Anonym (Jag) skrev 2025-11-20 19:36:45 följande:
Hon valde att dela med sig av det på ett diskussionsforum, då får man ta att folk har åsikter om det :) Jag hade inte direkt gått fram till henne på stan och frågat om hon har sex i samma rum som sin bebis. Men nu valde hon att skriva i en tråd som har startats för att diskutera ämnet. Flera i tråden har skrivit att det är creepy, vidrigt osv men det är mig ni gör på för att jag skriver att man inte måste göra det utan kan göra det på andra sätt?
Hon skrev exakt så här : Annars hade vi aldrig fått till det. Och jag skrev att det finns andra sätt om man vill. Och så dör man inte heller av att vara utan sex några månader. Vi behövde vara det under två månader under en av mina graviditeter på grund av komplikationer och tro det eller ej, båda lever fortfarande :)
Men gäller det bara för vissa att de får tåla avvikande åsikter och kommentarer? Du har nu, med mig inkluderat till minst två personer ägnat tid och text åt att rättfärdiga dina kommentarer med en hänvisning till hon skriver i ett öppet forum och därför måste acceptera att hon öppnar för att få kommentarer. Sedan ifrågasätter du att hon besvarar de kommentarerna men när DU nu får kommentarer kring dina inlägg så verkar det vara helt andra förhållningsregler som gäller. Genom att rättfärdiga dina kommentarer här och sättet du gör det på gör du EXAKT det som du har kritiska synpunkter på när det gäller Japp. Du säger att hon ska tåla att få kommentarer om sina åsikter, men själv tål du dem inte. Du tycker det är märkligt att hon enligt din tolkning "ursäktar" sitt agerande genom att förklara varför, samtidigt som du till både mig och en annan gör precis samma sak om ditt egna agerande här. Det blir en smula konstigt - kasta sten i glashus brukar jag kalla det.
Att du bara behövde vänta två månader på att kunna hitta möjligheter till att ha sex igen och att du överlevde den perioden är såklart jättebra. Men faktum kvarstår att varken du eller jag vet hur det är för någon annan. För deras del kanske förutsättningarna innebar att antingen göra det i närheten av barnet eller avhålla sig ifrån det i 6 månader, eller 9, eller 18 - som sagt, vad vet vi om det och vem har rätten att tala om hur länge någon annan ska klara av att inte vara intim med sin partner utan att det menligt påverkar relationen???
Det är fullt jämförbart med att jag då ska säga att alla människor borde klara av att gå till tandläkaren och laga tänder utan att ta bedövning bara för att JAG gör så. Ger det mig rätten eller rimlighet i att ha synpunkter på vad någon annan ska klara av? Det går inte att använda sig själv som någon slags måttstock eller standard för vad eller hur någon annan ska göra. Det är vad jag reagerar på här - att du på ett mästrande sätt dömer ut hennes agerande som dåligt och förkastligt eftersom du minsann klarade göra annorlunda. Det kombinerar du sedan med att försöka kasta en falsk slöja över det genom att försöka påstå att var och en får göra som de själva vill......men de ska minsann veta att de BORDE kunnat göra annorlunda. Det är den fulaste sortens påhopp och av den anledningen reagerar jag och påpekar det.