Anonym (Funderande) skrev 2025-10-02 21:44:48 följande:
Tack för alla svar!
Det är lite svårt att avgöra, ofta har han som sagt en skämtsam jargong, men det är något med det som jag inte kan sätta fingret på. Det skapas någon slags förväntning som jag inte kan "bryta". Jag tror även att jag reagerar ganska starkt på detta eftersom jag ofta får höra att jag är "för känslig", eller ska "skärpa mig" om jag säger ifrån mot skämt jag inte uppskattar.
Det är väl överlag rättså dåligt på kommunikations-fronten. Men jag ska nog pröva säga emot och se hur han tar det.
Juste, nu när vi ändå är i gång. Ofta om jag vill något, typ mysa i soffan eller så, så spelar det inte så stor roll för honom. Han har väl svårt att anpassa sig eller något. Idag ville han mysa och sa att jag inte skulle gå (när jag var på väg) eftersom han ville mysa. Jag sa "du bryr dig ju bara om när du vill gosa" varpå han svarar något i stil med "jag bryr mig om det jag vill" (ish). Är det också lite skumt? Eller ful-tolkar jag honom?
Det är rätt typiskt för gaslightande män med taskig syn på kvinnor, invandrare, gayfolk osv att börja böla om att andra är känsliga när det är de själva som gör kränkande och helt orimliga uttalanden. Ge igen i samma grad på honom och se vilken reaktion du får- om du då skrattar åt honom, vad gör han då?
Om du inte ens vågar testa så har du redan fått ditt svar.
Fundera också över vad hans sätt kan kosta dig socialt om vi tänker att ni ska leva livet ihop. För det är inte många utbildade personer som vill umgås med en brölande buffel.