• Anonym (Blixten)

Min fru är i klimakteriet och har ingen lust längre

Jag är en man  på 50+ som är gift med en yngre fru som kommit in i klimakteriet. Hon har börjat med en östrogenbehandling för sina besvär. Hon har inte längre någon lust till sex. Jag däremot har lusten kvar men ska nu leva resten av livet utan sex. Känns inte alls upplyftande och blir ledsen av att förlora något jag tycker är viktigt för att må bra. Hur har ni som är i likartad situation gjort?  

• Svar på tråden Min fru är i klimakteriet och har ingen lust längre
  • molly50
    molly50 skrev 2025-11-02 19:55:37 följande:
    Det kan den göra. Dels pga hormonella förändringar. Men också pga att man kan få torra slemhinnor vilket kan göra att det gör ont att ha penetrerande sex.
    Man kan känna sig nedstämd och oattraktiv vilket kan minska sexlusten.
    Man kan också bli mindre känslig i slidan vilket kan göra sexet mindre skönt,svårare att få orgasm osv.
    Men det är ju inte lika för alla kvinnor.
    Tilläggas ska att det kan vara bra att känna stöd från sin partner i det här läget.
    Att inte behöva känna pressen på sig att han vill ha sex.
  • Anonym (Hmm)

Detta är så svårt ... man vill men vill inte vara för "på" heller.
    Jag har valt att backa, vilket kanske inte är rätt heller. Jag väntar in henne.
    Däremot somnar och vaknar vi nära varandra och jag får både "sov-tutte" och "morgontutte" men leder inte till sex - men närhet.
    Klart jag vill men vill ju inte gå över någon gräns. Hon är lite för bra för att förlora.helt enkelt.

• Anonym (Blixten)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-11-02 21:43:51 följande:

Däremot somnar och vaknar vi nära varandra och jag får både "sov-tutte" och "morgontutte" men leder inte till sex - men närhet.
    Klart jag vill men vill ju inte gå över någon gräns. Hon är lite för bra för att förlora.helt enkelt.

Precis samma här men det fattas verkligen en stor pusselbit för att man ska vara nöjd med livet. Vet inte hur detta ska sluta. 
  • Anonym (Blixten)
    molly50 skrev 2025-11-02 19:57:44 följande:
    Tilläggas ska att det kan vara bra att känna stöd från sin partner i det här läget.
    Att inte behöva känna pressen på sig att han vill ha sex.
    Det är detta som blir svårt. Det är inte lätt att undertrycka en naturlig drift. 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Blixten) skrev 2025-11-15 10:45:56 följande:
    Det är detta som blir svårt. Det är inte lätt att undertrycka en naturlig drift. 
    Du behöver inte undertrycka din naturliga drift. Det rent sexuella kan du ju lösa på egen hand, eller hur? Och du kan få närhet av din fru. Det är inte samma sak som att ha sex tillsammans, men just nu behöver hon tid och tålamod.

Antingen värderar du din fru högre än att ha sex med henne så ofta som du vill. Eller så är sexuell samvaro viktigare för dig och då får ni väl gå skilda vägar. Du avgör vad som är viktigast.
  • Anonym (Blixten)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-11-15 12:36:10 följande:
    Du behöver inte undertrycka din naturliga drift. Det rent sexuella kan du ju lösa på egen hand, eller hur? Och du kan få närhet av din fru. Det är inte samma sak som att ha sex tillsammans, men just nu behöver hon tid och tålamod.

Antingen värderar du din fru högre än att ha sex med henne så ofta som du vill. Eller så är sexuell samvaro viktigare för dig och då får ni väl gå skilda vägar. Du avgör vad som är viktigast.
    Det är ju inte alls samma sak att behöva stimulera sig själv men det är ju det som gäller just nu. Kommer det att vända eller är det så här det kommer sluta? En ovisshet som känns tung.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-11-02 21:43:51 följande:

Så fint skrivet.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Blixten) skrev 2025-11-15 17:17:41 följande:
    Det är ju inte alls samma sak att behöva stimulera sig själv men det är ju det som gäller just nu. Kommer det att vända eller är det så här det kommer sluta? En ovisshet som känns tung.
    Jag påstod inte att det är samma sak, men det är ett sätt att hantera driften som du skrev om.

I de flesta äktenskap är det ingen långsiktig lösning. De flesta vill ha sex och intimitet med sin partner. Men bara du kan avgöra var din gräns går och vad som är viktigast.
  • Anonym (D)

Låt det gå ett tag med österogenbehandlingen och se vart det leder.

Om din fru har fått sköra slemhinnor och penetrerande sex gör direkt ont, så finns det lokal behandling att sätta in i underlivet, vagitatorer tror jag att det heter och liknande läkemedel. 

• Anonym (wombat)
    Anonym (Blixten) skrev 2025-10-13 12:53:47 följande:
    Jag pressar inte utan väntar in min fru. Jag beskriver bara mina känslor och att det är en omställning även för mig även om det inte är i närheten av vad min fru går igenom. Jag har alltid känt en stark attraktion för min fru så klart man vill ha sex även om det är ett långvarigt förhållande. 
    Visst du kan ju alltid vänta ett tag, men å andra sidan så kanske du får vänta hur länge som helst och hon kanske bara tycker det är skönt att du inte nämner sex mer, och känner hon sig pressad över att du vill ha sex så är det ju för att hon inte vill ha sex (med dig).
    Om DU vill ha sex så bör du inte bara vänta hur länge som helst utan då kanske det är bättre att göra slut och leta efter någon som VILL ligga, vill hon vilja ha sex så får hon kanske ta och söka hjälp för det inom en rimlig tid.
  • Anonym (Blixten)
    Anonym (wombat) skrev 2025-11-19 19:24:32 följande:
    Visst du kan ju alltid vänta ett tag, men å andra sidan så kanske du får vänta hur länge som helst och hon kanske bara tycker det är skönt att du inte nämner sex mer, och känner hon sig pressad över att du vill ha sex så är det ju för att hon inte vill ha sex (med dig).
    Om DU vill ha sex så bör du inte bara vänta hur länge som helst utan då kanske det är bättre att göra slut och leta efter någon som VILL ligga, vill hon vilja ha sex så får hon kanske ta och söka hjälp för det inom en rimlig tid.
    Har du egen erfarenhet av detta? Är du en man eller kvinna? Låter som du är en man Om man jämför med andra svar. 
  • Anonym (Fru P)

Klimakteriet är övergående fas. Det tar olika lång tid för olika kvinnor men själva omställningen varar inte för evigt. Om din fru får östrogen nu så finns gott hopp om att hon snart är som vanligt igen. När hon inte har mens eller kan bli gravid längre så är det kanske du som får tacka nej ibland för att du inte orkar.... 

• Anonym (Hmm)

Jaha ... är det inte det ena så ...
    Min särbo börjar känna sig tryggare med att det inte ska svida eller göra ont efter klimakteriet. Tar kanske inte direkt initiativ men backar inte heller.
    Startsträckan är inget problem eftersom jag älskar förspel, Jag har hittat knappar att trycka på som hon inte visste att hon hade innan vi träffades.
    MEN - nu när hon börjar komma ut på andra sidan har mina mediciner mot blodtryck spökat till det.
    Två senaste försöken har varit som att spela biljard med ett rep.
    Vi har haft ett så bra samspel och visste att klimakteriet går över men min medicinering är livslång.
    Jag har inga problem med att tillfredsställa henne men hon känner sig otillräcklig och tror att det är fel på henne. 
    Vad göra?
    Trots bristande lust under klimakteriet och bristande förmåga just nu har det aldrig varit några problem med viljan.
    Någon med liknande problem?

Svar på tråden Min fru är i klimakteriet och har ingen lust längre