• Hampannan

Ai kundtjänst bra eller dåligt?

Tja, jag har sett mycket mer ai inom kundtjänst speciellt inom Swedbank som min familj använder men är lite osäker på ai då jag har hört mycket dåligt om det och tycker det verkar intressant. så jag undrar mest bara om AIn funkar bra. Kan AI i kundtjänst vara bättre än mänsklig kundtjänst? Och det känns lite som att AI kan ta över kundtjänsten helt i framtiden men vet inte om det är en bra sak eller inte. Kan det vara det eller behöver något förändras för att det ska hända? Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om detta.

• Svar på tråden Ai kundtjänst bra eller dåligt?
  • Anonym (Evy)

95% dåligt eftersom du är fast i en loop av färdiga mallar och ämnen. Hittar du inte det du söker så får du hålla på olidligt länge och klicka hit och dit innan du får erbjudande om en mänsklig kontakt.
    Satt fast i den skiten i förra veckan hos ett bolag som själva meddelat att min produkt inte skulle komma att levereras och att jag skulle klicka på en länk för återbetalning/reklamation. ÄNDÅ ledde inte länken till det utan ja.. jag fick försöka få tag i någon som kunde hjälpa.

• Fjäril kär

AI kan ju bara svara på färdiga frågor i ett programmerat formulär . Den fastnar ofta i en loop om man kommer med en fråga som den inte kan processa.  Om en webbsida ligger nere tex kan jag ju inte använda AI som ber mig gå in på hemsidan.....  då måste jag fortfarande kunna ringa en människa på supporten nånstans som kan guida mig på annat sätt. 

Och tyvärr är det många gånger äldre människor som sitter fast med dyra avtal och olika sorters fel dom inte kan lösa för att dom hamnar hos rn robot som loopar och inte kan hjälpa dom avsluta abonnemang och annat för att det fortfarande krävs mänsklig kontakt.  

• Anonym (Prata)

Om jag ringer till kundtjänst så är det för att jag vill PRATA med någon, för att jag inte kan lösa problemet på egen hand eller googla mig fram till lösningen. Jag avskyr dessa "berätta vad du vill ha hjälp med"-system som aldrig förstår vad man säger. 

• Anonym (J)

Jag tycker det är dåligt.
    Jag får alltid fel svar som kund och vi fick seriösa problem på mitt tidigare arbetsplats på grund av att kunderna fick fel svar , det kostade tid och pengar för företaget och orsakade många arga kunder.

• Anonym (C)

Tycker att det är dåligt, man vill prata med någon för att lösa de problem som jag har.

• Dr Nail

Det finns ingenting som är bra med Swedbank. Jag använder inte själv Swedbank men ja, det inkluderar även deras AI kundtjänst.

• Anonym (Omega)

AI som kundtjänst används mest av företag/verksamheter som egentligen inte bryr sig om hur nöjda kunderna är och om dom reellt får löst det problem som dom kommer med.

Klarna t.ex. där kunden ändå sitter fast i nätet genom ingångna avtal och måste betala oavsett. Dessa företag vill bara kunna säga att dom har en kundtjänst men designar denna för att hålla kunderna helt borta från allt som skulle kunna kosta företaget pengar och vara okontaktbara på alla andra sätt än detta AI.

• Hampannan

Har kollat igenom ai i kundtjänst lite mer nu och fattar att det är många problem. Tänker att det är mycket som behövs göra för att göra det bättre men hur tror ni företagen kan göra ain bättre utanför bara en ökad förståelse?

• Anonym (urdåligt)

AI-chattar osv funkar aldrig. De kan aldrig svara på ens fråga. Men för att vara snäll brukar jag börja med att ställa min fråga till boten. Sen skriver jag: jag vill prata med en människa och då kopplas man till en riktig människa som kan hjälpa till. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (urdåligt)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 13:45:58 följande:

AI fungerar bara för enkla frågor, och hela grejen med att låta AI ta över kundtjänst har bara att göra med att företagen vill spara pengar. Tjänsten blir sämre.

I praktiken fungerar AI som en glorifierad FAQ, där den hämtar information från den info som redan finns på företagets sajt. Du kan alltså lika gärna själv kolla FAQ, och finns inte svaret där kommer inte AI kunna hjälpa dig heller.

Ja detta stämmer verkligen. 
Svar på tråden Ai kundtjänst bra eller dåligt?