• Anonym (Mår dåligt)

Mamma måste vara sjuk, extremt elak och jag mår dåligt. Hjälp på diagnos?!

Hej!

ja, nu lär det nog bli en lång text.

jag är 34 år, och relationen till min mamma är ganska konstig. Vet inte riktigt hur jag skulle beskriva den. 

varför jag nu till slut skriver här, för jag vet inte, råd kanske?, då är det för att hon är elak och vi bråkar som fan.
    Det är väldigt omoget och jag blir så vansinnig och arg, ledsen, besviken mm, men vi bli alltid ?sams? efteråt.

Vi bor inte ihop, men bor i samma stad och ses ofta och också på telefon.

Jag är singel, inga barn. Vill så klart träffa någon och skapa ett liv med.
    Mitt yttre är trevligt och jag är utbildad och ganska normal, gillar att ha roligt och folk ser mig nog som väldigt glad osv.

Problemet är att jag mår så fruktansvärt dåligt av hur hon är mot mig. Enligt henne är det aldrig hennes fel, utan det är jag som ska dra åt hel eller att jag är sjuk, eller att mina syskon är sjuka. 

Hon ber aldrig om ursäkt och när hon väl gör det, är det för att jag sagt ?du kan aldrig, aldrig säga förlåt?. 

Då slänger hon ut sig ?ja men förlåt DÅ?.
    Hon beter sig typ som ett barn ibland och tycker ALDRIG hon gjort fel.

Jag tror själv att jag har någon diagnos (säkert både ADHD och något som gör att jag reagerar starkt o land men försöker hålla nere det), men hon har garanterat ADHD delux, säkert borderline eller något annat.
    För det är inte normalt att bete sig som hon gör.

Hon skriker på mig, talar om hur jääävla misslyckad jag är, att ingen vill ha mig för jag snart är 35 och typ gått upp i vikt. 

Jag har börjat kalla henne för fula ord för några år sedan, eftersom det var det värsta jag kunde komma på. Liksom som ett försvar men då är det ändå jag som är elak enligt henne och då är det typ synd om henne osv.
    vill förklara att jag inte är oskyldig, då jag ?ger tillbaka?. Så jag är ju inte tyst när hon säger saker till mig.

Men oavsett så anser jag att det är hon i egenskap av förälder, som satt nivån.
    hon har alltid varit så här, men jag menar, jag har aldrig kallat henne för f itta eller h ora förrän nu.. jag sa inget sånt som barn.

vad ska jag göra? Vad har hon för störning?

når jag var typ 23 år och vi skulle på en middag, kom jag dit och då tittar hon på mig uppifrån och ner och hånflinar och skrattar och utbrister ?hur ser du ut? Du ser ut som en öltunna?, och skrattar. Då vågade jag kanske 65-70 och är 175 lång.  Hon har liksom börjat med grejen att hon bara säger rakt ut vad hon tycker osv. 

flera år senare när hon fyllde år och vi skulle ut, så säger jag men hur fan ser du ut?
    och det får jag fortf höra hur jag förstörde henne 50-års dag typ. 

när jag ifrågasätter henne nu på senare år; så säger hon att bla hennes pappa sa sånt när hon var ung, eller att hon inte HAR sagt det.

hon kan inte skylla på alla andra. uppväxt eller föräldrar eller att ?hennes generation? blabla

finns så mkt mer att berätta, men skriver från mobilen och den gör inte ens stora bokstäver vid ny mening, så är lite jobbigt. Haha

ka ske fyller på sen. 

hon lägger också ofta på i telefon när hon blir sur och hon pratar eller skriker i mun på mig.
    ställer jag en fråga som hon inte orkar så vrålar hon, men för helvete vem har ens läppenna (om jag tex frågat om hon tycker jag ska köpa X eller Y färg tex).
    då frågar jag varför skriker du?
    det har jag inte gjort.

jqg undrar dagligen om hon inte förstår hur hon uppfattas eller om hon på riktigt inte hör att hon vrålar.

tänk vrål som när ngn är riktigt frustrerad och skriker ståndet typ spottad ur i munnen samtidigt som hon tup rör sig som en orm där hon sitter:
    hon kan sprattla som en helt galen person de gånger hon skriker eller ?dampar?.

sen säger hon att det enda jag ?tjatar? om är smink och kläder och aldrig hur hon mår.
    det stämmer kanske, men helt ärligt är jag typ inte intresserad av hur hon mår.
    ja, hon är min mamma men jag känner liksom inte det stödet eller något genuint från henne för hon måste vara sjuk. Så varför ska jag bry mig?

sen när jag frågar henne varför hon är elak mot mig så säger hon att jag bara maler och tjatar. 

jag bara ehhhhh kanske för du avbryter mig HELA tiden genom att förneka det du gör. Då måste jag upprepa mig för vi båda talar i min på varandra.

jag är nog ganska stark ändå? Men ändå svag?
    jag mår fruktansvärt dåligt så ni fattar inte. Det syns typ inte utåt, men vänner vet ju och då syns det för jag kan gråta och skrika osv inför dom ang detta.

jag vill inte ta livet av mig, men har sagt det till henne bla ett tillfälle sa jag att jag är självmordsbenägen, förstår du inte det? Du får mig att inte vilja leva. Med mera.

få såhet hon jaha, och lägger på luren.

sen att hon kör 15 timmar t/r till ett syskon som tidigare haft andra problem, är inget konstigt. Varit där flera tillfällen nyligen. Den personen är liksom hennes favorit eller ngt.

jag orkar faktiskt inte skriva mer för tror ingen orkar läsa om fler saker.
    detta är ändå det mildaste.

men hon är en oberäknelig person. 
    Man vet inte ol hon slänger ur ngt som hon typ tror kan vara kul, om man skulle presentera en pojkvän eller ngt?. 

Eller om jag ringer henne vet man att man inte kan ha henne på högtalare. 
    Antingen låter hon arg eller sånger kanske hon bråkar med mina syskon som oxå är vuxna.

alltså så mycket drama.

hon är liksom bufflig och hård och inte alls mjuk och fattar nog inte hur hon uppfattas.

hon är bara genuint elak.

hon kan mitt i ett bråk slänga ut sig, ?din pappa kunde inte ens säga han älskade dig, hur känns det?, och då bråkar vi för jag typ ringt o frågat varför hon är så elak och hur hon aldrig kan ta ansvar. (De skiljdes när jag var liten) Hon hittar liksom på det om honom eller förvränger det. Antagligen för hon vill vrida åt och göra mig ledsen.

jag kan också få höra att ?ja men du då, vad kallade inte du mig utanför affären för ett halvår sedan. Alla hörde hur du kallade mig hora. (Nej ingen hörde).

jag bara ehhhhhh måste du alltid leda om till ditt eget narrativ??
    vi pratar om dig och varför du är elak mot mig i påhopp.

Hon fortsätter ja men du då, hur är du själv, tycker du att du är så jävla perfekt osv.

sen så fort ngt händer inom familjen ska det vara schhhh och tyst och hemligt och ingen pratar om något och syns man på aica så ska allt se så jävla be sur och blabla.

och senaste bråket när jag, igen, undrar varför i helvete hon är så elak, så skriker hon sluta mala och tjata, du är snart 35 du har andra bekymmer att ta hand om.

hon menar så barn och skaffa en kille.
    det är typ det hon tjatar om, och hon kan säga ja men bara ta någon!

jag undrar om hon är sinnessjuk.

PS senast igår bad hon mitt ena syskon att ?putta ut henne? ur hennes bostad och det har hon gjort många gånger.

vi pratar, och sen säger hon något som jag inte tolererar och frågar så varför hon är helt störd osv, så får hon damp och springer omkring som en höna och säger hon inte klarar av mig, att grannarna hör, jag ska ut, du ska bara ut, din jävla as, jag hatar dig, klart inte av dig osv osv. 

Sen ist för att stå där o prata som jag ber om helt vanligt, så hetsar hon omkring och skriker jag ska ut osv osv. 

hon kan inte ta att jag typ blir arg eller provocerad av hur hon beter sig och att jag ifrågasätter det.
    man kan inte bara slänga ur sig precis vad man vill.

jag gör det oxå, men hon har ju ?lärt? oss det.
    vår familj är sjukt dysfunktionell och hon har bråkat med rektorer och lärare och andra föräldrar osv hela uppväxten så har varit pinsamt och typ folk vet hur hon är osv.

jag har typ blivit utslängd för några år sedan när jag var mellan boenden, då fick jag sova på soffan och varje morgon innan 07 kom hon och liksom var så nöjd över att elakt säga ?Alfta dig nu ska jag sitta här med min tekopp?. DÅ fick jag lägga mig i hennes säng.
    men mitt syskon som bor där ibland på besök, så absolut bo i hennes säng. De andra syskonen får även låna hennes bil, något jag aldrig fått, även innan jag hade egen.

hon tog mina väskor och tvingade ut mig ut bostaden för att sedan dumpa mig ute för ett hotell på kvällen. 

en annan gång skrek hon att jag skulle gå ur hennes bil, men då sa jag nej, för vi skulle typ åka och fika eller ngt, och vi stod vid ett rödljus så ville inte gå av.
    då skriker hon ännu mer och det en polisbil på andra sidan gatan som hon hetsigt blinkar och vinkar till och kör hetsigt upp på kanten och typ har panik och betet sig sjukt dramatiskt (som alltid) och säger att jag vägrar gå ur bilen osv.
    jag skämdes ju bara så in i helvete. Att stå med två polisbilar varav den ena en buss, för typ ingenting?????? 

även här tycker hon än idag att detta inte är något konstigt eller pinsamt. Helt normalt.
    dett var kanske 5 år sedan. 

frågar man henne om hon tycker det är normalt beteende så skulle hon säga att det berodde på mig.
    hon har även hotat att ringa polisen de gånger jag är hos henne och hon får damp och skriker jag ska ut och jag bara nej, du ska lyssna på mig först. Blavla

jag är trött på att hon ska slänga ur mig när hon har fått vara elak och jag inte ens får säga varför är du sån, för då skriker hon att jag måste slängas ut.

når jag ska göra ngt, typ en jobbintervju eller vad som helst, så säger hon åh jag är din största supporter.

nej, jag känner verkligen inte alls så.

• Svar på tråden Mamma måste vara sjuk, extremt elak och jag mår dåligt. Hjälp på diagnos?!
  • Anonym (?)

Vad spelar det för roll omhon är narcisist, psykopat eller bara dum?

Den viktiga frågan är varför du umgås och kommunicerar med henne. 

Brukar du kasta dig framför bilar med jämna mellanrum trotts att du bryter ben och blöder varje gång? 

• Postman

Jag hade backat bort ifrån henne och så gott som helt klippt relationen. Svårt med personer som på nåt sätt blir sjuka och förpestar sin omgivning. 

Den dagen hennes grannar eller andra börjar klaga eller anmäla henne så blir ni nog lite tvingade att ta tag i problemet på riktigt. 

• Anonym (Mår dåligt)
    Postman skrev 2025-10-08 07:18:30 följande:

Jag hade backat bort ifrån henne och så gott som helt klippt relationen. Svårt med personer som på nåt sätt blir sjuka och förpestar sin omgivning. 

Den dagen hennes grannar eller andra börjar klaga eller anmäla henne så blir ni nog lite tvingade att ta tag i problemet på riktigt. 

De har redan hänt flera ggr tydligen har grannar klagat på hög ljudvolym och hon skyller på ett vuxet barn som bor hemma och bråkar osv.
    Detta är väl inte normalt,
  • Anonym (Dotter med liknande mamma)

Din mamma påminner om min mamma. Men din mamma är mer extrem och dysfunktionell. Min mamma höll ihop åtminstone utåt.

Jag tror det handlar om Adhd och Borderline, som nu kallas EIPS, emotionellt instabilt personlighetssyndrom.

Adhd och EIPS har liknande genetisk bakgrund, enligt den senaste forskningen. ADHD innebär att man inte kan reglera impulser, EIPS att man inte kan reglera känslor. 

En person med ADHD och EIPS utvecklar ofta även narcissism, som är en personlighetsstörning, som innebär mycket dålig, obefintlig självkänsla. Därför blåser många narcisserna upp sig men inte alla . Grundorsakem är den dåliga självkönslan, som uppstår dels av ständiga misslyckanden i livet och ofta också något trauma i barndomen , eller en väldigt dålig och känslokall barndom, vilket i sig är ett trauma . 

Jag har löngtat hela livet efter att få känslomässig kontakt med min mamma, och bråkat hela livet med henne. Lagt ner oändlig energi till ingen nytta. Vid 65 blev hon myckrt värre,  sen fick hon Alzheimerdiagnos vid 74. Hon blev fruktansvärt extremt elak vid 80 , jag sa till hemsjukvården att ni får göra något , jag orkar inte.  Då fick hon Antidepressiv medicin , Sertralin och nu är en en ängel, väldigt lugn, blir aldrig arg. Jättekonstigt. Hon får minsta tabletten och effekten kom efter tre dagar redan. . Hon hade nog behövt ha denna medicin tidigare, men hon hade aldrig någonsin sökt hjälp själv. 
    Din mamma är sjuk, hon kommer troligen inte vilja ha medicinsk hjälp. 

Du skall inte offra ditt liv för henne. Sök dig till andra människor . Gå i terapi och få hjälp med att bearbeta !!

• Anonym (Vim)

Hon har antagligen någon diagnos, npf eller en pwrsonlighetsstörning som t.ex. narcissism. Eller troligtvis båda. Tänkte lite på ADHD, men i så fall har hon ju uppenbart andra beteendestörningar också.

Typiskt för manipulativa människor är att de är trevliga inför utomstående men rent ut sagt hemska inåt.

Viktigast i sammanhanget är att du verkar till viss del vara känslomässigt beroende av henne. En terapi kan hjälpa dig att stå mer på egna ben.

Om hon har någon medfödd svårighet, som ADHD eller Asberger eller instabilitet i humöret, så kan du ha ärvt delar av det. Men elakheten hör inte till de diagnoserna. Så det är något utöver det.

Det viktigaste är att du får stöd att bryta hennes påverkan på dig. Hon verkar inte alls bry sig om ifall du mår bra, hon använder dig i sin egen känsloreglering.

Om du upplever mycket svårigheter i dina andra relationer, i livet, så kanske du vill ha  en utredning utöver terapin? Men det är svårt att få som vuxen. Är det mest med din mamma svårigheterna i samspel kommer fram så ligger de problemen helt på henne. Dp är det inte untressant med en utredning för din del.

De terapeuter som finns på vårdcentralen har riktig legitimation, om de kallas för terapeut. S:t Lukasstiftelsen har också legitimerade terapeuter. 

• Postman
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2025-10-08 07:27:36 följande:
    De har redan hänt flera ggr tydligen har grannar klagat på hög ljudvolym och hon skyller på ett vuxet barn som bor hemma och bråkar osv.
    Fy så jobbigt. Tråkig situation. Har inte läst allt som har skrivits men hur gammal är din mor? Kan man få in hemtjänst eller kommer hon motsätta sig det? Man kan också alltid göra en orosanmälan till kommunen. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2025-10-08 07:27:36 följande:
    Hon är vuxen. Hennes problem, inte ditt
  • Anonym (Vim)

Om den vårdcentral som man är listad på inte har någon terapeut så kan man byta vårdcentral. 

• Anonym (Tvåsidor)

Jag tycker det verkar som om det finns två sidor av myntet här, dvs ingen rök utan eld. Hon verkar ha anledningar att bete sig som hon gör mot dig. Du säger att du inte bryr dig om hur hon mår, och att hon inte  bara vill prata om smink och kläder m.m. Hon kanske upplever dig som för opersonlig och kall och reagerar på det utifrån sin eventuella diagnos?

Föräldrar kan ofta känna att deras barn är otacksamma inför vad de gjort för dem eller att de blir kyligt och arrogant bemötta, när de vill ha tacksamhet och bli bemötta med värme och vänlighet och en dotter/ son som bryr sig. Har förstått att man ska vara försiktig med att prata om diagnoser på det här forumet, men din mor verkar ha fler än en, och bör söka hjälp för det, eller så är hennes reaktioner helt enkelt omogna, dvs någonstans lever hon kvar i tonåren och är irrationellt känslig och blir upprörd för småsaker.

• Anonym (?)
    Anonym (Tvåsidor) skrev 2025-10-08 09:11:41 följande:

Jag tycker det verkar som om det finns två sidor av myntet här, dvs ingen rök utan eld. Hon verkar ha anledningar att bete sig som hon gör mot dig. Du säger att du inte bryr dig om hur hon mår, och att hon inte  bara vill prata om smink och kläder m.m. Hon kanske upplever dig som för opersonlig och kall och reagerar på det utifrån sin eventuella diagnos?

Föräldrar kan ofta känna att deras barn är otacksamma inför vad de gjort för dem eller att de blir kyligt och arrogant bemötta, när de vill ha tacksamhet och bli bemötta med värme och vänlighet och en dotter/ son som bryr sig. Har förstått att man ska vara försiktig med att prata om diagnoser på det här forumet, men din mor verkar ha fler än en, och bör söka hjälp för det, eller så är hennes reaktioner helt enkelt omogna, dvs någonstans lever hon kvar i tonåren och är irrationellt känslig och blir upprörd för småsaker.

Kan så vara men då kan man avsluta eller minimera kontakten och leva vidare lycklig med sitt eget liv
  • Anonym (Mår dåligt)

Hon är 63, så inte så gammal. 

nej det stämmer att jag också bråkar, men hon är så hår även mot mina syskon och åven dom bråkar. Dock är vi alla vuxna. 

jag pratar såklart inte enbart om smink mm, men det är det hon drar när hon blir sur. Du ringer bara för att prata om smink och kläder och frågar aldrig hur jag mår, säger hon.
    då känner jag bara suck, jag har typ aldrig fått frågan av henne hur jag mår eller hur min dag varit osv osv
    varken som liten eller typ som vuxen.

når hon säger så tycker jag hon överdriver. klart jag även frågar och pratar om annat.

men hon är ju störd, så jag pallar liksom inte mer för hon ger mig fan ingenting. 

antingen får man höra att man har stökigt hemma eller borde banta och att jag snart är 35 och att jag typ borde ha barn osv.

Anonym (Mår dåligt) skrev 2025-10-08 09:39:00 följande:

nej det stämmer att jag också bråkar, men hon är så hår även mot mina syskon och åven dom bråkar. Dock är vi alla vuxna. 

jag pratar såklart inte enbart om smink mm, men det är det hon drar när hon blir sur. Du ringer bara för att prata om smink och kläder och frågar aldrig hur jag mår, säger hon.
    då känner jag bara suck, jag har typ aldrig fått frågan av henne hur jag mår eller hur min dag varit osv osv

når hon säger så tycker jag hon överdriver. klart jag även frågar och pratar om annat.

men hon är ju störd, så jag pallar liksom inte mer för hon ger mig fan ingenting. 

antingen får man höra att man har stökigt hemma eller borde banta och att jag snart är 35 och att jag typ borde ha barn osv.

Det kommer inte att bli bättre.
    Klipp navelsträngen!
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2025-10-08 09:39:00 följande:

Varför minimerar du inte kontakten?
  • Anonym (Vim)

Ja hon är störd, stöder dig inte och pikar dig. Försök att få stöd på annat håll så att du inte blir så känslomässigt beroende av henne, och kan dra dig undan och inte bry dig om vad hon säger. 

• Anonym (Frida)

Min mamma och min syster påminner mycket om det du beskriver. Mamma hade starkt narcissistiska drag (diagnosticerat) och storasyster har EIPS, lätt intellektuell funktionsnedsättning och vissa narcissistiska drag.

Mamma var riktigt elak men visste hur hon skulle fjäska och manipulera folk till att tro att hon minsann bara var ärlig, hon menade bara väl, alla andra var bara överkänsliga och om man konfonterade henne fick man till svar att "du är galen, det där har aldrig hänt, varför anklagar du mig för såna där hemska saker? Alla som känner mig kan intyga att jag aldrig skulle göra något sånt", och vi som kände henne hade sällan modet att säga ifrån, för då tog hus i helvete.

Storasyster var mammas favoritdotter och i mammas ögon kunde hon aldrig göra fel. De flesta andra kunde se att något inte riktigt stämde med storasyster, att hon mobbade andra, inte hade några vänner och försökte tvinga barn som var mycket yngre än hon att vara hennes kompisar (och de yngre barnen tyckte såklart hon var jättemärklig och elak), hon låg efter i skolan och var väldigt omogen för sin ålder. Men tyvärr misstänker jag att mamma hade ett finger med i spelet för att storasyster inte fick hjälp eller anpassning, mamma vägrade nog inse att storasyster inte alls var ofelbar. Istället skyllde mamma på lärarna att de inte gjorde sitt jobb och det var därför storasyster inte lärde sig något, hennes klasskompisar var mobbare som inte ville vara hennes kompis, att hon hade svårt i skolan berodde på att hon var "överintelligent" och missförstådd.

Jag bröt kontakten med både mamma och storasyster helt och hållet när jag skulle gifta mig och jag velade över om jag borde bjuda storasyster och mamma till mitt bröllop. De båda var alkoholiserade och jag vet av erfarenhet att de har en tendens att skapa konflikter och att de inte tål att inte vara uppmärksamhetens centrum, så jag misstänkte att de skulle ställa till en scen på mitt bröllop och vara jättefulla.
    Jag upplyste mamma och storasyster att de var välkomna på mitt bröllop om de kunde lova att vara nyktra och inte ta med någon alkohol. Ingen alkohol skulle serveras eftersom det skulle finnas barn bland gästerna och både jag och min man är nykterister. Och ja, då fick jag veta att jag var världens största egoist, att jag hade förstört deras liv, att jag skulle bli världens sämsta mamma till barnet jag väntade, att de hoppades att soc skulle ta mitt barn och att min man skulle dö för han var så ful, osexig, äcklig och värdelös och jag kunde väl inte få någon bättre.

Då insåg jag att jag hade gjort rätt som minimerat kontakten med mamma och storasyter, och bestämde mig för att bryta helt.
    När mamma gick bort i julas blev storasyster inlagd på psyket och mina småsystrar erkände att de kände att de äntligen fått någon sorts frid i sina liv. Jag känner faktiskt samma sak.

Du kan behöva hjälp av psykolog eller terapeut tror jag.
    Av någon anledning blir man lätt beroende av kontakten med mamma, man vill så gärna ha kontakt, men det kommer man aldrig att få, med en sådan mamma.
    Jag har själv gått hos psykolog,

• Anonym (Emy)

Jag känner djupaste medlidande. Känner igen det mesta du skriver hos min mamma. 

Hon har aldrig bett om förlåt. Vi pratade inte på 4 år, och hade inte gjort om inte mina syskon krävt att vi skulle närvara på samma dop och giftermål. 

Min mamma har alltid visat svartsjuka mot mig. Om någon tittade på mig, så var det egentligen min syster de var intresserade av enligt henne. Min syster är en kopia av min mamma utseendemässigt. 

Hon försökte umgås med mina vänner, och nästan ta över dem när jag var tonåring. Om jag var stolt över något betyg, viktnedgång etc stampade hon ner mig på marken genom att säga att jag inte skulle tro att jag var något. Sagt att jag borde äta mer, för att det var fult att vara så smal som mig. Då var jag ändå normalviktig enligt BMI.  Mitt självförtroende är extremt dåligt än idag.

Hon har aldrig erkänt någonsin att hon haft fel. Inte ens om jag sagt att hon aldrig säger förlåt. 

För mig låter din mamma som en person med narcissistisk personlighetsstörning. Det finns olika grader av det med, och oavsett hur illa det är boten densamma, att hålla sig undan så mycket som möjligt. Visst kommer hon skylla och hålla det emot dig ( gaslighting , som att det är du som är extra känslig och de har minsann aldrig gjort något) men det är det värt för sinnesfriden. 

Jag säger inte att jag brutit med min mamma. Jag håller mig bara på en nivå med så minimal kontakt som möjligt. Det är trist, men man accepterar till slut det man inte kan påverka.

Låt henne inte tala så om ditt utseende. Markera och gå därifrån!

• Anonym (Emy)
    Anonym (Frida) skrev 2025-10-08 12:48:41 följande:

Min mamma och min syster påminner mycket om det du beskriver. Mamma hade starkt narcissistiska drag (diagnosticerat) och storasyster har EIPS, lätt intellektuell funktionsnedsättning och vissa narcissistiska drag.

Mamma var riktigt elak men visste hur hon skulle fjäska och manipulera folk till att tro att hon minsann bara var ärlig, hon menade bara väl, alla andra var bara överkänsliga och om man konfonterade henne fick man till svar att "du är galen, det där har aldrig hänt, varför anklagar du mig för såna där hemska saker? Alla som känner mig kan intyga att jag aldrig skulle göra något sånt", och vi som kände henne hade sällan modet att säga ifrån, för då tog hus i helvete.

Storasyster var mammas favoritdotter och i mammas ögon kunde hon aldrig göra fel. De flesta andra kunde se att något inte riktigt stämde med storasyster, att hon mobbade andra, inte hade några vänner och försökte tvinga barn som var mycket yngre än hon att vara hennes kompisar (och de yngre barnen tyckte såklart hon var jättemärklig och elak), hon låg efter i skolan och var väldigt omogen för sin ålder. Men tyvärr misstänker jag att mamma hade ett finger med i spelet för att storasyster inte fick hjälp eller anpassning, mamma vägrade nog inse att storasyster inte alls var ofelbar. Istället skyllde mamma på lärarna att de inte gjorde sitt jobb och det var därför storasyster inte lärde sig något, hennes klasskompisar var mobbare som inte ville vara hennes kompis, att hon hade svårt i skolan berodde på att hon var "överintelligent" och missförstådd.

Jag bröt kontakten med både mamma och storasyster helt och hållet när jag skulle gifta mig och jag velade över om jag borde bjuda storasyster och mamma till mitt bröllop. De båda var alkoholiserade och jag vet av erfarenhet att de har en tendens att skapa konflikter och att de inte tål att inte vara uppmärksamhetens centrum, så jag misstänkte att de skulle ställa till en scen på mitt bröllop och vara jättefulla.
    Jag upplyste mamma och storasyster att de var välkomna på mitt bröllop om de kunde lova att vara nyktra och inte ta med någon alkohol. Ingen alkohol skulle serveras eftersom det skulle finnas barn bland gästerna och både jag och min man är nykterister. Och ja, då fick jag veta att jag var världens största egoist, att jag hade förstört deras liv, att jag skulle bli världens sämsta mamma till barnet jag väntade, att de hoppades att soc skulle ta mitt barn och att min man skulle dö för han var så ful, osexig, äcklig och värdelös och jag kunde väl inte få någon bättre.

Då insåg jag att jag hade gjort rätt som minimerat kontakten med mamma och storasyter, och bestämde mig för att bryta helt.
    När mamma gick bort i julas blev storasyster inlagd på psyket och mina småsystrar erkände att de kände att de äntligen fått någon sorts frid i sina liv. Jag känner faktiskt samma sak.

Finns bara en sak att säga om detta. Vissa borde aldrig någonsin få bli föräldrar!
    Fy sjutton vad hemskt. Beklagar 😔
  • mamaleona

Gräslig mamma du har, rent ut sagt. Har själv 4 vuxna barn  o har ALDRIG höjt rösten mot dem i vuxen ålder.

Svar på tråden Mamma måste vara sjuk, extremt elak och jag mår dåligt. Hjälp på diagnos?!