Hej TS - finns generellt många olika vägar att gå....
Vi börjar med: går varken upp eller ner, då behöver man oftast inte dra ner mer än typ 200kcal över tid, blir heller inte så stor förändring vilket innebär att man kan leva med det..... Kyckling och ris funkar men gemene man kan inte leva så i det långa loppet.
Man kan se över vart kcal ligger - fett, protein, kolhydrater, man kan testa att ändra utan att dra ner ngt på totala....
Man kan behöva kolhydrater för att bränna energi, går man för snålt så håller kroppen igen på förbränningen....
Har ett exempel: min syster skulle tävla i kroppsbyggning, jobbade heltid med ett hyffsat aktivt jobb, gymmade 6dar i veckan, ute å gick nästan varje dag, gick ut hårt på dieten om jag kommer ihåg rätt (80 talet 😅) började typ på 1800kcal, då det inte hände ngt drog hon ner ännu mer hände inte mer för det, jag menade att det är bara att öka som tusan: antingen ganska mycket mer varje dag eller som var vanligt då fläska på rejält två dagar i veckan typ ons lör..... Men att man får hålla koll på vecko snittet.
Under samma period var jag och en kompis i Spanien och tränade 4 dar i veckan 2 gånger om dan, hjälpte honom att gå ner från 93 till 74 på 5 veckor, men då ryker allt även muskler, en bra siffra i långa loppet är 0,5 kg i veckan....
Jag själv väger 38 kg mindre numera än den tiden, firar 50 år på gymmet, har RA, så inte så tung träning, men ofta högintensiv, cyklar MTB i skog, åker skidor mm. tränar och tävlar med hund. Så är rätt aktiv 😇 , men kör fortfarande kcal intag med beräkning på vad jag kommer plocka ut, tex igår "skyfflade" jag i - idag gym och 2.20 min rätt jobbig skogspromenad med hundarna.....