• Anonym (Katarrtonisk)

Bästa knep mot magkatarr

Jag har magkatarr som inte vill gå över trots att jag uteslutit stark, fet och sur mat, alkohol och kaffe och undviker att stressa.

Man kan ju läsa mycket om magkatarr, men hur har ni som haft det lyckats bli av med det? Har ni några knep, kurer eller något ni alltid slutar äta eller göra? Hur lång tid tog det för er att bli av med det?

Vill helst inte ha allmänna tips utan sådant ni själva märkt har fungerat.

• Svar på tråden Bästa knep mot magkatarr
  • Anonym (Katarrtonisk)

Funkar inte på mig

• Anonym (P)
    Anonym (Katarrtonisk) skrev 2025-10-07 21:57:02 följande:

Funkar inte på mig

Ånej. :( 
    Gaviscon? 

Om du har problem när du sover så sov halvsittande och drick inget på kvällen. 

• Anonym (Katarrtonisk)

Gaviscon hjälper lite tillfälligt men botar ju inte. Har inga problem på natten eller egentligen när jag sover utan mest när jag sitter tror jag.

En del uppstötningar men inte jättemycket utan främst illamående och sugande och svidande känsla i mage och bröst.

• Blåelden

Testa lite turkisk yoghurt, Manuka honung och menta tee. Funkar det inte så smakar dem ändå gott och är hälsosamma = ingen förlust

• Anonym (P)

Jag pratade en gång med en läkare som sa att hållningen ibland kan påverka, att en upprätt hållning ger mindre tryck på magsäcken. Vet inte om det var den personens personliga teori eller om det finns forskning bakom det. 

Det finns också en grej som heter munskärm som logopeder använder ibland för att stärka sväljmuskulaturen. För en del hjälper det mot reflux. 

• Anonym (Katarrtonisk)
    Blåelden skrev 2025-10-08 11:27:26 följande:

Testa lite turkisk yoghurt, Manuka honung och menta tee. Funkar det inte så smakar dem ändå gott och är hälsosamma = ingen förlust

Fast manuka-honung används ju för att skapa en sur miljö och det är ju ett problem med magkatarr, jag äter ju medicin för att magsyran ska bli mindre sur. Så det stämmer absolut inte att det inte är någon förlust, det skulle ju kunna bli mycket värre av manuka. Kul att lägga flera hundra på dyr honung och bli sämre och sämre utan att förstå varför.

Om du menar mynta-te så känns det också som något som borde vara frätande för magen.

• Anonym (Spättan)

Det finns fler saker som är dåliga. Allt med kolsyra i tex.

Jag backar direkt till en diet med kokt eller ugnsbakad fisk/kyckling och kokta eller ugnsbakade grönsaker. Det har funkat på 3-6 dagar alla gånger hittills, har aldrig behövt söka läkare eller ta medicin för magen.

• Anonym (Katarrtonisk)
    Anonym (Spättan) skrev 2025-10-12 19:09:27 följande:

Det finns fler saker som är dåliga. Allt med kolsyra i tex.

Jag backar direkt till en diet med kokt eller ugnsbakad fisk/kyckling och kokta eller ugnsbakade grönsaker. Det har funkat på 3-6 dagar alla gånger hittills, har aldrig behövt söka läkare eller ta medicin för magen.

Vad äter du till frukost då?
Svar på tråden Bästa knep mot magkatarr