Har folk glömt pandemin? Så ohygieniska
Alltså, jag måste bara få skriva av mig om hur vidriga människor kan vara i offentliga miljöer. Jag menar, är det bara jag som tycker att vissa personer verkar ha totalt noll respekt för grundläggande hygiensnormer? Det är som om folk tror att världen är deras privata lekplats och att alla andra bara ska stå ut med deras äckliga beteenden.
Ta till exempel lösgodis. Hur svårt kan det vara att inte ta en näve godis, provsmaka det direkt med fingrarna och sedan lägga tillbaka det i lådan? Seriöst, det är som en scen ur en skräckfilm för någon som faktiskt har en aning om bakterier. Och det är inte bara godiset ? det är allt som folk rör vid utan att tänka. Handtag, kundvagnar, sittplatser ? folk rör allt som om de äger det och sedan lämnar de en spår av smuts och bakterier som ingen annan vill ha.
Och låt oss inte ens börja på offentliga toaletter. Jag vet inte vem som uppfann dessa fruktansvärda konstruktioner, men folk verkar tro att det är acceptabelt att lämna dem i ett skick som får hela byggnaden att lukta fan själv. Papper överallt, vattenpölar som ser ut som små sjöar och den där konstanta, fruktansvärda doften som liksom etsar sig fast i näsborrarna. Hur svårt kan det vara att spola? Att slänga sitt skräp i papperskorgen? Att lämna det åtminstone lite renare än man fann det?
Men det är inte bara toaletter och godis. Det är människor som hostar utan att täcka munnen, folk som skriker i telefonen i bussar och tåg, folk som trycker sig före i köer som om de äger världen, och självklart alla dessa människor som tror att deras personliga utrymme är valfritt. Allt det här tillsammans gör det offentliga till en mardröm om man råkar ha lite respekt för hygien, ordning och allmän trivsel.
Jag vill verkligen inte vara den här typen av gnällspik, men ibland undrar jag om folk överhuvudtaget har någon som helst självinsikt. Det känns som att samhället borde införa ett slags ?grundläggande hygientest? innan man får vistas bland andra människor. För just nu känns det som att de flesta bara sprider smuts, stank och irritation vart de än går.
Ja, jag vet, världen är inte perfekt, och människor är människor, men ibland blir det bara så överväldigande att stå mitt i allt detta kaos och tänka: ?Hur kan ni inte se hur äckligt det här är??