• Anonym (Korkad!)

Fråga till poliser angående fortkörningsböter

Hej!
    jag gjorde just nu en fruktansvärt korkad sak.
    Jag låg på en 110 väg efter några bilar i omkörningsfilen en bra stund och ingen utav dom flyttade på sig.
    Mitt tålamod tog slut och jag hasade om dom på innen i 140. Hamnade tyvärr tätt bakom den första bilen i ledet.
    Natuligtvis så va den ena bilen jag körde om en civil. De stannade mig så klart och jag fick blåsa och visa körkorte. Men efter en skarp tillsägelse så sa han bara ?kör försiktigt nu? och gav tillbaka mitt körkort och jag fick åka. 

Sitter här nu helt chockad. 
    Frågan jag vill ha svar på är; kom jag undan med en varning eller kommer de skicka böter i efterhand? Han sa ingenting om böter och jag fick inte skriva på något.

Jag förtjänar absolut någon form av påföljd där av är jag nu väldigt fundersam och chockad.

• Svar på tråden Fråga till poliser angående fortkörningsböter
  • Anonym (Greta)

Du kom undan med en varning. Civilbilen hade förmodligen viktigare ärenden för sig och ville inte lägga tid på onödigt pappersarbete.

• Core

Hade det varit en bil hade jag varit med dig i ditt agerandet. Men när det är fler är det ju rätt uppenbart att endast den längst fram är skyldig till att blockera i vänsterfilen 

Nu vet du iofs att du gjort fel, ville bara flika in att jag håller med om att vänsterfilsblockader är det värsta som finns. Ligger en med farhållar och susar i vänsterfil kör jag om insida, juridiskt rätt eller fel skiter jag i

Väldigt många verkar köra efter tanken: jag är ju ändå snart framme vid nästa, jag kan liga gärna ligga kvar,

istället för att släppa förbi bakomliggande. Nu är min rant över, jag blev bara provocerad en släng där av tanken på dom som ligger i vänster som en blöt strumpa.

ang bötern skulle du fått den på plats, du klarade dig. Kanske har polisen förståelse för frustrationen det beteendet skapar

• Niklas Petterson

Du hade stor tur. Som någon annan sagt, de hade inte tid, egentligen. Du får inget brev. Du får inget straff. Ingenting mer kommer att hända.

Du får inte köra om på höger sida om fartgränsen är 80 eller högre.

Du håller från och med nu fartgränserna, i vetskap om att nästa gång har du inte den turen. I stället kanske något händer, där ditt liv eller någon annans liv räddas för att du höll avståndet och fartgränsen, och därför hann bromsa i tid.

Svar på tråden Fråga till poliser angående fortkörningsböter