• Anonym (Lärkan)

Negativ och trött gubbe

Ja, han kan vara deprimerad. Han har varit det förr och medicinerats för det, men hävdar bestämt att så inte är fallet nu. Ändå låter han som en skiva som hakat upp sig. "Det är ingen idé", "Det kvittar", "Inte lönt att hoppas, man blir bara besviken", han hasar runt i tofflorna hemma helt hopsjunken, suckar ljudligt och vägrar bjuda på ett leende. Det är som att bo med åsnan Ior! Det är så tröttsamt att liksom hela tiden kompensera för hans humör. Det har pågått i månader nu. Eftersom han är så håglös blir ingenting som jag vill eller vi hade behövt göra gjort, eller så faller det på mig. Eftersom han hävdar att han bara är trött så får han i princip alltid sova ut på helgerna och jag gör vad jag kan för att underlätta för honom, men orken börjar tryta även för mig... Vad göra?!

• Svar på tråden Negativ och trött gubbe
  • Anonym (Jun)

Det går ju inte vifta med ett trollspö och lösa det. Det kommer säkert att ta tid oavsett om det är en depression eller inte. Du får väl ställa dig frågan om det är värt det?

• Anonym (Man40)

Det absolut första som måste ske är att han inser sitt fulla ansvar för sitt eget välmående. Därefter måste han lägga upp en plan, eller ta proffesionel hjälp att lägga upp en plan över hur han ska må bättre. Det här måste han göra, inte bara för att han själv ska må bättre, utan även människor i hans egen omgivning. Att bo med åsnan Ior utan ett aktivt arbete för att förbättra situationen hade inte jag klarat av.

• Postman

Folk som mår dåligt så blir tyvärr jobbiga för sin omgivning. Får han inte hjälp och stöd från sin vc eller annat? Det är säkert plågsamt men orkar du inte med så har du några val att göra. 

- acceptera läget
    - hjälp honom att få mer hjälp av vården
    - bli särbo
    - skilj dig/ lämna honom

• Anonym (S)

Gubbklimakteriet. Testosteronnivåerna sjunker och drivet försvinner. Träning, särskilt styrketräning, och bra kost skulle kunna hjälpa på sikt men det kan nog bli svårt att få med honom på det tåget. Du får nog acceptera läget eller gå din egen väg. 

• Anonym (Lärkan)
    Postman skrev 2025-10-04 07:52:20 följande:

Folk som mår dåligt så blir tyvärr jobbiga för sin omgivning. Får han inte hjälp och stöd från sin vc eller annat? Det är säkert plågsamt men orkar du inte med så har du några val att göra. 

- acceptera läget
    - hjälp honom att få mer hjälp av vården
    - bli särbo
    - skilj dig/ lämna honom

Eftersom han inte vill kännas vid att han har ett problem så är det ju svår att tvinga på honom någon hjälp. Det var längesedan han gick på psykofarmaka och hans depression är att betrakta som "avläkt". Han har ingen kontakt med vården idag. 
    Anonym (S) skrev 2025-10-04 08:01:12 följande:

Gubbklimakteriet. Testosteronnivåerna sjunker och drivet försvinner. Träning, särskilt styrketräning, och bra kost skulle kunna hjälpa på sikt men det kan nog bli svårt att få med honom på det tåget. Du får nog acceptera läget eller gå din egen väg. 

Fast redan?! Han är bara ~40. 

Tyvärr är vi ju mitt uppe i livet med barn och hus och karriärer så att bryta upp känns inte riktigt aktuellt. Men såklart, om det inte blir bättre så har jag snart inget val. 
  • Anonym (Det är olika)
    Anonym (S) skrev 2025-10-04 08:01:12 följande:

Det var väl en förenkling.

Min man är 50-mitten ca och vi lever båda med hyperinflammation efter covid och värk i händer och fötter varje morron. Han har även lungskador av covid och hans lungor är 20 år äldre än han själv i funktion säger läkaren, men han tränar ändå. Just nu har han också haft njurgrus i fyra veckor och gått på smärtstillande rätt många dagar.

Min man är ändå inte så gubbig och depp som TS gubbe, han kämpar på och är positiv för det mesta.
Svar på tråden Negativ och trött gubbe