En kväll med sorg i hjärtat
Jag längtar efter att känna mig åtrådd. Att min partner ska vilja ha mig. Att hon bara sliter av mig kläderna eller att hon besvarar mina kyssar med att röra min nacke och sticker in tungan i min mun. Eller hur jag känner att hon blir sådär våt som jag aldrig känt någon annan, bara av att hon tänker på mig.
Men detta var innan vi fick barn. Innan nätter av sämre sömn och förändrade hormoner. Hon känner sig snarare smått stressad när jag kysser henne, då den lilla rädslan inom henne av att detta innebär att jag kommer vilja ha mer än bara dessa kyssar, och att hon då måste avvisa mig, och känslan av avvisning hos mig som följer. Eller snarare saknaden av vad som varit.
Till och med när vi väl precis ska börja ha sex, när det väl händer, så märker jag att hon har motstånd. Hon är rädd att det ska göra ont, eller att det ska kännas oskönt, någonting från förlossningen, sedan hon sprack. Vi har försökt göra på hennes sätt, på olika sätt, men inga sätt väcker lusten som den en gång varit. Vårt barn är 10 månader nu.10 månader av konstant lågintensiv stress. Jag är så trött. Känner mig sliten och börjar själv långsamt tappa gnistan. Är inte sugen längre. Varken på henne eller någon annan. Känner mig bara ledsen, nästan sårad. Vågar inte berätta allt det här för henne. Hon vet ju redan det, då vi pratat om detta tidigare, hur jag kan göra, hur vi kan göra, hur jag saknar det vi en gång hade, hur jag såklart blir ledsen när hon avvisar mig men att det är en ny verklighet, att det kan ta 1-1,5 år innan lusten kommer tillbaka.
Men en tanke ligger i bakhuvudet och gnager - tänk om detta är en av fallen där lusten inte kommer tillbaka. Eller kanske lusten inte kommer tillbaka för att jag lagt för mycket press. För att jag talat om mina behov och hon känner sig dålig som inte kan tillgodose dem utan att göra våld på sig själv. Jag lever hellre i en sexlös relation än i en relation där min partner har sex med mig utan att hon själv egentligen vill. Men hur länge ska jag göra det? Leva i en sexlös relation? Är det på grund av detta som vissa väljer att vara otrogna? Eller ska jag säga som det är, lägga fram ett ultimatum? Men ett ultimatum dödar framtiden för relationen. Ingenting växer i ultimatum, bara krav och anpassning till krav som sedan förpestar bakhuvudet med "gör hon detta för att hon vill eller för att hon är rädd för att förlora relationen".
Jag känner mig så sliten och trött. Jag har börjat vilja avvisa henne nu istället. Inte för att ge igen utan för att min lust helt enkelt inte finns. Inte efter att ha blivit avvisad