Anonym (TS) skrev 2025-10-08 15:55:21 följande:
Snabb uppdate:
Jim kom på vårt kalas, Pappan nämnde något om hur fint det är med så många barn och jag svarade att "Jag reglerna är ju sådana, att man bjuder ALLA i gruppen, då följer vi det. Härligt med stora kalas." Han svarade inte utan tittade ner i golvet och gick. Vi hämtning kom Jims mamma istället, hon coachde Jim till att tacka, ta i hand, ge massa komplimanger och tacka för att han blev inbjuden. Jag log sött och sade "Så kul att ALLA i gruppen kunde komma."
Sedan på måndagen så meddelade jag huvudmannen vad som skett och han skulle ta upp detta med föräldrarna. Han tycker också att lokalen ska användas för inkludering och inte exkludering, speciellt av barn.
Svar på samma frågor som folk inte verkar förstå.
Det går INTE att HYRA lokalen för pengar, man lånar det förutsatt att man har ett barn som utövar sport där.
ALLA FÖRÄLDRAR VET REGLERNA, det informeras i samband med att man får hyra och det står även som en av reglerna när man kvitterar ut nyckeln.
Detta är en lokal för simning, det är alltså poolparty det gäller. Man får bjuda in utomstående men har då ansvar för att de är simkunniga annars får de hålla sig uppe på platån, det är en cafeteria ovanför poolen, men alla som går i gruppen är godkända att vara i poolen, men då är det som sagt regel att man bjuder ALLA i sin grupp. Oavsett vad man tycker om barnet, deras mamma, deras hudfärg, deras religion, deras märke på badshortsen eller vad fan man nu har som ursäkt att utesluta barn för idag.
Kim och Jim har bägge varit på mina barn kalas, ätit och druckit och festat utan problem. Så tydligen gillar de mina barn tillräckligt för att komma och trycka i sig godis, men inte att bjuda tillbaka. Vet inte om det handlar om snålhet eller illvillja, men det var tydligen ett par till som inte blivit inbjudna till just Kims kalas. Så huvudmannen får ta beslut om hur man förhåller sig, det är ur mina händer, men så ser situationen ut idag iaf.
Tack till er som svarat och gett era synpunkter. Jag ser att en del tycker det är logiskt att följa regler och vara inkluderande, medan vissa tycker att regler är till för att brytas och lever i tron att utesluta andra är helt ok så länge det gynnar en själv. Hoppas ni själva får uppleva den sortrens diskriminering en dag så kan ni fundera på hur barn känner sig.
Självklart bör regler följas, och vi skulle aldrig låta våra barn bjuda alla utom 1 eller 2. Antingen bjuder man ett mindre antal, eller också alla.
Men tycker man att exkludering och mobbning är ett stort problem, bör man föregå med gott exempel. Där ingår inte bara att vara inkluderande, utan också att snälltolka. Absolut säga ifrån vid behov, men inte genast tolka en regelmiss som att föräldrarna medvetet exkluderar eller är dåliga förebilder för sina barn.
Om de kände till regeln och ändå inte bjöd alla, borde de inte ha lånat lokalen. Självklart inte. De borde ha hållit barnets kalas någon annanstans.
Frågan är hur stor affär en annan förälder ska göra av en sådan sak, om det bara handlar om enstaka kalas. Men kanske var det lika bra att du tog upp det med föreningens ledning. Kanske behöver reglerna förtydligas, samt VARFÖR de är viktiga. Att föreningen aktivt jobbar mot exkludering och för inkludering. Vill man låna lokalen förväntas man rätta sig efter denna policy.
Hemma eller någon annanstans, gör man som man vill. Sen får man ju hoppas att föräldrar använder sunt förnuft även då, men alla varken kan, orkar eller har råd med kalas för 20 - 30 barn. Och har man ett mindre kalas måste man göra ett urval.