur dig. Ett tips också är ju att kunna skriva korrekt svenska innan man ger sig ut på forum med sina urbota dumma kommentarer.
Svar på tråden Mammor mellan 40 och 50..??