• Anonym (XL)

När allt du kan tänka på är vårtan i ansiktet.

Du är på dejt och det känns 10 poäng. Bara toppen, men den andre har en stor vårta i ansiktet och du kan inte sluta tänka på det.

Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden När allt du kan tänka på är vårtan i ansiktet.
  • Anonym (Varför vill man vara ful?)

Ja, jag blir störd på folk som går runt med utväxter och flikar i ansiktet. Det tar bara ett par minuter på laserklinik så är problemet löst, även om det kostar 2000 kr idag kanske. Jag har en kollega på jobbet som har en stor brun ärta på ögonlocket t.ex., tycker synd om honom som är snygg annars. Jag övertalade min man att ta bort en utväxt som var ful, 3 x 1 cm upphöjt svampigt märke med hårväxt och pigmentförändring under ena bröstvårtan.

Själv tog jag bort ett utåtväxande födelsemärke på kinden för nu rätt många år sedan och jag hade gjort det många år innan dess om det inte hade varit så dumt att vården inte får rekommendera seriösa privata aktörer när de anser att något är kosmetiskt så de inte vill göra det åt en. Märken som är i vägen för BH-band och börjar blöda tar de ju bort åt en i alla fall.

Men jag vill inte riskera mitt ansikte på vad som helst och hade uppskattat om det fanns en seriös konsumentupplysning kring detta och en myndighet som inspekterar och följer upp kosmetiska ingrepp. Istället får man leta själv tills man hittar något man tror på.

• Anonym (Figge)

Ytliga människor.. 

• Anonym (Varför vill man vara ful?)
    Anonym (Figge) skrev 2025-10-04 11:35:22 följande:

Ytliga människor.. 

Är man ytlig om man föds med ett extra men missbildat lillfinger eller en liten svans också och vill ha dem åtgärdade?

Vårtor och uppåtväxande märken är bara en lindrigare form av avvikelse, men det är inte så de flesta föds. Varför skulle det vara konstigare att fixa sådant som kommer med åldern och förfular, än att skaffa glasögon eller hörapparat?
  • Anonym (funderar)

Ja om man har EN stor grej i ansiktet som går att ta bort utan problem, då förstår jag inte varför man inte gör det. Samtidigt kan den grejen ha blivit en del av personen som hen tycker att andra ska acceptera på något vis...

Vad man ska åtgärda och inte är inte alltid så enkelt. Jag har t ex en lite konstig form på min näsa, något jag fick många frågor om som barn. Som tonåring och ung vuxen avskydde jag näsan, men hade inte möjlighet att åtgärda den. Nu som vuxen tycker jag att den är just en del av mig på något sätt och jag vill ha den här lite konstiga näsan trots allt...

När det gäller konstiga utväxter eller prickar så har jag själv hundratals fläckar på kroppen. Har sådan hud tyvärr. Det är inte möjligt att åtgärda helt enkelt. Har träffat män som inte klarar av det tyvärr, de blir avtända av en prickig kropp. Men som sagt en stor grej i ansiktet skulle jag nog betala för att ta bort. 

De andra delen av frågan, att man går på dejt och bara ser en konstig grej i den andres utseende, har hänt mig. Sånt där leende där man ser hela tandköttet. Jag kunde inte tänka på något annat och det gick inte att se förbi. Extremt avtändande för mig. Helt omöjligt för mig att träffa personen igen. Andra tänker inte alls på sådana saker, men de hänger upp sig på nåt annat.

• Anonym (Figge)
    Anonym (Varför vill man vara ful?) skrev 2025-10-04 11:47:38 följande:
    Är man ytlig om man föds med ett extra men missbildat lillfinger eller en liten svans också och vill ha dem åtgärdade?

Vårtor och uppåtväxande märken är bara en lindrigare form av avvikelse, men det är inte så de flesta föds. Varför skulle det vara konstigare att fixa sådant som kommer med åldern och förfular, än att skaffa glasögon eller hörapparat?
    Nej inte alls! Men de som stör sig på såna saker. Men om man själv mår dåligt över något liknande, då bör man få psykologisk hjälp eller operera bort det. Men för mig är det människan som jag bryr mig om.
    Kom nu inte och säg att det är bullshit, för det är det verkligen inte 
  • Teresse7

Klart man retar sig på det. Men är inget att göra en större grej av. Är inte avgörande på något sätt. 

• Anonym (H)

Är ingen större grej.

Svar på tråden När allt du kan tänka på är vårtan i ansiktet.