• Anonym (Ingen)

När man inser att man är en svag osäker nolla

Trots att jag är en svag osäker nolla har jag klarat mig genom livet till ett hyffsat bra jobb. En otroligt vacker och klok partner samt 2 tonårsbarn med livets alla möjligheter framför sig.

Men jag är fortfarande den där osäkre 13 åriga pojken inombords. Jag kan ingenting. Jag springer alltid alla andras ärenden. Men jag tar aldrig tag i mitt huvudproblem. Jag förstår inte att man kan gå igenom livet och vara värdelös men samtidigt klara sig bara för att man klistrar på någon form av positiv yta.

Nu när jag återigen nått insikten om hur värdelös jag är funderar jag starkt på att bryta med min partner. Hon förtjänar en stark man. Inte något jävla mähä som mig. Jag har spelat någon roll som en förstående partner och pappa men jag är ingenting. Hur blir man en riktig man en man som genuint känner sig som en man och inte är en rädd liten 13 åring i själen?

• Svar på tråden När man inser att man är en svag osäker nolla
  • Anonym (F)

Vad får dig att tro att du är unik i detta?

• Anonym (Ingen)
    Anonym (F) skrev 2025-10-06 08:33:12 följande:

Vad får dig att tro att du är unik i detta?

Jag är säkerligen inte unik i detta. Men vill mest kanske få någon input från andra. Tänk om många känner sig lika värdelösa och falska som mig då kanske det inte är rätt för mig att bryta med kvinnan jag älskar bara för att jag känner att det vore bättre för henne med någon som är så mycket bättre än jag.
  • Anonym (F)

Har din partner något sätt att konmunicera vad hon vill?

Alltså, kan hon prata, skriva eller använda teckenspråk t.ex.?

• Anonym (Ingen)
    Anonym (F) skrev 2025-10-06 09:35:51 följande:

Har din partner något sätt att konmunicera vad hon vill?

Alltså, kan hon prata, skriva eller använda teckenspråk t.ex.?

Jag tror inte hon kan kommunicera via teckenspråk. Men prata och skriva är hon väldigt duktig på. Hon är en känslomänniska vilket hon även gjort mig till.  Jag tror att det är endast när hon har PMS som hon kan tänka logiskt och förstå hur dålig jag är. Jag tror inte hon har PMS just nu.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ingen) skrev 2025-10-06 10:24:52 följande:
    Jag tror inte hon kan kommunicera via teckenspråk. Men prata och skriva är hon väldigt duktig på. Hon är en känslomänniska vilket hon även gjort mig till.  Jag tror att det är endast när hon har PMS som hon kan tänka logiskt och förstå hur dålig jag är. Jag tror inte hon har PMS just nu.
    Vad säger hon då när du frågar henne?
  • Anonym (Ingen)
    Anonym (F) skrev 2025-10-06 10:30:23 följande:
    Vad säger hon då när du frågar henne?
    Det är hon som väckt dessa tankar hos mig. Det gör nog väldigt ont i oss båda. Ingen av oss vill nog inte att det ska ta slut eftersom vi trivs väldigt bra i varandras sällskap och känner attraktion inför varandra. Men vi är för lika och kommer ingenstans i vår relation. Tror egentligen att vi båda skulle utvecklas om vi hade relationer med en varsin "Projektledare"...
  • Anonym (B)
    Anonym (Ingen) skrev 2025-10-06 11:09:08 följande:
    Det är hon som väckt dessa tankar hos mig. Det gör nog väldigt ont i oss båda. Ingen av oss vill nog inte att det ska ta slut eftersom vi trivs väldigt bra i varandras sällskap och känner attraktion inför varandra. Men vi är för lika och kommer ingenstans i vår relation. Tror egentligen att vi båda skulle utvecklas om vi hade relationer med en varsin "Projektledare"...
    Ingen vill vara projektledare i hemmet, ingen vill ta hand om sin partner som att hen vore ett barn som inte kan planera, strukturera och ta ansvar. Att projektleda relationen leder till utbrändhet och skiljsmässa. 

Om ni är lika så är det självförtroende ni båda behöver.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ingen) skrev 2025-10-06 11:09:08 följande:
    Låter ju mest som att du är den som vill göra slut. 
  • Anonym (Ingen)
    Anonym (?) skrev 2025-10-06 11:49:11 följande:
    Låter ju mest som att du är den som vill göra slut. 
    Nej. Jag mår bara skitdåligt och är nog påväg att krascha efter en jobbig tid. Som tur är ska jag få komma och prata med terapeut eller psykolog imorgon. Skönt bara att få prata ut hos en neutral människa.
  • Anonym (Fråga)

Hur tänker du att ditt ideala jag ser ut och agerar? Vad skiljer sig från den du är nu till den du vill vara, vad fattas rent konkret? Var specifik och utförlig i ditt svar

• Anonym (StreetWise)

Du är inte svag och osäker du verkar vara ett utbildat bortskämt offer!

• Anonym (StreetWise)

Tror inte hon behöver en "projektledare" hon behöver dig men du tror att allt kommer gratis som det säkert alltid gjort i ditt liv. Flytta till förorten och börja boxas eller träna något fotbollslag med andra män så ska det nog gå bra. När är det pride-parad igen? Där har du andra förebilder. Styrkekram!

• Anonym (Ingen)
    Anonym (StreetWise) skrev 2025-10-06 15:58:59 följande:

Tror inte hon behöver en "projektledare" hon behöver dig men du tror att allt kommer gratis som det säkert alltid gjort i ditt liv. Flytta till förorten och börja boxas eller träna något fotbollslag med andra män så ska det nog gå bra. När är det pride-parad igen? Där har du andra förebilder. Styrkekram!

Jag hör vad du säger, och även om tonen var tuff så finns det faktiskt något i det som jag kan ta till mig.
    Du har rätt i att jag behöver sluta fastna i mitt eget huvud och börja göra mer av det som bygger styrka och självrespekt i praktiken.
    Tack för att du tog dig tid att svara ? jag behöver faktiskt fler personer som är raka som du i mitt liv.
Svar på tråden När man inser att man är en svag osäker nolla