• Anonym (Blir galen)

Treåring som är oförsiktig kring sin nyfödda lillebror

Vi fick barn för drygt en vecka sen och har  en storebror hemma på snart 3 år. Han har blivit otroligt jobbig och trotsig, vilket var ganska väntat i och med omställningen att få ett syskon. Det vi däremot inte accepterar alls är att han kan vara så oförsiktig kring sin lillebror. Han har väldigt svårt att sitta still och om jag t.ex. sitter och ammar kan han helt plötsligt fara omkring i soffan så att han är nära att sparka lillebror och det är så sjukt stressande att vara på sin vakt hela tiden, speciellt när man ammar. Det är förstås inte med mening som han gör så, men han lyssnar inte heller på oss hur pedagogiska vi än försöker vara och hur mycket vi än säger åt honom. Nyss var han väldigt nära att sparka bebisen i huvudet när jag ammade och då blev jag riktigt förbannad till slut och puttade bort honom för att han inte lyssnade. 

Får så dåligt samvete att jag behandlar storebror så, men vad ska vi göra för att han ska förstå och sluta vara så intensiv och hårdhänt?

• Svar på tråden Treåring som är oförsiktig kring sin nyfödda lillebror
  • MsM84

Du kan inte förvänta dig att en treåring ska ha sådant konsekvenstänk. Sannolikt är barnet ute efter att få uppmärksamhet. Du kan inte heller förvänta dig att kunna slappna av och fokusera på amning när du samtidigt ska ta hand om en treåring. Förebygga och avleda. Säg att nu behöver bebisen äta och då vill jag göra något mysigt med dig samtidigt, kan vi läsa en bok samtidigt? Eller får jag titta på medan du bygger ett högt torn (och då ger stora barnet uppmärksamhet under tiden). Eller något annat barnet gillar. 

• MsM84

Förresten, är bebis bara en vecka får ju den andra föräldern underhålla storebror.

• Anonym (Erla)

Din energi och frustration smittar av sig på barnet. Barnet vill lära känna sin nya familjemedlem. Berätta att den kan få sjunga med barnet och vara nära. Tillåt att det kan bli fel så lillebror själv får skrika. Självklart inte till någon överdrift nu men den stora måste få chansen att lära sig. 

• Anonym (Mia)

Ni är väl två hemma nu? Sedan ska väl tvååringen gå på förskola?

Jag brukade läsa för min 3-åring medan jag ammade eller så tittade vi på en film eller barnprogram. 

• Fjäril kär

Jag tror att 3-åringen är svartsjuk,  ledsen och förvirrad. Han vet ivad en lillebror är och förstår inte varför han inte längre får er/din uppmärksamhet. 
    Samt att du precis hamnat i den berömda 2-barnschocken
    ...

Bjud in honom till era bebisstunder . Se på film när du ammar med honom, läs saga, sitt i hans rum och amma så kan han leka samtidigt. Och lär er tillsammans att nu finns det två barn som måste ha uppmärksamhet samtidigt och det får du helt enkelt gilla läget kring. 

• Anonym (Ryt ifrån)

Om han inte lyssnar så ryt ifrån och säg att han går sitta på golvet om han inte lyssnar. När han är lugn så får han sitta bredvid då han testar gränser och blir en fara för sig själv och bebisen. Vad gör du om den äldsta trillar ner på golvet samtidigt som du ammar?

• Bits1975
    Anonym (Blir galen) skrev 2025-10-04 09:10:16 följande:
    Treåring som är oförsiktig kring sin nyfödda lillebror

Vi fick barn för drygt en vecka sen och har  en storebror hemma på snart 3 år. Han har blivit otroligt jobbig och trotsig, vilket var ganska väntat i och med omställningen att få ett syskon. Det vi däremot inte accepterar alls är att han kan vara så oförsiktig kring sin lillebror. Han har väldigt svårt att sitta still och om jag t.ex. sitter och ammar kan han helt plötsligt fara omkring i soffan så att han är nära att sparka lillebror och det är så sjukt stressande att vara på sin vakt hela tiden, speciellt när man ammar. Det är förstås inte med mening som han gör så, men han lyssnar inte heller på oss hur pedagogiska vi än försöker vara och hur mycket vi än säger åt honom. Nyss var han väldigt nära att sparka bebisen i huvudet när jag ammade och då blev jag riktigt förbannad till slut och puttade bort honom för att han inte lyssnade. 

Får så dåligt samvete att jag behandlar storebror så, men vad ska vi göra för att han ska förstå och sluta vara så intensiv och hårdhänt?

Ibland kan pedagogik förvirra barnet mer, avlägsna honom och säg "nej" när han far runt i soffan medan du ammar, bebisen måste få matro och ska inte stressas eller "råka" få sparkar när den äter. Han kan fara omkring på golvet istället. Jag arbetar med treåringar, de är inte så omedvetna och kan absolut läras att vara hänsynsfulla och försiktiga.
Svar på tråden Treåring som är oförsiktig kring sin nyfödda lillebror