Mamma måste vara sjuk, extremt elak och jag mår dåligt. Hjälp på diagnos?!
Hej!
ja, nu lär det nog bli en lång text.
jag är 34 år, och relationen till min mamma är ganska konstig. Vet inte riktigt hur jag skulle beskriva den.
varför jag nu till slut skriver här, för jag vet inte, råd kanske?, då är det för att hon är elak och vi bråkar som fan.
Det är väldigt omoget och jag blir så vansinnig och arg, ledsen, besviken mm, men vi bli alltid ?sams? efteråt.
Vi bor inte ihop, men bor i samma stad och ses ofta och också på telefon.
Jag är singel, inga barn. Vill så klart träffa någon och skapa ett liv med.
Mitt yttre är trevligt och jag är utbildad och ganska normal, gillar att ha roligt och folk ser mig nog som väldigt glad osv.
Problemet är att jag mår så fruktansvärt dåligt av hur hon är mot mig. Enligt henne är det aldrig hennes fel, utan det är jag som ska dra åt hel eller att jag är sjuk, eller att mina syskon är sjuka.
Hon ber aldrig om ursäkt och när hon väl gör det, är det för att jag sagt ?du kan aldrig, aldrig säga förlåt?.
Då slänger hon ut sig ?ja men förlåt DÅ?.
Hon beter sig typ som ett barn ibland och tycker ALDRIG hon gjort fel.
Jag tror själv att jag har någon diagnos (säkert både ADHD och något som gör att jag reagerar starkt o land men försöker hålla nere det), men hon har garanterat ADHD delux, säkert borderline eller något annat.
För det är inte normalt att bete sig som hon gör.
Hon skriker på mig, talar om hur jääävla misslyckad jag är, att ingen vill ha mig för jag snart är 35 och typ gått upp i vikt.
Jag har börjat kalla henne för fula ord för några år sedan, eftersom det var det värsta jag kunde komma på. Liksom som ett försvar men då är det ändå jag som är elak enligt henne och då är det typ synd om henne osv.
vill förklara att jag inte är oskyldig, då jag ?ger tillbaka?. Så jag är ju inte tyst när hon säger saker till mig.
Men oavsett så anser jag att det är hon i egenskap av förälder, som satt nivån.
hon har alltid varit så här, men jag menar, jag har aldrig kallat henne för f itta eller h ora förrän nu.. jag sa inget sånt som barn.
vad ska jag göra? Vad har hon för störning?
når jag var typ 23 år och vi skulle på en middag, kom jag dit och då tittar hon på mig uppifrån och ner och hånflinar och skrattar och utbrister ?hur ser du ut? Du ser ut som en öltunna?, och skrattar. Då vågade jag kanske 65-70 och är 175 lång. Hon har liksom börjat med grejen att hon bara säger rakt ut vad hon tycker osv.
flera år senare när hon fyllde år och vi skulle ut, så säger jag men hur fan ser du ut?
och det får jag fortf höra hur jag förstörde henne 50-års dag typ.
när jag ifrågasätter henne nu på senare år; så säger hon att bla hennes pappa sa sånt när hon var ung, eller att hon inte HAR sagt det.
hon kan inte skylla på alla andra. uppväxt eller föräldrar eller att ?hennes generation? blabla
finns så mkt mer att berätta, men skriver från mobilen och den gör inte ens stora bokstäver vid ny mening, så är lite jobbigt. Haha
ka ske fyller på sen.
hon lägger också ofta på i telefon när hon blir sur och hon pratar eller skriker i mun på mig.
ställer jag en fråga som hon inte orkar så vrålar hon, men för helvete vem har ens läppenna (om jag tex frågat om hon tycker jag ska köpa X eller Y färg tex).
då frågar jag varför skriker du?
det har jag inte gjort.
jqg undrar dagligen om hon inte förstår hur hon uppfattas eller om hon på riktigt inte hör att hon vrålar.
tänk vrål som när ngn är riktigt frustrerad och skriker ståndet typ spottad ur i munnen samtidigt som hon tup rör sig som en orm där hon sitter:
hon kan sprattla som en helt galen person de gånger hon skriker eller ?dampar?.
sen säger hon att det enda jag ?tjatar? om är smink och kläder och aldrig hur hon mår.
det stämmer kanske, men helt ärligt är jag typ inte intresserad av hur hon mår.
ja, hon är min mamma men jag känner liksom inte det stödet eller något genuint från henne för hon måste vara sjuk. Så varför ska jag bry mig?
sen när jag frågar henne varför hon är elak mot mig så säger hon att jag bara maler och tjatar.
jag bara ehhhhh kanske för du avbryter mig HELA tiden genom att förneka det du gör. Då måste jag upprepa mig för vi båda talar i min på varandra.
jag är nog ganska stark ändå? Men ändå svag?
jag mår fruktansvärt dåligt så ni fattar inte. Det syns typ inte utåt, men vänner vet ju och då syns det för jag kan gråta och skrika osv inför dom ang detta.
jag vill inte ta livet av mig, men har sagt det till henne bla ett tillfälle sa jag att jag är självmordsbenägen, förstår du inte det? Du får mig att inte vilja leva. Med mera.
få såhet hon jaha, och lägger på luren.
sen att hon kör 15 timmar t/r till ett syskon som tidigare haft andra problem, är inget konstigt. Varit där flera tillfällen nyligen. Den personen är liksom hennes favorit eller ngt.
jag orkar faktiskt inte skriva mer för tror ingen orkar läsa om fler saker.
detta är ändå det mildaste.
men hon är en oberäknelig person.
Man vet inte ol hon slänger ur ngt som hon typ tror kan vara kul, om man skulle presentera en pojkvän eller ngt?.
Eller om jag ringer henne vet man att man inte kan ha henne på högtalare.
Antingen låter hon arg eller sånger kanske hon bråkar med mina syskon som oxå är vuxna.
alltså så mycket drama.
hon är liksom bufflig och hård och inte alls mjuk och fattar nog inte hur hon uppfattas.
hon är bara genuint elak.
hon kan mitt i ett bråk slänga ut sig, ?din pappa kunde inte ens säga han älskade dig, hur känns det?, och då bråkar vi för jag typ ringt o frågat varför hon är så elak och hur hon aldrig kan ta ansvar. (De skiljdes när jag var liten) Hon hittar liksom på det om honom eller förvränger det. Antagligen för hon vill vrida åt och göra mig ledsen.
jag kan också få höra att ?ja men du då, vad kallade inte du mig utanför affären för ett halvår sedan. Alla hörde hur du kallade mig hora. (Nej ingen hörde).
jag bara ehhhhhh måste du alltid leda om till ditt eget narrativ??
vi pratar om dig och varför du är elak mot mig i påhopp.
Hon fortsätter ja men du då, hur är du själv, tycker du att du är så jävla perfekt osv.
sen så fort ngt händer inom familjen ska det vara schhhh och tyst och hemligt och ingen pratar om något och syns man på aica så ska allt se så jävla be sur och blabla.
och senaste bråket när jag, igen, undrar varför i helvete hon är så elak, så skriker hon sluta mala och tjata, du är snart 35 du har andra bekymmer att ta hand om.
hon menar så barn och skaffa en kille.
det är typ det hon tjatar om, och hon kan säga ja men bara ta någon!
jag undrar om hon är sinnessjuk.
PS senast igår bad hon mitt ena syskon att ?putta ut henne? ur hennes bostad och det har hon gjort många gånger.
vi pratar, och sen säger hon något som jag inte tolererar och frågar så varför hon är helt störd osv, så får hon damp och springer omkring som en höna och säger hon inte klarar av mig, att grannarna hör, jag ska ut, du ska bara ut, din jävla as, jag hatar dig, klart inte av dig osv osv.
Sen ist för att stå där o prata som jag ber om helt vanligt, så hetsar hon omkring och skriker jag ska ut osv osv.
hon kan inte ta att jag typ blir arg eller provocerad av hur hon beter sig och att jag ifrågasätter det.
man kan inte bara slänga ur sig precis vad man vill.
jag gör det oxå, men hon har ju ?lärt? oss det.
vår familj är sjukt dysfunktionell och hon har bråkat med rektorer och lärare och andra föräldrar osv hela uppväxten så har varit pinsamt och typ folk vet hur hon är osv.
jag har typ blivit utslängd för några år sedan när jag var mellan boenden, då fick jag sova på soffan och varje morgon innan 07 kom hon och liksom var så nöjd över att elakt säga ?Alfta dig nu ska jag sitta här med min tekopp?. DÅ fick jag lägga mig i hennes säng.
men mitt syskon som bor där ibland på besök, så absolut bo i hennes säng. De andra syskonen får även låna hennes bil, något jag aldrig fått, även innan jag hade egen.
hon tog mina väskor och tvingade ut mig ut bostaden för att sedan dumpa mig ute för ett hotell på kvällen.
en annan gång skrek hon att jag skulle gå ur hennes bil, men då sa jag nej, för vi skulle typ åka och fika eller ngt, och vi stod vid ett rödljus så ville inte gå av.
då skriker hon ännu mer och det en polisbil på andra sidan gatan som hon hetsigt blinkar och vinkar till och kör hetsigt upp på kanten och typ har panik och betet sig sjukt dramatiskt (som alltid) och säger att jag vägrar gå ur bilen osv.
jag skämdes ju bara så in i helvete. Att stå med två polisbilar varav den ena en buss, för typ ingenting??????
även här tycker hon än idag att detta inte är något konstigt eller pinsamt. Helt normalt.
dett var kanske 5 år sedan.
frågar man henne om hon tycker det är normalt beteende så skulle hon säga att det berodde på mig.
hon har även hotat att ringa polisen de gånger jag är hos henne och hon får damp och skriker jag ska ut och jag bara nej, du ska lyssna på mig först. Blavla
jag är trött på att hon ska slänga ur mig när hon har fått vara elak och jag inte ens får säga varför är du sån, för då skriker hon att jag måste slängas ut.
når jag ska göra ngt, typ en jobbintervju eller vad som helst, så säger hon åh jag är din största supporter.
nej, jag känner verkligen inte alls så.