• Anonym (Trött)

Overklighetskänslor??

Kan någon hjälpa mig tänka? Eller berätta om ni haft det jag upplever nu och vad det berodde på?

Känner mig till och från som att jag lite "lever i en dröm" eller hur jag ska säga det, som att jag är lite dimmig men samtidigt lite som världen går lite segt, som att jag är trött. Lite som precis när man vaknar upp, innan hjärnan kickar igång liksom. Det började för några dagar sen efter en längre tids riktigt dålig sömn. Det är inte konstant under en dag och när jag umgås med andra "släpper" känslan ofta. Värre blir det om jag ansträngt hjärnan att ha fokus på något enformigt liksom. 

Vet att jag upplevt detta en gång i tonåren med när livet nog allmänt var lite stressigt men minns inte vad mer jag gjorde än att ta det lugnt då.

Jag har några års stark sömnbrist oh hög stress bakom mig, har även gått ned rätt mkt i vikt senaste året och är i förklimakteriet gissar jag, så mentalt finns nog mkt som kan påverka.

Men jag skulle mest vilja höra om andra som känt såhär och hur ni kom ut det. Kan känna mig väldigt trött stundtals under dagarna med, som att jag skulle kunna lägga mig och sova var som, så sömnbrist är säkert en del i det.

Jag är "med" hela tiden mentalt, det är bara att jag känner mig lite halvsovandes.

Någon??

• Svar på tråden Overklighetskänslor??
  • Anonym (Skuggan)
    Det du beskriver låter som det som kallas overklighetskänslor, eller på psykologspråk derealisation/dissociation. Det är ganska vanligt när man är stressad, sover dåligt eller är utmattad. Hjärnan går då in i ett slags ?skyddsläge? för att orka, och världen kan kännas lite drömlik, seg eller dimmig fast man egentligen är helt vaken.

Det är inte farligt, men ett tecken på att kroppen behöver vila och återhämtning. Försök få så bra sömn du kan, ät regelbundet, var ute i dagsljus och ta det lugnt ett tag. Känslan brukar försvinna när man får vila upp sig.

Om det inte går över eller blir starkare, kan du prata med vårdcentralen, de brukar känna igen det här och kan hjälpa till att kolla stressnivåer, sömn och hormoner.
  • Anonym (Livet)

Jag vet inte exant vad du upplever, men allmänt sett så är overklighetsänslor inte ovanliga. Kan uppkomma flr en del personer  just i mycket stressande perioder av olika slag. Har hört om de hos flera.

Men eftersom du också är så trött så behöver du kolla med läkare. Du kan t.ex. också vara på väg in i väggen eller ha någon åkomma eller brist..

• Anonym (Trött)
    Anonym (Skuggan) skrev 2025-10-07 16:56:19 följande:
    Det du beskriver låter som det som kallas overklighetskänslor, eller på psykologspråk derealisation/dissociation. Det är ganska vanligt när man är stressad, sover dåligt eller är utmattad. Hjärnan går då in i ett slags ?skyddsläge? för att orka, och världen kan kännas lite drömlik, seg eller dimmig fast man egentligen är helt vaken.

Det är inte farligt, men ett tecken på att kroppen behöver vila och återhämtning. Försök få så bra sömn du kan, ät regelbundet, var ute i dagsljus och ta det lugnt ett tag. Känslan brukar försvinna när man får vila upp sig.

Om det inte går över eller blir starkare, kan du prata med vårdcentralen, de brukar känna igen det här och kan hjälpa till att kolla stressnivåer, sömn och hormoner.
    Tack. Jo, jag är nog väldigt trött. Gråter lätt och har känt mig lite att jag gått runt med konstant stresspåslag ett tag nu. Har haft många som förlitat sig på mig så jag har nog prioriterat bort mig själv.

Ska försöka göra just det du beskriver, ta pauser om dagarna där jag går ut. Märker att datorarbete inte är optimalt tyvärr. 

Jag vet ju att jag haft det såhär en gång förr i livet och har för mig att jag då var extremt stressad med innan för studier och oro. Det var så pass länge sen att jag inte minns exakt hur jag kom ur det men kraven på en så var ju lägre och föräldrarna kunde stötta med.

Olustigt är det.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Livet) skrev 2025-10-07 18:09:46 följande:

Jag vet inte exant vad du upplever, men allmänt sett så är overklighetsänslor inte ovanliga. Kan uppkomma flr en del personer  just i mycket stressande perioder av olika slag. Har hört om de hos flera.

Men eftersom du också är så trött så behöver du kolla med läkare. Du kan t.ex. också vara på väg in i väggen eller ha någon åkomma eller brist..

Jag har små barn som sovit dåligt i fyra års tid. Det skapar sömnbrist. Vi har ingen avlastning och det är intensiva barn så jag har inte vilat en dag på över fyra år nu.
  • Anonym (Mi)

Jag kan få så om jag sovit rätt dåligt en natt 

• Anonym (Livet)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-07 20:00:27 följande:
    Tack. Jo, jag är nog väldigt trött. Gråter lätt och har känt mig lite att jag gått runt med konstant stresspåslag ett tag nu. Har haft många som förlitat sig på mig så jag har nog prioriterat bort mig själv.

Ska försöka göra just det du beskriver, ta pauser om dagarna där jag går ut. Märker att datorarbete inte är optimalt tyvärr. 

Jag vet ju att jag haft det såhär en gång förr i livet och har för mig att jag då var extremt stressad med innan för studier och oro. Det var så pass länge sen att jag inte minns exakt hur jag kom ur det men kraven på en så var ju lägre och föräldrarna kunde stötta med.

Olustigt är det.
    Att ta flera riktiga pauser under dagens arbete är mycket bra. Det håller nere stresskurvan, som annars kan peka brant uppåt. Finns studier på att det hjälper!

Så jag hoppas att du kan genomföra det!
Svar på tråden Overklighetskänslor??