• pandarinen

Julkalenderar färdiga - tips på bra/dåliga

Dags att välja julkalender till grabben. Vi är många som köper färdiga kalenderar och jag tänkte att vi kanske kan dela med oss av de vi köpt tidigare. 

Jag funderar i år på lego citys julkalender- erfarenheter? 

Lite nyfiken på Bamses julkalender också- med sagor, pysselböcker och papperspyssel. Vad är det för papperspyssel i dessa? 

Pokemon kalender spånar jag också på... där finns många varianter i varierad prisklass.

Finns det någon köpekalender som det är mer variation i innehållet - inte ett tema som lego, pokemon osv. Utan med som en presentkalender, kanske ett suddegummi en dag, en leksak en dag, pyssel en tredje dag? 

• Svar på tråden Julkalenderar färdiga - tips på bra/dåliga
  • Tow2Mater

Hur gammalt är barnet?

Vill du ha variation är det lätt att göra en egen paketkalender. Slå in 24 små saker med datumet märkt på varje paket och häng dem med klädnypor på ett snöre. 

Min enda erfarenhet av köpekalender med lego var att luckor förblev oöppnade, intresset avtog snabbt.

• pandarinen

Grabben är 5 år så oöppnade luckor tror jag inte jag behöver oroa mig över. Han fick en super mario kalender i fjol som han älskade. Och har lekt och leker fortfarande med figurerna. Den blev en hit!

Jag är själv uppvuxen med paketkalender men jag känner att det blir mycket dyrare ( om det ska vara någon figur eller liknande i) å det blir mer klappar i en paketkalender. Jag vill nog hellre ha en kalender med något mindre i varje dag eller bara bildkalender.

• Norrut

Vi hade Lego City-kalendern förrförra julen när sonen snart skulle fylla fem. Han pratar fortfarande om den :) Beror nog på vad man gillar - han tyckte om att bygga ihop de små minibyggsatserna man fick (som egentligen är rätt meningslösa och aldrig senare byggs ihop igen, men han uppskattade det mycket i stunden) och blev besviken varje gång en lucka innehöll en gubbe istället. Andra barn tycker säkert tvärtom! Såg att årets kalender har en stark övervikt på små leksaksfordon att bygga ihop, så gillar barnet sånt är det säkert en höjdare!

(Har inga tips eftersom jag håller mig till bildkalendrar som standard)

Svar på tråden Julkalenderar färdiga - tips på bra/dåliga