• Anonym (Frustrerad)

Har gjort slut, känns rätt men

...men det skaver. Anknytningen är kvar. Så jag söker stöd här, i den här tråden.

Om någon frågar mig vad jag uppskattade med exet... Är svaret "vet inte". Det var så väldigt många saker som jag inte uppskattade.
    En sak var kanske att jag ändå kände mig utvald. Men det är ingenting att ha förhållande för givetvis, en egoboost.

Sexet var ok, men förutsägbart och tråkigt. Han var nöjd.

Han ville dra iväg mig på mängder av saker, inga jag uppskattar såvärst mycket.

Våra tider krockade.

Han är världens största egoist. Kände noll support eller stöd.

Kan fortsätta länge än, men börjar så.

Hur ska jag ta mig ur den här märkliga samhörigheten jag ändå känner med honom?

• Svar på tråden Har gjort slut, känns rätt men
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (J) skrev 2025-11-08 07:45:57 följande:
    Ja,det är en slags avvänjning. Och de är ju smärtsamma! 

Det är svårt att göra något långsiktigt när det känns svårt i stunden.
    Ja. Och tack ❤️

Jobbigaste dagen idag. Märker tendensen att tankarna börjar snurra runt på ett sätt som inte kommer att leda någonstans. Försöker bara tänka på att vi kan höras i Mars, och att jag då kommer att vara över detta.

Imorgon har jag massor att göra, så hoppas på att kunna fokusera och inte tänka på exet. 
  • Anonym (J)

När människor har en överdriven oro och ältar saker som de är rädda för ska hända (utan att det finns så stor anledning att tro att just det ska hända), så kan de ha en orosstund varje dag då de tänker på detta och oroar sig.

Resten av tiden tänker de, när orostankarna spontant dyker upp, "det ska jag tänka på under orosstunden som börjar kl. 18.00".

Du skulle kunna pröva det på dina grubblingar över det avslutade förhållandet. Alltså, när tankar på killen dyker upp så tänker du "det här ska jag tänka på under orosstunden i kväll". 

Så får du lite struktur på det hela. Men var beredd på att tankarna fortsätter att komma, grejen är att du skjuter upp dem. 

Är det istället svåra känslor som kommer är det enda att andas sig igenom känslovågen, låta det värka en stund. 

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (J) skrev 2025-11-08 20:29:58 följande:

När människor har en överdriven oro och ältar saker som de är rädda för ska hända (utan att det finns så stor anledning att tro att just det ska hända), så kan de ha en orosstund varje dag då de tänker på detta och oroar sig.

Resten av tiden tänker de, när orostankarna spontant dyker upp, "det ska jag tänka på under orosstunden som börjar kl. 18.00".

Du skulle kunna pröva det på dina grubblingar över det avslutade förhållandet. Alltså, när tankar på killen dyker upp så tänker du "det här ska jag tänka på under orosstunden i kväll". 

Så får du lite struktur på det hela. Men var beredd på att tankarna fortsätter att komma, grejen är att du skjuter upp dem. 

Är det istället svåra känslor som kommer är det enda att andas sig igenom känslovågen, låta det värka en stund. 

Tack, körde med den tekniken nu under förmiddagen. Fungerar halvdant, men tror att det blir bättre så snart jag får in vana och har gjort så några dagar.

Hjälper också att påminna mig om hur destruktivt det här året har varit. Har också redan noterat flera saker jag ändrat gällande mig själv under tiden med honom, och de är inte till det bättre. 

Lite lättare idag. Tror ändå att detta går snabbt över.
  • Anonym (J)

Ja, så kan det bli. Det är bara att leva sig igenom det hela.

• Anonym (Frustrerad)

Under orosstunden igår insåg jag att exet har ett undvikande anknytningsmönster. Fan också... Önskar att jag inte insett det och att han gjort saker som irriterar mig för att stöta bort mig när relationen blev för känslomässigt intim.

Gör ändå att jag förstår mer. Jag har själv haft undvikande anknytning vilken jag jobbat hårt med. 
    Samtidigt tror jag att läkandet jag ska göra nu kommer att lära mig väldigt mycket om mig själv. 

• Anonym (J)

Ja vi kan ju växa hela livet om vi ger oss chansen till det

. Det är lite typiskt att du fann någon med undvikande beteende att vara tillsammans med. Troligen "kände du igen dig" på ett känslomässigt plan i honom.

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (J) skrev 2025-11-10 09:25:40 följande:

Ja vi kan ju växa hela livet om vi ger oss chansen till det

. Det är lite typiskt att du fann någon med undvikande beteende att vara tillsammans med. Troligen "kände du igen dig" på ett känslomässigt plan i honom.

Ja, det förklarar min starka anknytning. Antagligen det klassiska att rädda någon annan för att rädda sig själv.

Samtidigt har jag jobbat mycket med mig själv och haft fungerande förhållanden där mitt egen anknytningsmönster inte kommit för mycket i vägen. Relativt säkert mönster numera, men det här senaste förhållandet triggade mig verkligen också...

Av egen erfarenhet vet jag ändå att bara den undvikande själv kan göra något åt saken, och jag kan oavsett inte hjälpa exet. Han har väldigt lång väg att gå.
  • Anonym (Frustrerad)

Skickade ett meddelande idag... Suck!

Back on track!

• Anonym (J)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2025-11-11 16:43:00 följande:

Skickade ett meddelande idag... Suck!

Back on track!

Var det han eller du som skickade ett meddelande?

Det bästa sättet att ändra sitt liv och avhålla sig från att göra något som man inte vill, är att börja en ny vana som riktar ens uppmärksamhet mot någonting nytt. Så att man inte bara måste leva med att något fattas. Man tar också nya steg. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (J) skrev 2025-11-11 22:08:51 följande:
    Var det han eller du som skickade ett meddelande?

Det bästa sättet att ändra sitt liv och avhålla sig från att göra något som man inte vill, är att börja en ny vana som riktar ens uppmärksamhet mot någonting nytt. Så att man inte bara måste leva med att något fattas. Man tar också nya steg. 
    Jag. Han är blockad. Han svarade, sen blockerade jag igen.

Igår hade jag så mycket tankar, det var den dagen då jag mindes alla mönster i relationen. Skickade ändå ett väldigt avslutande meddelande tack och lov.

Känns bättre idag. Tror att jag är över det värsta.
  • Anonym (J)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2025-11-12 08:31:13 följande:
    Jag. Han är blockad. Han svarade, sen blockerade jag igen.

Igår hade jag så mycket tankar, det var den dagen då jag mindes alla mönster i relationen. Skickade ändå ett väldigt avslutande meddelande tack och lov.

Känns bättre idag. Tror att jag är över det värsta.
    Bra att det var ett avslutande meddelande, så att han inte börjar hoppas!
Svar på tråden Har gjort slut, känns rätt men