• AnnaMaria92

Sex efter bebis

Jag och min man fick en bebis för drygt 5 månader sedan. Allt gick bra men graviditeten och första tiden efteråt var rätt tuff och påfrestande för mig. Jag helammar och känner nästan ingen sexlust och har knappt gjort det sedan dottern föddes. Till en början var min man förstående men typ senaste 3 månaderna har han varit på om att ha sex. 

Jag tycker inte det är så konstigt att min lust är låg eftersom det är en så stor omställning med barn, hormoner och allt där till. Jag älskar min man jättemycket och vill gärna ge honom sex men känner inte att jag kan det just nu. Jag är okej med att inte ha så mycket sex för tillfället. Men jag känner mig pressad när han är på mig och ber om sex och tar på mig varje dag. Han tycker det är jättejobbigt att vi inte har så mycket sex och tycker det är något som är fel trots att jag säger till honom att det inte är det och blir sur när jag avvisar honom. Jag förstår såklart att det är frustrerande för honom men jag tänker trots allt att 5 mån inte är så lång tid. Det känns inte riktigt som han förstår den kroppsliga och mentala utmaningen det är att bära, föda och ta hand om ett barn. Jag kan nästan bli lite arg när han är ?på? mig hela tiden. Jag känner mig jättedålig som fru. Jag försöker visa honom uppskattning på andra sätt men känns inte som det spelar någon roll. Vad tänker ni om detta?

• Svar på tråden Sex efter bebis
  • AnnaMaria92
    Pappa i sthlm skrev 2025-10-06 12:37:15 följande:
    Hej
    Får jag lite försiktigt fråga dig hur du skulle känna och reagera i en möjlig framtid där hans sexlust sakta sakta tynar bort. Till stor del pga av att han fått anpassa sig till hur du känner just nu (vilket är förståeligt). Föreställ dig att det kommer en dag när du känner att du vill ta tag i sexlivet igen men han inte längre känner för det. Ungefär som du nu.

Hur skulle du uppleva det?

Jag skulle tycka det var tråkigt men jag hade accepterat läget. Jag tänker att det kan komma och gå perioder i livet där båda parter är mer eller mindre sugna utan att det behöver vara något fel. Så länge min partner visar mig uppskattning på andra sätt vill jag tro att jag skulle vara okej med det. 

Jag förstår att det är tufft att vara på andra sidan också och vara den som vill mer, det är inte roligt att bli avvisad. Men i en situation där ens partner har varit igenom en graviditet, förlossning, postpartum med den största hormonkrashen som man kan vara med om så tycker jag faktiskt inte att den andra partnern har rätt få det att handla om en själv. 

Vill även poängtera att vi har sex, det är liksom inte helt dött, men inte så ofta som han hade velat.

• Anonym (Ulrika)
    AnnaMaria92 skrev 2025-10-06 10:58:27 följande:
    Vad skönt att höra att du känner igen dig i det jag skriver. Självklart vill jag inte ha det såhär för alltid, jag vet med säkerhet att jag kommer vilja ha sex med min man oftare i framtiden. Men jag kan inte hjälpa att bli lite fundersam över varför sex alltid måste vara lösningen? Varför denna brådska med att få igång sexlivet när man nyligen har varit med om det största som kan hända i livet. Kanske inte stämmer för just dig, men överlag tycker jag att denna inställning känns lite som något män säger för att få sina behov uppfyllda och för att pressa sin partner. Som nybliven mamma är man skör.
    Precis som jag skrev så är lust färskvara och inget man bara kan knäppa på som en knapp  när det passar.   För att du en dag ska få lust måste du underhålla den med att ha intim närhet på olika sätt. Hångla,  ligga sked, oralsex, pilla lite eller vad som nu känns bekvämt.  Annars kommer det bli väldigt konstigt den dagen du är redo och har ni inte legat på länge och plötsligt vet ni inte hur ni ska närma er varandra om ni knappt ens sett varann naken på månader eller ens har tagit på varann. 

Det är just därför sex är viktigt att få igång på någorlunda hygglig frekvens.  Sex hör ju också ihop med att känns sig sedd , bekräftad och åtrådd . Det vill du väl bli hoppas jag?   Och det är ju det din sambo vill ha också. Ligga handlar inte bara om sex utan om vara sedd , känna sig attraktiv,  att veta att nån vill ha en.  
  • AnnaMaria92
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-10-06 15:23:53 följande:
    Precis som jag skrev så är lust färskvara och inget man bara kan knäppa på som en knapp  när det passar.   För att du en dag ska få lust måste du underhålla den med att ha intim närhet på olika sätt. Hångla,  ligga sked, oralsex, pilla lite eller vad som nu känns bekvämt.  Annars kommer det bli väldigt konstigt den dagen du är redo och har ni inte legat på länge och plötsligt vet ni inte hur ni ska närma er varandra om ni knappt ens sett varann naken på månader eller ens har tagit på varann. 

Det är just därför sex är viktigt att få igång på någorlunda hygglig frekvens.  Sex hör ju också ihop med att känns sig sedd , bekräftad och åtrådd . Det vill du väl bli hoppas jag?   Och det är ju det din sambo vill ha också. Ligga handlar inte bara om sex utan om vara sedd , känna sig attraktiv,  att veta att nån vill ha en.  
    Jag håller inte riktigt med dig faktiskt men det är intressant att läsa dina tankar. Vi är nära varandra varje dag, kyssar, kramar, massage osv vilket jag uppskattar och tycker är mysigt. Det finns absolut en intimitet i vår relation, men jag får fortfarande oftast inte till det med lusten att gå längre än så.
  • Anonym
    AnnaMaria92 skrev 2025-10-06 10:58:27 följande:
    Vad skönt att höra att du känner igen dig i det jag skriver. Självklart vill jag inte ha det såhär för alltid, jag vet med säkerhet att jag kommer vilja ha sex med min man oftare i framtiden. Men jag kan inte hjälpa att bli lite fundersam över varför sex alltid måste vara lösningen? Varför denna brådska med att få igång sexlivet när man nyligen har varit med om det största som kan hända i livet. Kanske inte stämmer för just dig, men överlag tycker jag att denna inställning känns lite som något män säger för att få sina behov uppfyllda och för att pressa sin partner. Som nybliven mamma är man skör.
    Skulle inte kalla ett lite knappt halvår för nyligen när det kommer till detta... "brådska" efter ett halvår???
  • Anonym (Tänker)

TS du behöver kanske ha ett ärligt samtal med din man om detta. Du beskriver graviditet och förlossning som något fruktansvärt påfrestande. Och sen skriver du om en hormonkrasch. Du får nog inse att du är i änden på en skala över hur kvinnor upplever detta. Många har enkla graviditeter etc och mår snabbt som vanligt igen. Men du gör inte det. Din man kan inte förstå det för han kanske läser på nätet eller hör från kompisar hur de har det I sina relationer. 

Du måste helt enkelt få honom att förstå att du är unik i din egen upplevelse och att det är såhär för just dig. Att de flesta har sex igen två månader efter förlossning betyder ju inte att du klarar av det alls. 

Det låter ändå som att din man är välvillig och snäll så jag tror han kommer lyssna och fatta. Hoppas det. Som någon annan skrev, hans lust kommer troligen tyna bort och ni kommer ha det bra som vänskaplig familj. Och det är inte det sämsta bara ni båda tycker det känns ok.

• Anonym (S)

Man kan ju tycka vad man vill om det men det blir nog lätt så att det fortsätter på det spåret för kvinnan. Hon vill inte ha sex och mannen vill det. Det blir början till slutet och den enda lösningen är att man går i olika vägar. 

• Anonym (H)
    AnnaMaria92 skrev 2025-10-06 10:11:44 följande:

Vad tänker ni om detta?
    Jag tänker att han är en idiot.
  • Man i norr
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-10-06 15:23:53 följande:

🥰
  • Anonym (Känner igen detta)

Jag tror att anledningen till att han vill så gärna har sex med dig är för ni kanske inte haft jätte mycket sex under graviditeten som troligen har pågått i 9 månade. så kommer det älskade barnet och han väntar några veckor för då förslår han att allt fokus är på barnet och alla era känslor är lite över allt.

Nu när ni varit föräldrar några veckor så börjar han nog kanske känna att han med vill ha kärlek i form av sex, han vill ha det där aktiva sexlivet ni hade innan barnet fanns i magen.
    Tror som någon annan klok person skrev att ibland får man nog pusha sig själv lite till att göra något som kanske inte känner för men när man kommit igång så är det ju så jäkla skönt! 

du behöver liksom knuffen bara. Trött kommrr du vara ofta nu med ett barn men det får ju inte hindra förhållandet.
    man kan sex på olika sätt, måste kanske inte varje gång ha penetrerande sex kanske räcker med stt ni hsr oralsex eller så prata med varandra.
    det är som sagt sjukt viktigt att INTE ni tappar bort er och att för man är trött inte kan ha sex man är adrig för trött för de. man behöver inte vänta tills på kvällen 

• Anonym
    Anonym (Känner igen detta) skrev 2025-10-07 23:35:52 följande:

Jag tror att anledningen till att han vill så gärna har sex med dig är för ni kanske inte haft jätte mycket sex under graviditeten som troligen har pågått i 9 månade. så kommer det älskade barnet och han väntar några veckor för då förslår han att allt fokus är på barnet och alla era känslor är lite över allt.

Nu när ni varit föräldrar några veckor så börjar han nog kanske känna att han med vill ha kärlek i form av sex, han vill ha det där aktiva sexlivet ni hade innan barnet fanns i magen.
    Tror som någon annan klok person skrev att ibland får man nog pusha sig själv lite till att göra något som kanske inte känner för men när man kommit igång så är det ju så jäkla skönt! 

du behöver liksom knuffen bara. Trött kommrr du vara ofta nu med ett barn men det får ju inte hindra förhållandet.
    man kan sex på olika sätt, måste kanske inte varje gång ha penetrerande sex kanske räcker med stt ni hsr oralsex eller så prata med varandra.
    det är som sagt sjukt viktigt att INTE ni tappar bort er och att för man är trött inte kan ha sex man är adrig för trött för de. man behöver inte vänta tills på kvällen 

Några veckor?
    Det har gått nästan ett halvår.

Ts måste, om hon vill ha kvar sin man, börja inse att sex är en mycket viktig del i en relation.
    Utan sex, då kan man lika gärna vara kompisar.
  • Blacknails86

Man är så olika... Min tredje förlossning var oerhört jobbig, men jag sprack ingenting den gången och kunde knappt vänta på att få ha sex med min man igen utan en stor mage i vägen. Så vi hade sex direkt jag och bebisen kom hem från sjukhuset. Det var helt galet skönt eftersom längtan var så stor och det nästan kändes som vanligt där nere.

Min input är helt enkelt att jag tycker inte det är någon självklarhet att lusten är borta då man nyligen fött bebis, men har all förståelse för att den kan vara det.

Jag skulle vara ett absolut vrak om vi inte hade sex på ett halvår och sympatiserar med din man, även om jag förstår problematiken. När det nu gått så lång tid behöver man nog fundera på metoder för att hitta tillbaka lusten, istället för att bara avfärda det med "jag har ju just fött barn".
    Hoppas ni (snart) hittar varandra i detta Hjärta

Svar på tråden Sex efter bebis