• Anonym (Fattar inte)

Varför lägger så många ut så mkt på sociala medier ?

Bara funderar lite, framförallt kring Instagram. Vissa lägger ut och redogör extremt mkt över vad dom gör om dagarna. Liksom på sätt och vis lyfter sig själva ? Bilder på att dom gjort fruklådor med skivad frukt till sina barn att ta med till skolan. Bilder på sig själva i perfektion med nån låt i bakgrunden. 

Vissa lägger ut många liknande om dagen... Det får de absolut göra, jag tydliggöra att alla får gör som de vill men jag förstår inte varför ?? 

• Svar på tråden Varför lägger så många ut så mkt på sociala medier ?
  • Anonym (Vic)
    Teresse7 skrev 2025-10-08 10:47:56 följande:
    Har en bekant som la ut extremt mkt så som du beskriver, bilder på köket som va nystädat, bild på barnens frukost, selfies varje dag. 

Hon la ut bilder från när hon och familjen va på badhuset och det är absolut förbjudet att ta bilder där. Vilket hon vet men ändå gör och lägger ut. 

Sen sluta jag följa henne när hon la ut bilder på sin son som låg i hög feber och hade utslag över hela kroppen. Det får lov att vara nån måtta. Öppet konto dessutom. 
    Hade också en sån, som fotade utslaget barn på akuten och la upp för allmän beskådan på öppet konto. Fruktansvärt omdömeslöst! Barnet i fråga var i förskoleålder och knappast mogen att ge ett korrekt samtycke. 
  • Anonym (för)
    Anonym (Jobb) skrev 2025-10-08 11:19:42 följande:

Jag lägger för visso inte ut bilder på Frukt lådor till några barn, men jag lägger ut det jag gör, 1-4 gånger om dagen, för att det helt enkelt har blivit en del av min inkomstkälla, och därmed är jag även slav till algoritmerna. Utan regelbunden kontakt med mina följare slutar jag pushas till dem och till andra som skulle kunna vara intresserad av det jag gör, och då minskar / uteblir min inkomst.

Jag jobbar, helt enkelt, när jag lägger upp saker på insta, youtube, postat på bluesky, uppdaterar patreon, osv. 

Hur blir det en inkomstkälla? Är det när man har tillräckligt många följare, eller är det via annonsintäkter?

För det är ju såklart skillnad på att lägga upp något som är jobb/inkomst än att som helt privat person lägga upp allt möjligt till allmän beskådan. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-08 10:34:37 följande:

Undrar detsamma. Har en vän på facebook som lägger ut detaljerade inlägg om hennes barns toabesök och hur det inte går för honom i skolan mm. 

Det känns ju inte så snällt mot barnet.. Kan också reagera på när folk lägger ut väldigt privata detaljer om barnen, även om de är små. 

Jag lägger också upp bilder på mina barn och kan skriva om typ att nu har de haft vattkoppor eller att hela familjen har varit förkylda eller något sånt. Men toabesök känns ju över gränsen? På vilket sätt skriver hon om det? För jag kan ju tänka mig att man skulle kunna skriva typ att man håller på med potträning och det går bra eller dåligt (utan bilder på avklätt barn självklart). Men är det äldre barn känns det ju respektlöst. 

• Anonym (influencers)

Många beter sig som influencers och jag tror de vill försöka bli det. De vill ha betalt för det de lägger ut så småningom. Det tror jag.

Har följt flera personer som jag tyckt varit lite intressanta, men sen efter ett tag när de har fått många följare så märker man att de börjar få betalda samarbeten. Då blir det plötsligt reklam för den ena produkten eller tjänsten efter den andra. Då slutar jag följa dem, är inte intresserad av levande reklampelare. 

• Anonym (för)
    Anonym (influencers) skrev 2025-10-08 13:13:23 följande:

Många beter sig som influencers och jag tror de vill försöka bli det. De vill ha betalt för det de lägger ut så småningom. Det tror jag.

Har följt flera personer som jag tyckt varit lite intressanta, men sen efter ett tag när de har fått många följare så märker man att de börjar få betalda samarbeten. Då blir det plötsligt reklam för den ena produkten eller tjänsten efter den andra. Då slutar jag följa dem, är inte intresserad av levande reklampelare. 

Får barnen del av de pengarna då, om det är barnen som bidrar med innehållet? 
  • Anonym (Mest för min egen skull)

Jag kan också reta mig på folk som lägger upp allt möjligt flera gånger om dagen, men samtidigt behöver man ju inte gå in och kolla. Jag använder mest instagram som en plats att ?dumpa? mina foton. Har typ 6 följare på det ena kontot och mina andra är låsta. Där lägger jag upp ytterst sällan och främst för min egen skull, som nån typ av dagbok så man har lite koll på vad man har gjort och när det hände. 

• Anonym (Evan)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-10-08 10:33:46 följande:
    Jo men hur kan dessa inte fatta att alla förstår det??? 
    Är ju väldigt pinsamt bara ??
    MYCKET!
  • Anonym (P)

Har en sån kompis och har på riktigt börjat störa mig och tom ta lite avstånd för allt delas till höger och vänster. Skvallrar gör hon också. Ett extremt uppmärksamhetsbehov tror jag det grundar sig i. Tycker det är patetiskt men eftersom en del fortsätter gilla hennes inlägg antar jag beteendet förstärks. 

• Anonym (Osocial)
    Anonym (P) skrev 2025-10-09 12:10:16 följande:

Har en sån kompis och har på riktigt börjat störa mig och tom ta lite avstånd för allt delas till höger och vänster. Skvallrar gör hon också. Ett extremt uppmärksamhetsbehov tror jag det grundar sig i. Tycker det är patetiskt men eftersom en del fortsätter gilla hennes inlägg antar jag beteendet förstärks. 

Skvallertanter har en tendens att söka sig till varandra, så även på sociala medier. Något av det mest störande tycker jag dock är när någon basunerar ut att denne känner sig ledsen, sorgsen eller arg och skriver något i affekt. Sedan när folk frågar vad som hänt så vill de inte tala om det. "PM:a mig", blir det på sin höjd. För fan, om du inte vill att folk ska få veta, varför lägger du ut inlägg när du är instabil då?
  • Anonym (Hysteriskt pinsamt)

Att lägga upp bilder, videos och text på allt man gör inför allmän beskådan är bara pinsamt.

Och vem vill egentligen tjäna pengar på att sälja ut sig själv och alla delar av sitt liv? Helt sjukt hur samhället har blivit. Värre än prostitution nästan just för att man gör sig själv till en produkt som vem som helst får ta del av. Hallickverksamhet blir det när man blandar in barnen och deras hela liv att bli produkter som vem som helst får beundra, hata och lära känna.

En annan sak om det är nischat, tex man bakar kakor, filmar dyk och pratar dykutrustning eller hur man bygger vindskydd.
    Men att sälja ut sig själv ur alla vinklar av livet, med öppen profil, är inget annat än att sälja sig själv. För pengar eller bekräftelse.

• Anonym (för)
    Anonym (Hysteriskt pinsamt) skrev 2025-10-09 13:20:18 följande:

Att lägga upp bilder, videos och text på allt man gör inför allmän beskådan är bara pinsamt.

Och vem vill egentligen tjäna pengar på att sälja ut sig själv och alla delar av sitt liv? Helt sjukt hur samhället har blivit. Värre än prostitution nästan just för att man gör sig själv till en produkt som vem som helst får ta del av. Hallickverksamhet blir det när man blandar in barnen och deras hela liv att bli produkter som vem som helst får beundra, hata och lära känna.

En annan sak om det är nischat, tex man bakar kakor, filmar dyk och pratar dykutrustning eller hur man bygger vindskydd.
    Men att sälja ut sig själv ur alla vinklar av livet, med öppen profil, är inget annat än att sälja sig själv. För pengar eller bekräftelse.

Ja, domen kommer när barnen blir äldre och ställer sina föräldrar till svars för att de sålt ut barnens uppväxt. 

Tur att jag har vettiga anhöriga och mestadels vettiga vänner som har stängda profiler eller delar privata bilder i olika whatsapp-grupper. Eller som delar intressen och inte hela sig själv.

Fast visst har jag haft vänner på lite längre avstånd som postar selfies varje dag, fotar sin mat, sina barn, alla aktiviteter man gör, alla inköp.. Personer som verkar gilla att leva sina liv inför öppen ridå, så länge det inte är de negativa aspekterna som delas då förstås.
    Har även sett sett profiler som inte har något som helst filter eller gränser. Som delar sjukhusarmband från besök på psyket eller avgiftning. Recept på antidepp. Hur tänker dem? Bekräftelsen är så viktig att det inte gör något att man lägger upp vad som helst? Som man förmodligen ångrar sen.

En kompis jag hade för längesen försakade tid med sitt barn för att hon skulle ta den perfekta bilden på lekplatsen, vid frukostbordet, överallt. Tvingade barnet att göra olika saker, blev inte nöjd, barnet tröttnade tillslut och protesterade, mamman lyssnade inte och blev irriterad för att han inte satt still, barnet började gråta för han ville leka med sin mamma och inte sitta still, posera och leka modell. Snabb kram från mamman sen torka tårarna och ett löfte om att leka snart bara han först kunde hålla upp spaden full med sand, le stort och bita i nappen mellan tänderna och se söt ut.
    Medan jag försökte inflika aattär det inte dags att gunga nu istället, kan inte det där vänta? Utan gehör. Stackars barn.
    Finns nog många barn som är utsatta för liknande och oändligt mycket värre pga sin mammas (för det är ofta en mamma) väldiga behov av att skapa content. 🙈

Gemensamt för de som lägger upp allt verkar vara. En vilja att bli känd eller ett omättligt bekräftelsebehov. 
    Varför har man inte stängd profil annars?

Anonym (för) skrev 2025-10-09 13:27:08 följande:
    Ja, domen kommer när barnen blir äldre och ställer sina föräldrar till svars för att de sålt ut barnens uppväxt. 
    Ja det finns nog många barn som när de kommer i tonåren eller blir vuxna kommer att hysa stort agg mot sina föräldrar för att högsta prio under uppväxten var content eller att de precis som du säger vuxit upp inför öppen ridå.
  • Anonym (E)

Jag har en fb-vän som lägger upp galet många selfies och vi är ändå medelålders. Det är som en konstant dokumentation av hennes vardag, från gym och jobb till sjukhusbesök. 

Jag som är 70-talist tänker att vi har normaliserat sådant som hade varit helt galet när jag var ung, Det är som om någon på den tiden hade gått runt men en bunt foton och sagt - här är jag när jag äter frukost/springer/är på sjukhuset/tar en drink etc etc.

Jag, jag, jag. Det är inte sunt. All forskning visar att vi mår bättre när vi gör något för andra och känner att vi är en del av något större men sociala medier uppmuntrar raka motsatsen - en destruktiv självcentrering. 

• Mayjel

Tycker det är bra att lägga ut vissa saker online, iallafall om man vill promota något som är sunt och bra för andra människor att följa. Då blir det inte enbart självcentrering tänker jag. Om man samtidigt får andra människor att må bra av sunda värden.

• Anonym (E)
    Mayjel skrev 2025-10-09 22:56:24 följande:

Tycker det är bra att lägga ut vissa saker online, iallafall om man vill promota något som är sunt och bra för andra människor att följa. Då blir det inte enbart självcentrering tänker jag. Om man samtidigt får andra människor att må bra av sunda värden.

Sant, jag brukar tänka så de få gånger jag lägger upp något i sociala medier. Jag vill sprida lite kärlek, något skratt och roliga fakta. 

Jag har faktiskt fått en del uppskattning för mina inlägg och det känns mycket roligare än om jag hade matat en massa selfies med filter och fått tomma komplimanger. 

Jag gillar att läsa inlägg om andras upplevelser och reflektioner. Jag har tack och lov många fb-vänner som skriver intressanta och roliga inlägg och bjuder på att de är mänskliga i stället för att bara lägga upp perfekta bilder från ett till synes perfekt liv. Då ger sociala medier verkligen något. 

• septembermamma2022
    Det handlar om hjärnans belöningssystem. För varje like frigörs en liten dos dopamin, som är vårt kanske viktigaste belöningshormon. Samma som du får av tex kokain.

Man kan välja att vara en del av det och jaga bekräftelse av kända och okända på nätet. Eller så väljer man bort det och får sitt dopamin på andra, förhoppningsvis sundare, sätt.
  • Mayjel
    septembermamma2022 skrev 2025-10-09 23:22:29 följande:
    Det handlar om hjärnans belöningssystem. För varje like frigörs en liten dos dopamin, som är vårt kanske viktigaste belöningshormon. Samma som du får av tex kokain.

Man kan välja att vara en del av det och jaga bekräftelse av kända och okända på nätet. Eller så väljer man bort det och får sitt dopamin på andra, förhoppningsvis sundare, sätt.
    Undrar just om det är nåt fel på mitt belöningssystem isåfall. Hade aldrig känt mig belönad av att få likes för meningslösa bilder eller texter som egentligen inte vill förmedla något av värde.

Man jämför sig alltför mycket med andra och blir bara i sanning stolt om man gör något som kräver eftertanke och ett mått av intelligens.
  • Anonym (Osocial)
    Anonym (E) skrev 2025-10-09 22:53:48 följande:

Jag har en fb-vän som lägger upp galet många selfies och vi är ändå medelålders. Det är som en konstant dokumentation av hennes vardag, från gym och jobb till sjukhusbesök. 

Jag som är 70-talist tänker att vi har normaliserat sådant som hade varit helt galet när jag var ung, Det är som om någon på den tiden hade gått runt men en bunt foton och sagt - här är jag när jag äter frukost/springer/är på sjukhuset/tar en drink etc etc.

Jag, jag, jag. Det är inte sunt. All forskning visar att vi mår bättre när vi gör något för andra och känner att vi är en del av något större men sociala medier uppmuntrar raka motsatsen - en destruktiv självcentrering. 

Har jag sagt hela tiden. Men folk väljer själva. Så länge folk är beroende av bekräftelse på sociala medier så kommer ingen ändring ske. Men folk har blivit så infantila att de inte begriper det.
Svar på tråden Varför lägger så många ut så mkt på sociala medier ?