• Anonym (Vad krävs?)

Hur mycket kan prostitution förbättras?

Hur mycket av prostitutionen går att förbättras tror ni så att sexköp kan bli lagligt i Sverige? 
    Att inte kunna köpa sex lagligt är något som är unikt. Det flesta saker kan man köpa i Sverige utan att man bryter mot någon lag. 
    Att sexköpslagen finns är ett bevis på att man ser sex som något speciellt och unikt.

Det är till och med lagligt att köpa att någon ska äta bajs mot en kostnad men inte sex.
    Det är lagligt att någon exempelvis läkare rör på ens könsorgan samtidigt som den personen får betalt. 
    Det är tillåtet med en sorts massage av kvinnors slidor mot en betalning men det är inte tillåtet att någon onanerar ens penis mot en kostnad. 
  • Svar på tråden Hur mycket kan prostitution förbättras?
  • Anonym (Frihet att välja själv)
    Pappa i sthlm skrev 2025-10-10 08:11:45 följande:
    Jag måste säga att det är hoppingivande och uppfriskande att läsa ett nyktert och balanserat inlägg här som inte är cementerat i en egen personlig moral.
    Intressant, och på något sätt träffande, att det också är en kvinna som kommer med inlägget som rör om. Det är intressant att jämföra reaktionerna när en kvinna "bryter mönstret" och hur det låter när en man hade skrivit en liknande kommentar. En man hade per automatik blivit stämplad som en horbock och uppenbar sexköpare som vill försvara patriarkatet och förslavningen av utsatta kvinnor. Men när en kvinna tar upp det här perspektivet hamnar många lite på hälarna. Lustigt också att du känner dig tvungen att förtydliga att du inte vill arbeta som prostituerad. På samma sätt känner jag mig tvungen att förtydliga att jag inte har det minsta intresse i att köpa sex av någon.

Tack för att du bidrar till att vidga perspektivet. Även om det råkar vara i en fråga som inte på något sätt är viktig för mig (var tvungen att understryka det igen). 

Håller med!
    klistrar in mitt tidigare inlägg för att visa att det finns fler kvinnor med den här åsikten.

Eller så instiftar man statliga bordeller med normal anställning, försäkringar, skatt osv. Då kan man frivilligt välja att ha sex som yrke. Valmöjligheten bör ju finnas för de som vill under reglerade former. 

På det här sättet skulle staten få in skatt och moms, man har kontroll på smittskydd, vakter kan anställas för de arbetandes säkerhet och fritt val att välja kunder måste givetvis råda. 

Som bonus skulle det motverka kriminella ligors ekonomi och svarta bordeller, förmodligen minska lite på trafficking och dyl också. Jag tror uppriktigt att de flesta som vill köpa sex föredrar frivillighet och säkra förhållanden trots allt. 

Är själv kvinna i medelåldern och står för den här åsikten som jag haft sen gymnasiet. Skulle jag vara singel och välja att sälja sex likväl som att gratisknulla på krogen skulle jag föredra en sån här lösning. Fritt fram att skälla på mig så mycket ni vill, det är jag helt

• Anonym (m)
    felicityporter skrev 2025-10-10 00:16:33 följande:
    De flesta prostituerade tar väl ca från 2000 kr som billigast och uppåt (beroende på hur etablerade och fräscha de är) för någon timma eller två. Det tycker jag personligen är en skitbra timlön. Tycker inte du det?
    Då om det ska vara vitt för de ska få ut samma summa som idag så får kunden betala minst det dubbla. Så 4000 som billigast för den här tjänsten. För de kvinnor som kan tänka sig gå med på det. Många skulle ändå inte göra det för de tycker inte det är värt pengarna. Kommer knappast täcka efterfrågan och många män kommer inte vilja eller kunna betala, åtminstone inte så ofta som de vill ha sex så de kommer gå till kriminella aktörer
  • Anonym (m)
    felicityporter skrev 2025-10-10 00:20:18 följande:
    Titta bara på Danmark där det finns helt legala bordeller, de är snäppet dyrare än de billigaste prostituerade som tar svarta pengar. Men samtidigt går de superbra för dessa verksamheter då kunderna känner sig betydligt tryggare och de prostituerade som arbetar där har en betydligt högre säkerhet än om de skulle arbeta svart helt själva utan någon som helst säkerhet än eventuellt en baltisk hallick. Det är win-win för alla inblandande.
    Finns det inga kriminella verksamheter för detta i Danmark då? Inlägget jag svarade på verkade ju mena på att det skulle ta bort sådant.
  • Anonym (m)

Hur mycket kan ni män tänka er betala för en sexuell tjänst om allt var vitt och lagligt? Och hur ofta behöver ni sex på en månad för att vara nöjda?

Och kan ni kvinnor tänka er att sälja och i så fall till vilket pris? Hur många timmar på en månad skulle ni jobba så ni får ut det ni vill/behöver?

• Anonym (m)
    felicityporter skrev 2025-10-10 00:16:33 följande:
    De flesta prostituerade tar väl ca från 2000 kr som billigast och uppåt (beroende på hur etablerade och fräscha de är) för någon timma eller två. Det tycker jag personligen är en skitbra timlön. Tycker inte du det?
    Missade svara på din fråga - nej jag tycker inte det är en bra timlön för vad man måste göra för det. Jag hade aldrig haft sex med en random man för att få ut 2000. Då ska jag ha mycket mer. Oralsex skulle jag inte kunna tänka mig alls att gå med på med en random man.
  • Anonym (Liberal)
    Anonym (m) skrev 2025-10-09 23:09:58 följande:
    Du tror inte det skulle finnas mörka verksamheter ändå. Tror du att tillräckligt många kvinnor skulle vara intresserade av att jobba med detta så det räcker efterfrågan för heteromännen. Om inte, vad tror du händer då? Du tror inte det ändå kommer finnas alternativ som du kallar mörka?

Och tror du att det inte kommer finnas en hel del män som ändå kommer välja dunkla verksamheter för att få det billigare. Tänk på att slutpriset för kunden kommer bli mycket dyrare om det ska vara vitt och allt gå rätt till. 
    Möjligen att det skulle, men de skulle ju vara olagliga verksamheter på samma sätt som din frisör eller pizzeria som inte betalar skatt och redovisar moms. Förhoppningsvis kan både de som köper och säljer få bättre villkor om detta legaliseras. Visst det blir dyrare men det är väl kanske inte mer än rätt..? Om någoy är för billigt är det alltid någon som får betala ett pris - inget är gratis. 

Om en verksamhet inte följer lagar och regler så tänker Jag spontant att myndigheten kommer kontrollera och störa verksamheten. Om en verksamhet inte erbjuder tillräckligt bra utbud, tjänst och förmån för anställda så kommer de bli utkonkurrerade mot andra bättre företag. 
  • Hornper
    Anonym (m) skrev 2025-10-10 14:50:33 följande:
    Missade svara på din fråga - nej jag tycker inte det är en bra timlön för vad man måste göra för det. Jag hade aldrig haft sex med en random man för att få ut 2000. Då ska jag ha mycket mer. Oralsex skulle jag inte kunna tänka mig alls att gå med på med en random man.
    Marknadskrafterna styr naturligtvis även här. Du skulle självfallet sätta ett så högt pris som möjligt, utan att riskera att bli utan kunder. 
  • Anonym (Anders)

Idealet var om vi hade bordeller där kvinnor kunde extraknäcka och göra en bra förtjänst till semester och annat och män kunde ha en trevlig stund , en win win situation .

• Anonym (m)
    Anonym (Liberal) skrev 2025-10-10 15:46:33 följande:
    Möjligen att det skulle, men de skulle ju vara olagliga verksamheter på samma sätt som din frisör eller pizzeria som inte betalar skatt och redovisar moms. Förhoppningsvis kan både de som köper och säljer få bättre villkor om detta legaliseras. Visst det blir dyrare men det är väl kanske inte mer än rätt..? Om någoy är för billigt är det alltid någon som får betala ett pris - inget är gratis. 

Om en verksamhet inte följer lagar och regler så tänker Jag spontant att myndigheten kommer kontrollera och störa verksamheten. Om en verksamhet inte erbjuder tillräckligt bra utbud, tjänst och förmån för anställda så kommer de bli utkonkurrerade mot andra bättre företag. 

Fast nu handlade det ju om att personen verkade mena på att det skulle ta bort det. Kommer det göra det?

Ja det är självklart inte mer än rätt att de ska betala det men hur många kommer kunna och vilja betala så mycket? Det är inte hållbart. Det kommer finnas en illegal marknad ändå ja precis som annat som folk erbjuder svart tex frisör. Och när det gäller just prostitution så far utsatta människor mycket illa.

Vadå myndigheterna kommer göra det? Det är ju inte som att myndigheterna inte stör de olagliga verksamheterna redan idag.

• Anonym (m)
    Hornper skrev 2025-10-10 17:07:24 följande:
    Marknadskrafterna styr naturligtvis även här. Du skulle självfallet sätta ett så högt pris som möjligt, utan att riskera att bli utan kunder. 
    Hur kom du fram till det? Så attraktiv är jag faktiskt inte.
  • Anonym (m)

Svenska kvinnor kan ju redan idag erbjuda sina tjänster till dyra priser. Och det finns faktiskt de säljare som jobbar vitt med enskild firma. Så varför hakar inte fler på? Och säljer till fantasipriser om det nu är så att män skulle vara villiga att betala. Jag är inte särskilt snygg och skulle inte göra det för mindre än 4000 i fickan och max en halvtimme. Alltså minst 8000 för kunden om det ska vara vitt. Och då bara vanligt sex med kondom. Aldrig oralsex eller något annat. Andra jag frågat skulle ta mycket mer för att kunna tänka sig gå med på det. Eller inte göra det alls.

Inse att det är människor i trångmål som säljer sig billigt och far illa.

• Anonym (?)
    Anonym (Vad krävs?) skrev 2025-10-06 23:48:32 följande:
    Hur mycket kan prostitution förbättras?

Hur mycket av prostitutionen går att förbättras tror ni så att sexköp kan bli lagligt i Sverige? 
    Att inte kunna köpa sex lagligt är något som är unikt. Det flesta saker kan man köpa i Sverige utan att man bryter mot någon lag. 
    Att sexköpslagen finns är ett bevis på att man ser sex som något speciellt och unikt.

Det är till och med lagligt att köpa att någon ska äta bajs mot en kostnad men inte sex.
    Det är lagligt att någon exempelvis läkare rör på ens könsorgan samtidigt som den personen får betalt. 
    Det är tillåtet med en sorts massage av kvinnors slidor mot en betalning men det är inte tillåtet att någon onanerar ens penis mot en kostnad. 
    Ett förslag är att du endast får köpa sex om du har en nära släkting, syster, dotter, mamma, som säljer sex. 
  • Anonym (?)

Eller att man själv säljer sex

• Hornper
    Anonym (?) skrev 2025-10-11 10:15:03 följande:
    Ett förslag är att du endast får köpa sex om du har en nära släkting, syster, dotter, mamma, som säljer sex. 
    Varför inte ställa samma krav på den som vill bli brevbärare eller slöjdlärare?
Svar på tråden Hur mycket kan prostitution förbättras?