• Anonym (Fetknopp)

Hur/vad ska jag äta???

Jag är en kvinna i yngre medelåldern, 162cm, 76kg, med mål att gå ned 20kg. Jag äter fn ca 1700 kcal/dag och har gjort så länge. I början tappade jag vikt på det, men sen ett halvår tillbaka har jag legat helt still, så vid 1700 är jag alltså i energibalans. Detta innebär då att jag måste lägga mig på 700kcal/dag för att (i teorin) gå ned 1kg/vecka, vilket ju är helt orimligt; bara fettet och proteinet jag måste få i mig hamnar ju på ca 820 kcal, plus att jag dessutom måste få in 500g frukt o grönt.  Men även 1200kcal/dag (teoretisk viktnedgång på 0,5kg/ vecka) är ju svårt att få till.

Finns det nån som har tips på hur jag får den här ekvationen att gå ihop???

• Svar på tråden Hur/vad ska jag äta???
  • Anonym (Mia)

Varför vill du äta just 120 gram protein om dagen? Enligt Mayo kliniken så bör man äta runt 0.8 gram per kg kroppsvikt och det blir bara drygt 60 gram om dagen för dig. Särskilt om du inte försöker bygga muskler eller tränar så mycket, tänker jag.

Kanske du kan testa att dra ner på proteinintaget och dedikera de kalorierna till grönsaker istället.

Anonym (Fetknopp) skrev 2025-10-03 15:41:57 följande:
    Anonym (Hm) skrev 2025-10-03 14:24:13 följande:

Du måste inte äta mindre per se, men du behöver röra dig mer. Du förbränner lika mycket som du får i dig och då står det still :) 

Av olika anledningar har jag inte fysisk möjlighet att var så fysiskt aktiv tyvärr, så att det ned på kalorier a är detenda alternativet.Se ovan angående fysisk aktivitet. Vad gäller vad jag äter är det precis det jag vill med tråden - att få hjälp med konkreta förslag på vad jag kan äta som får ekvationen minst 120g protein, minst 38g fett, 500g frukt och grönt och en kcal-gräns på 1200 att gå ihop. Tillsatt socker går givetvis bort, och även bröd, flingor och annat med en massa kolhydrater (inte för att jag tror att kolhydrater är värre viktnedgångsfiender än nåt annat, utan för att det helt inte får plats inom kaloribudgeten när man väl tagit hänsyn till de saker jag måste få i mig).

• UngGubbeinorr

Har ingen susning om det där med kalorier. 

Jag är 58 år gammal, 177 lång och väger 62 kg. Har sett ut så sen jag var 20. Springer inte på gym, skulle behöva träna lite kondition.. Men min matdag ser ut som följer och har sett ut så de senaste 35 åren. 

En ostmacka och te på morgonen, kaffe på jobbet. En smörgås vid lunch å kaffe. En middag bestående av typ pasta till middag. Sen inget mer. Inte varit sjukskriven på 30 år, inte ett besök hos sjukvården, mitt medicinskåp innehåller bara plåster.

• Anonym (Hmm ibland stagnerar det...)

Hej TS - finns generellt många olika vägar att gå....
    Vi börjar med: går varken upp eller ner, då behöver man oftast inte dra ner mer än typ 200kcal över tid, blir heller inte så stor förändring vilket innebär att man kan leva med det..... Kyckling och ris funkar men gemene man kan inte leva så i det långa loppet.

Man kan se över vart kcal ligger - fett, protein, kolhydrater, man kan testa att ändra utan att dra ner ngt på totala....

Man kan behöva kolhydrater för att bränna energi, går man för snålt så håller kroppen igen på förbränningen....
    Har ett exempel: min syster skulle tävla i kroppsbyggning, jobbade heltid med ett hyffsat aktivt jobb, gymmade 6dar i veckan, ute å gick nästan varje dag, gick ut hårt på dieten om jag kommer ihåg rätt (80 talet 😅) började typ på 1800kcal, då det inte hände ngt drog hon ner ännu mer hände inte mer för det, jag menade att det är bara att öka som tusan: antingen ganska mycket mer varje dag eller som var vanligt då fläska på rejält två dagar i veckan typ ons lör..... Men att man får hålla koll på vecko snittet. 

Under samma period var jag och en kompis i Spanien och tränade 4 dar i veckan 2 gånger om dan, hjälpte honom att gå ner från 93 till 74 på 5 veckor, men då ryker allt även muskler, en bra siffra i långa loppet är 0,5 kg i veckan....

Jag själv väger 38 kg mindre numera än den tiden, firar 50 år på gymmet, har RA, så inte så tung träning, men ofta högintensiv, cyklar MTB i skog, åker skidor mm. tränar och tävlar med hund. Så är rätt aktiv 😇 , men kör fortfarande kcal intag med beräkning på vad jag kommer plocka ut, tex igår "skyfflade" jag i - idag gym och 2.20 min rätt jobbig skogspromenad med hundarna.....

• Anonym (Fetknopp)
    Anonym (Tja) skrev 2025-10-03 16:58:16 följande:
    Grönsaker, frukt, rotfrukter, bönor, fisk, fågel och magra mjölkprodukter innehåller mycket vatten och/eller fibrer och lite kalorier i förhållande till vikt och volym. Därför kan man äta mycket av sådan mat utan att få i sig så mycket energi
    Fast mitt problem är inte att jag tycker att volymen jag kan äta är otillräcklig, mitt problem är att nästan hela kaloripotten går åt bara till att täcka in nödvändigt fett och protein.  Då är det svårt att få ihop vettiga måltider. Det är det jag skulle vilja ha tips på hur jag gör med det.
  • Anonym (Fetknopp)
    Anonym skrev 2025-10-03 17:59:30 följande:

Rör du på dig alls i vardagen, jag brukar säga att "varje steg är ett bra steg"?

Jag har tyvärr inte fysiska möjligheter att röra så mkt på mig :(
  • Anonym (Fetknopp)
    Anonym (Mia) skrev 2025-10-03 18:06:58 följande:

Varför vill du äta just 120 gram protein om dagen? Enligt Mayo kliniken så bör man äta runt 0.8 gram per kg kroppsvikt och det blir bara drygt 60 gram om dagen för dig. Särskilt om du inte försöker bygga muskler eller tränar så mycket, tänker jag.

Kanske du kan testa att dra ner på proteinintaget och dedikera de kalorierna till grönsaker istället.

Jag förstår din tanke, men 0.8 är minimum för en vuxen människa, och då i situationer av energibalans. Går man aktivt ned i vikt behlver man minst dubbla intaget; då är rekommendationen minst 1,6g/kroppskilo.
  • Anonym (Fetknopp)
    UngGubbeinorr skrev 2025-10-03 18:18:57 följande:

Har ingen susning om det där med kalorier. 

Jag är 58 år gammal, 177 lång och väger 62 kg. Har sett ut så sen jag var 20. Springer inte på gym, skulle behöva träna lite kondition.. Men min matdag ser ut som följer och har sett ut så de senaste 35 åren. 

En ostmacka och te på morgonen, kaffe på jobbet. En smörgås vid lunch å kaffe. En middag bestående av typ pasta till middag. Sen inget mer. Inte varit sjukskriven på 30 år, inte ett besök hos sjukvården, mitt medicinskåp innehåller bara plåster.

Härligt att höra att det funkar för dig 😊
  • Anonym (Fetknopp)
    Anonym (Hmm ibland stagnerar det...) skrev 2025-10-03 20:03:01 följande:

Hej TS - finns generellt många olika vägar att gå....
    Vi börjar med: går varken upp eller ner, då behöver man oftast inte dra ner mer än typ 200kcal över tid, blir heller inte så stor förändring vilket innebär att man kan leva med det..... Kyckling och ris funkar men gemene man kan inte leva så i det långa loppet.

Man kan se över vart kcal ligger - fett, protein, kolhydrater, man kan testa att ändra utan att dra ner ngt på totala....

Man kan behöva kolhydrater för att bränna energi, går man för snålt så håller kroppen igen på förbränningen....
    Har ett exempel: min syster skulle tävla i kroppsbyggning, jobbade heltid med ett hyffsat aktivt jobb, gymmade 6dar i veckan, ute å gick nästan varje dag, gick ut hårt på dieten om jag kommer ihåg rätt (80 talet 😅) började typ på 1800kcal, då det inte hände ngt drog hon ner ännu mer hände inte mer för det, jag menade att det är bara att öka som tusan: antingen ganska mycket mer varje dag eller som var vanligt då fläska på rejält två dagar i veckan typ ons lör..... Men att man får hålla koll på vecko snittet. 

Under samma period var jag och en kompis i Spanien och tränade 4 dar i veckan 2 gånger om dan, hjälpte honom att gå ner från 93 till 74 på 5 veckor, men då ryker allt även muskler, en bra siffra i långa loppet är 0,5 kg i veckan....

Jag själv väger 38 kg mindre numera än den tiden, firar 50 år på gymmet, har RA, så inte så tung träning, men ofta högintensiv, cyklar MTB i skog, åker skidor mm. tränar och tävlar med hund. Så är rätt aktiv 😇 , men kör fortfarande kcal intag med beräkning på vad jag kommer plocka ut, tex igår "skyfflade" jag i - idag gym och 2.20 min rätt jobbig skogspromenad med hundarna.....

Tack för positiv energi 😊
  • Anonym (Fetknopp)
    Tow2Mater skrev 2025-10-03 21:57:11 följande:
    500 gram frukt och grönt per dag motsvarar cirka 225 kcal vid 100 gram av tomat, paprika, vitkål, banan och apelsin.

Så det är ju inte där ditt problem ligger. Sluta ät en massa avacado, nötter och andra alltför feta saker.

www.sats.se/magazine/mat-och-halsa/kost-och-naring/det-har-maste-du-veta-om-du-inte-vill-rakna-kalorier
    😆😂🤣 Har du öht läst det jag skrivit?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Fetknopp) skrev 2025-10-05 18:03:55 följande:
    Jag förstår din tanke, men 0.8 är minimum för en vuxen människa, och då i situationer av energibalans. Går man aktivt ned i vikt behlver man minst dubbla intaget; då är rekommendationen minst 1,6g/kroppskilo.
    Då har vi tillgång till olika källor för så höga rekommendationer har jag inte sett för andra än de som tränar hårt. Väldigt få av oss, även när man tittar på vad hårt tränande individer äter innan de tar proteintillskott, får i oss för lite protein. 

Du vet ju vad du mår bra av bättre än någon annan, men det kanske är en bra idé att konsultera en dietist.
  • Tow2Mater
    Anonym (Fetknopp) skrev 2025-10-05 18:09:40 följande:
    😆😂🤣 Har du öht läst det jag skrivit?
    Ja? Du sager 'plus att jag dessutom måste få in 500g frukt o grönt'.

Jag menar - borja med dessa  500g frukt o grönt. Det ar en liten kalorimangd. Sedan kan du komplettera upp med det andra mer kalorika. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Fetknopp) skrev 2025-10-03 16:54:10 följande:
    Nä hade det rört sig om veckor lr t.o.m. ett par månader hade det kanske inte spelat fullt så stor roll men nu rör det sig ju om minst 9 månader, och då under förutsättning att jag verkligen går ned med en konstant hastighet på 0.5kg/vecka. 5:2 dieten är inte aktuell eftersom det skulle ta mig år ut och år in att nå mitt mål med den.
    Det vat bara ett exempel. Du kan äta 1500kcal per dag + 2 fastedagar i veckan, eller vad som nu passar dig.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Fetknopp) skrev 2025-10-03 14:08:11 följande:
    Hur/vad ska jag äta???

Jag är en kvinna i yngre medelåldern, 162cm, 76kg, med mål att gå ned 20kg. Jag äter fn ca 1700 kcal/dag och har gjort så länge. I början tappade jag vikt på det, men sen ett halvår tillbaka har jag legat helt still, så vid 1700 är jag alltså i energibalans. Detta innebär då att jag måste lägga mig på 700kcal/dag för att (i teorin) gå ned 1kg/vecka, vilket ju är helt orimligt; bara fettet och proteinet jag måste få i mig hamnar ju på ca 820 kcal, plus att jag dessutom måste få in 500g frukt o grönt.  Men även 1200kcal/dag (teoretisk viktnedgång på 0,5kg/ vecka) är ju svårt att få till.

Finns det nån som har tips på hur jag får den här ekvationen att gå ihop???

Du behöver inte göra någon drastisk förändring.

Gå ner till 1500 kcal/dag en period och se om det gör någon skillnad.
    Dra inte ner mer än 2-300 kcal. 

Tänk inte så mycket på fördelningen fett/protein/kolhydrater mm utan tänk först och främst på antalet kalorier. Det andra är överkurs. Ser du till att du äter protein och något grönt till varje måltid så är du på rätt väg.

Var inte så hård mot dig själv.
  • Anonym (Maria)

Tänk inte att du måste gå ner ett kilo i veckan. Det går bra att gå ner 1-2 kg per månad. 

2 kg per månad blir ändå 20 kg på tio månader. Du har väl inte bråttom?

• Anonym (U)

Kan du inte äta kaloribalans för din målvikt. Alltså att du äter det du borde om du vägde 56 kg som ditt mål är? Det är ju ändå där du ska ligga i framtiden om du vill behålla vikten, så det blir både en långsam viktnedgång samtidigt som du vänjer in dig på nya, hållbara motions- och kostvanor.

Det är ju precis som du själv är inne på, orimligt att bara äta 700 kcal om dagen. När man är tyngre kan man gå ner mer i vikt per vecka än när man är lättare, du behöver sänka tempot. 

Svar på tråden Hur/vad ska jag äta???