• Anonym (Or0lig)

A-kassan, orolig.

Hej!
    En fråga till er som har erfarenhet av a-kassa/kassor.
    Jag blev uppsagd, fick två månadslöner utbetalda månadsvis. En för augusti och en för september. Nu skulle jag skicka in en sån här ansökan om A-kassa på Kommunals. Där står det ungefär "har du fått någon inkomst från arbetsgivare i September?"

Ja det har jag ju. Men pengarna jag söker för är ju så att jag ska klara mig i oktober, och jag sökte ju ändå jobb under tiden och varit inskriven på Arbetsförmedligen. Kommer dem att neka mig a-kassa i oktober för att jag hade en inkomst i September? Rynkar på näsan

• Svar på tråden A-kassan, orolig.
  • Anonym (Måns)

Ring den akassan du är medlem ii, dom kommer tala om för dig vad som gäller.

Dock ska du ja i åtanke att akassan har försvagats och försämrats sedan igår 1 oktober. Du kommer numera få akassan baserad på din inkomst istället för arbetad tid/timmar som det var innan. Dom som tjänar på detta system är höginkomsttagare son tjänar mycket.

Är du "vanlig " knegare som undersköterska, bygg, lastbil, rörmokare etc. Kan det handla om flera tusen kr i bortfall.

Men du kanske tjänar oförskämt bra, så då är det väl inga problem. Tänk också på att akassan trappas ned redan efter 100 dagar. Och sedan fortsätter det tills du är nere på ca 65%. Då blir det socialbidrag.  Tro mig, i en tid med hög arbetslöshet och en svag arbetsmarknad går det ruggigt fort. Men du är "färsk" arbetslös så du kanske har tur hittar ett nytt jobb väldigt fort.

• Anonym (A)

A-kassa brukar vara i efterskott. Du får alltså pengarna för oktober i slutet av oktober. 

• Anonym (Jag)

Tyvärr brukar det vara så att pengarna kommer i efterhand, så har du haft inkomst i september så får du utbetalt av a-kassan slutet på oktober. 

• Anonym (?)

Pengar betalas ut i efterskott. Har du fått lön i sept. ska den räka i okt.
    I början av nov rapporterar du arbetslöshet för okt och de pengarna betalas ut i slutet av nov.

• Anonym (Or0lig)
    Anonym (?) skrev 2025-10-02 11:59:41 följande:

Pengar betalas ut i efterskott. Har du fått lön i sept. ska den räka i okt.
    I början av nov rapporterar du arbetslöshet för okt och de pengarna betalas ut i slutet av nov.

Va? Ska en månadslön räcka till två månader? 
    Då får jag ju inga pengar i oktober månad. 
  • Anonym (A123)
    Anonym (Or0lig) skrev 2025-10-02 12:52:56 följande:
    Ja, så är det. Det är därför man ska ha en buffert. Det har skrivits massor av detta, att både a-kassa samt ersättningar från Försäkringskassan kan dröja.

Hur kan du tro att du ska få a-kassa i förskott? Du måste ju först registrera dina dagar, innan dess kan de inte betala ut något.
  • Anonym (A)
    Anonym (Or0lig) skrev 2025-10-02 12:52:56 följande:
    Det blir bara glapp i början. Du kommer sen att få pengar varje månad som ska räcka för en månad. Därför är det viktigt att ha en inkomstbuffert. 
  • jontebula

Man får väl akassa månaden efter alltså för oktober kommer du få i november först.

Svar på tråden A-kassan, orolig.