• Anonym (Tips mottages)

Hur får man barnet att acceptera bettskena?

Min 10 åring fick bettskena i våras/försommaren p.ga överbett. I början gick det bra men sedan började hon bli äcklad av den då den smakade illa. Vi fick en ny som hon kämpar på med, men trots att vi borstar och kokar den så vill hon bara kräkas när hon använder den. Nu har hon börjat skippa flera dagar i veckan eftersom hon får kväljningar av att se den. Hon är vanligtvis mycket "lydig" och följer råd hon får gentemot andra yrkeskategorier ellee lärare. Så därför antar jag att den verkligen måste smaka illa. Ringde tandläkaren men hon sa att det finns inget alternativ utan att hon bara får stå ut. Finns det verkligen inget annat man kan göra?

• Svar på tråden Hur får man barnet att acceptera bettskena?
  • blomman 2

Antar att det inte är läge med tandställning ännu?
    Men det borde ju gå att få senare?
    Knepigt läge men lider hon inte av överbettet så avvakta tills hon själv inser sitt bästa.

• Anonym (Tips mottages)

Tandläkaren sa att tandställning inte hjälper mot överbett utan det är bara bettskena aom hjälper då. Tyvärr

• Tow2Mater
    Anonym (Tips mottages) skrev 2025-10-05 09:06:17 följande:

Tandläkaren sa att tandställning inte hjälper mot överbett utan det är bara bettskena aom hjälper då. Tyvärr

Kanske kolla med en annan tandläkare. Efter du gör egna efterforskingar på nätet om ämnet.
  • Anonym (Q)

Stackars tjej. När det är så illa att bara åsynen får henne att klökas är det svårt att vända det.  Något ni kan testa är att doppa den i munvatten för att få den att smaka fräscht. 

• Anonym (M)
    Anonym (Tips mottages) skrev 2025-10-05 09:06:17 följande:

Då bör ni vända er till en utbildad tandläkaren, för tandställning i form av rels är det enda som hjälper mot överbett.  
  • Anonym (Tips mottages)
    Anonym (M) skrev 2025-10-05 18:45:19 följande:
    Då bör ni vända er till en utbildad tandläkaren, för tandställning i form av rels är det enda som hjälper mot överbett.  
    Det här var Folktandvården. Men har aldrig träffat en så icke-lösningsorienterad tandläkare. Bettskenan borde väl hjälpa också tänker jag eftersom hon fick en sådan. Tandställning hjälper inte sa hon. 
  • Anonym (Tips mottages)
    Anonym (Q) skrev 2025-10-05 18:09:00 följande:

Stackars tjej. När det är så illa att bara åsynen får henne att klökas är det svårt att vända det.  Något ni kan testa är att doppa den i munvatten för att få den att smaka fräscht. 

Ska testa!
  • Anonym (M)
    Anonym (Tips mottages) skrev 2025-10-06 18:08:14 följande:
    Det här var Folktandvården. Men har aldrig träffat en så icke-lösningsorienterad tandläkare. Bettskenan borde väl hjälpa också tänker jag eftersom hon fick en sådan. Tandställning hjälper inte sa hon. 
    Den tandläkaren har fel. Bettskena kommer inte hjälpa mot överbett, det är det enbart tandställning som kan rätta till. 
Svar på tråden Hur får man barnet att acceptera bettskena?