• Anonym (Blt)

Hur vanligt är det att bli av med medicin?

Jag har sen några år tillbaka högt blodtryck och går årligen på kontroll. Nu var jag igen för några dagar sedan och jag låg väldigt bra. Bättre än jag gjort senaste åren. Vanligen har jag legat på runt 140/90 men nu var det nere på 120/80. I samband tog det även blodprov som visade sig även där bara bättre än senaste.

Sköterskan frågade om det var något speciellt jag gjort för att få ner det så osv. Den störta ändringen jag gjort senaste året är kosten. Har de senaste åren inte ätit så mycket sötsaker eller snacks och dricker mest vatten, kaffe till vardags. Juice, saft är inget som vanligtvis finns hemma. Läsk har dragits ner mycket på. 

Största förändringen kostmässigt är annars att vi äter mer grönsaker och mer kyckling, fisk, vegetariskt. Kött som tex kotlett är något som äts till middag kanske max 1 /gång månaden. 

Googlade detta med att kunna sluta med blodtrycksmedicin och det verkar i vissa fall kunna gå om man skötte sig med sin hälsa och inte hade några andra sjukdomar i botten som skulle kunna påverka. 

Detta är iaf mitt mål för jag anser ju att medicin inte är nåt att eftersträva om man kan slippa och klara sig utan. 

Är det någon annan här som vart med om samma sak och som kanske till slut kunnat sluta med medicin? 

• Svar på tråden Hur vanligt är det att bli av med medicin?
  • Anonym (Elin79)

Min man har medicinerat mot högt blodtryck sedan vi var strax under 40 år gamla. Han har också skött sig väldigt bra och har fina värden idag och vid en tidpunkt testade han att sluta men då steg värdena till över normalvärde igen och då sa läkaren stopp. För i det läget blir det helt och hållet upp till honom och den stressen skulle inte vara bra (sa man).
    Så han kan inte med hälsosam livsstil, kost etc pressa det mer. 
    Utan han behöver medicinen för att få bort den farliga toppen där han annars hamnar.

Men han äter fler mediciner, han har även ärftliga faktorer på kolesterol så han tar blodtryckssänkande, vätskedrivande och något mot kolesterolet. Kan vara den kombinationen också, inte bara blodtrycket som är hans problem. 

Men ta upp det med läkaren och testa! Var utan medicin en tid och ha regelbundna kontroller under den tiden.

• Anonym (Blt)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-10-03 09:30:40 följande:

Min man har medicinerat mot högt blodtryck sedan vi var strax under 40 år gamla. Han har också skött sig väldigt bra och har fina värden idag och vid en tidpunkt testade han att sluta men då steg värdena till över normalvärde igen och då sa läkaren stopp. För i det läget blir det helt och hållet upp till honom och den stressen skulle inte vara bra (sa man).
    Så han kan inte med hälsosam livsstil, kost etc pressa det mer. 
    Utan han behöver medicinen för att få bort den farliga toppen där han annars hamnar.

Men han äter fler mediciner, han har även ärftliga faktorer på kolesterol så han tar blodtryckssänkande, vätskedrivande och något mot kolesterolet. Kan vara den kombinationen också, inte bara blodtrycket som är hans problem. 

Men ta upp det med läkaren och testa! Var utan medicin en tid och ha regelbundna kontroller under den tiden.

Hur stark medicin tar han och vilken sort? Jag har nu Candesartan 16 mg. I början fick jag 8 mg men de ändrade det till 16 mg. I och med att din man har andra mediciner också så kanske han har en annan sort? 

Tanken är väl att jag fortsätter ett tag till med det jag nu har och fortsätter leva som jag nu gör för att se om det håller sig stabilt. Sen kanske kolla med läkaren ifall trappa ner ett steg på medicinen, Är nog kanske bättre än att sluta tvärt ? 

Jag blev lite chockad när sköterskan sa att jag låg så bra till iår på kontrollen. Har ju som sagt legat högre sen jag fick veta att jag hade högt blodtryck, Nu var det mer nere mot det jag hade som 20-30 åring. 

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Blt) skrev 2025-10-03 13:04:19 följande:

Hur stark medicin tar han och vilken sort? Jag har nu Candesartan 16 mg. I början fick jag 8 mg men de ändrade det till 16 mg. I och med att din man har andra mediciner också så kanske han har en annan sort? 

Tanken är väl att jag fortsätter ett tag till med det jag nu har och fortsätter leva som jag nu gör för att se om det håller sig stabilt. Sen kanske kolla med läkaren ifall trappa ner ett steg på medicinen, Är nog kanske bättre än att sluta tvärt ? 

Jag blev lite chockad när sköterskan sa att jag låg så bra till iår på kontrollen. Har ju som sagt legat högre sen jag fick veta att jag hade högt blodtryck, Nu var det mer nere mot det jag hade som 20-30 åring. 

Han har Candesartan 32/25 och sen rosuvastatin och någon medicin mer som jag inte minns namnet på. Och ja, ska du testa att minska dos eller trappa ner så gör det i samråd med läkare så att de har koll på processen och att det finns en förklaring till ändrade värden mm. 
Svar på tråden Hur vanligt är det att bli av med medicin?