• miljömamma

Gejmingdator och regler

Hej! Jag behöver hjälp med ett litet problem. Jag har två tonårssöner. Den äldsta vill spela rallyspel på lillebrors gejmingdator som är enda datorn hemma som klarar det spelet. Dessutom har han en rallystol som han vill ha uppställd i lillebrors rum. Lillebror vill inte ha rallystolen i sitt rum och dessutom ställer inte storebror tillbaka grejerna som han hittade dem när han spelat klart med sladdar osv. Hur hade ni gjort? Till saken hör att storebror sålde gejmingdatorn till lillebror för han ville hellre ha en laptop som han kunde ta med sig. Nu har han laptop men den klarar inte rallyspelet. Lillebror vill helst spela på sin dator på kvällar efter skola och träning och inte ha den upptagen av storebror.

• Svar på tråden Gejmingdator och regler
  • Anonym (Lär dom hur världen funkar)

Om han har sålt datorn för att han ville ha en laptop, så är det lillbrorsan som har förtur så klart. Skulle lillbrorsan få bestämma över storebrors laptop och stöka till i hans rum?

• slirren

Har storebror sålt sin dator för att köpa något annat så har han, man kan inte äta kakan och ha den kvar. Lillebror måste väl få bestämma i sitt eget rum? Absolut att han kanske kan vara shysst och låta storebror spela ibland men jag skulle inte låta storebror köra över lillebror och möblera om hans rum etc.

• EnAnonumius

Brodern har sålt datorn till lillebror, då får han ta konsekvenserna av det. 

Självklart vill ju lillebrorsan ha tillgång till sitt rum och sin dator efter skola och träningar och även tillgång till hur han vill att hans rum skall vara möblerad. 
    Det är ditt jobb som förälder att sätta ned foten mot storebrodern och säga åt honom att han får stå sitt kasst när han sålde datorn.

Han skall alltid fråga sin lillebror innan OM han får låna datorn. Och OM lillebror säger ja, så skall han lämna tillbaka rummet när lillebror kommer hem., i samma skick som och möbler som när han gick in i rummet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (grej)
    miljömamma skrev 2025-10-07 19:24:07 följande:
    Gejmingdator och regler

Hej! Jag behöver hjälp med ett litet problem. Jag har två tonårssöner. Den äldsta vill spela rallyspel på lillebrors gejmingdator som är enda datorn hemma som klarar det spelet. Dessutom har han en rallystol som han vill ha uppställd i lillebrors rum. Lillebror vill inte ha rallystolen i sitt rum och dessutom ställer inte storebror tillbaka grejerna som han hittade dem när han spelat klart med sladdar osv. Hur hade ni gjort? Till saken hör att storebror sålde gejmingdatorn till lillebror för han ville hellre ha en laptop som han kunde ta med sig. Nu har han laptop men den klarar inte rallyspelet. Lillebror vill helst spela på sin dator på kvällar efter skola och träning och inte ha den upptagen av storebror.

Sålt är sålt. 

Storebror kan få låna datorn, men det är på lillebrors villkor eftersom lillebror nu äger datorn och att det är hans rum.

Surt men lärorikt för storebror. Storebror kan få lära sig att plocka undan och ställa tillbaka grejerna, eller så får han inte längre spela. Han kan ju också försöka föreslå något som blir en fördel för lillebror i utbyte mot lite extra speltid. 

Men grunden är: lillebrors dator i lillebrors rum = lillebror bestämmer.
  • miljömamma

Hej! Jag läser vad ni skriver, men lillebror kan vara hård, lite för hård kan jag tycka ibland. Så att lita på hans omdöme kan vara lite väl jobbigt för storebror
     Men ok ska fundera.

• Anonym (grej)
    miljömamma skrev 2025-10-08 17:51:32 följande:

Hej! Jag läser vad ni skriver, men lillebror kan vara hård, lite för hård kan jag tycka ibland. Så att lita på hans omdöme kan vara lite väl jobbigt för storebror
     Men ok ska fundera.

Om du bytet från storebror och lillebror till helt andra personer så kanske det blir tydligare för dig.

Din granne har sålt sin TV till dig, den står nu i ditt vardagsrum. Grannen tycker nu att hans egen TV är för liten och vill komma över till dig och kolla på TV. Han vill kunna komma närsomhelst, och även ta med sin egen fåtölj när han kollar på TV hos dig.

När han har kollat klart så lämnar han sin fåtölj och lite annat som han tagit med sig i ditt vardagsrum. Hans fåtölj är i vägen, du vill inte ha hans grejer där, du känner att du inte får kolla på din egen TV när du vill. Du kan inte ens utnyttja ditt eget vardagsrum som du vill längre.

Hur känns det för dig med TV:n som du har köpt?
  • EnAnonumius

Men ok ska fundera.

Att respektera någons privata utrymme är tydligen något som inte skall behöva göras förlustår jag?
    Eller lära sig att ta konsekvenser av att han sålde sin dator och då får han inse att han inte har tillgång till datorn längre när han vill ha den, är också tydligen något storebror skall slippa, förmodar jag?    

Varför skall inte storebror respektera lillebror, och lära sig att ta konsekvenser av sina handlingar? 

Jag tycker du är alldeles för mjäkig om du anser att lillebror är för "hård", som vill ha sitt rum som han vill ha det, och låna ut sin dator när det passar honom. . 

Storebror har väl sitt egna rum att ställa sin jäkla rallystol i om han nu tycker den är viktig. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lär dom hur världen funkar)

Men ok ska fundera.

Hur menar du att han kan vara hård? Varför anser du att han är hård?
Svar på tråden Gejmingdator och regler