• Anonym (TS)

Hur accepterar man att man inte kommer få fler barn?

Jag är 33 år gammal. Har två barn, en tonåring från en tidigare relation och ett barn i lågstadieåldern med min nuvarande. Har dessutom två bonusbarn i tonåren. Jag hade så gärna velat ha ett till barn. Kan inte släppa tanken på att inte få vara gravid igen, få ett till barn att älska gränslöst. Jag känner att jag fortfarande har "åldern inne", men klockan tickar på. 

Problemet: Sambon vill absolut inte ha fler barn. Han är nu över 40 år och känner sig för gammal. Tre av barnen vi redan har har dessutom olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och den ena har utöver detta ett psykiskt dåligt mående. De tre största börjar bli stora, självgående, en är snart myndig, föräldraansvaret börjar minska. Den yngsta börjar också bli stor. Kan snart börja gå själv hem från skolan, klär sig själv, ingen blöja osv osv. Sambon känner att han varit småbarnsförälder en stor del av sitt liv (är ganska exakt 6 år mellan hans tre barn dvs 6 år mellan första och andra och 6 år mellan andra och tredje). Han känner att han vill kunna och orka "leva livet" när yngsta blivit stor. 

Jag känner en sorg över att inte få uppleva en "ordentlig" graviditet. Att aldrig mer få ha en bebis att rå om. Aldrig mer se ett nytt liv utvecklas osv. Första barnet var jag väldigt ung när jag fick och allt det innebär. Genomgick graviditet och förlossning själv, haft hand om barnet själv. Andra barnet kom som en chock. Oplanerat gravid trots preventivmedel (spiral). Sambon tänkte samma då. Ville inte ha barn. Detta barnet skulle förstöra hans liv. Vi gick till kurator många gånger, parterapi osv under graviditeten och den däe lyckan fanns inte. Att gemensamt planera ett liv, gemensamt längta, gemensamt rå om. Han älskade barnet när denne kom, men det var först då. Innan det var jag ensam hela graviditeten med alla inköp, boande, MVC besök osv. 

Jag borde nöja mig med två barn. Men längtan blir större och större. Hur accepterar man att två barn är max? Att man ska nöja sig? Det känns som att detta är min sista tid att bestämma mig, för snart kommer tiden bestämma åt mig.
  • Svar på tråden Hur accepterar man att man inte kommer få fler barn?
  • Anonym (M)

Eftersom din man inte vill fler barn så är ditt alternativ att lämna honom och skaffa barn på annat håll. Själv eller med någon annan. 
    Är det värt att lämna det livet du har idag för ett till barn? 
    Är svaret ja, så gör du det.
    Är svaret nej så får du bara släppa tanken om ett till barn och ägna din tid och kärlek till dina barn du har idag. 

• Tow2Mater

Man bestämmer sig bara. Precis som att man inte skaffar en hund eller installerar en pool om maken/makan säger nej.

• Anonym (Irene)

Även om din sambo velat ha barn hade jag ändå tvekat på rimligheten med tanke på förutsättningarna ni har. Ni har ett tungt urgångånngsläge som inte är optimalt för en bebis och ni vet inte vilket sorts  barn ni får . Man glömmer också ofta bort hur ett barn påverkar en kärleksrelation också och  i synnerhet om ni skulle få ännu ett  barn med diagnos/särskilda behov. 

Jag tror du får tänka utifrån era praktiska aspekter med dom utmaningar ni redan har samt er ålder att barn kanske inte är så bra ide ändå. Då blir det enklare att jobba sig förbi längtan när längtan inte är förankrad i verkligheten.   

Svar på tråden Hur accepterar man att man inte kommer få fler barn?