• Anonym (Läkarskräck)

Hur vet man om man måste behandla för nedsatt sköldkörtel?

Hur går undersökni.gen till? Måste man ta blodprov och pinne ner i halsen el hur går den till?

• Svar på tråden Hur vet man om man måste behandla för nedsatt sköldkörtel?
  • Anonym (Nana)

Det räcker med ett vanligt blodprov.

• Anonym (Läkarskräck)
    Anonym (Nana) skrev 2025-10-08 15:23:50 följande:

Det räcker med ett vanligt blodprov.

Ok, det var det jag var rädd för 
  • Anonym (onödigt skit (men egentligen inte))

Man tar ett blodprov. Ta med någon att hålla i handen om du är obekväm. Ta prov på en provtagningscentral om det finns någon, de är oftast mycket bättre på att sticka än de är på vanliga VC. Jag är så pass svårstucken så att mig fick de kalla in en akutsjuksköterska på, haha.

Det finns även självtest som kan ge en första indikation. Du kan ta ett sånt hemma och se på det utslaget om du behöver gå till läkare eller ej för vidare utredning.

Men det jobbiga är att sen kollar de på provsvaren och konstaterar att det är ok, fast det inte är det,f ör att de ofta inte har en aning om saker som nyanser och samspel mellan olika hormoner, och så får man ingen behandlig i alla fall, så det är lika bra att behandla sig själv med mat från början,istället för att man haft all kontakt med vården i onödan.

• blomman 2

Det kommer att synas på ett blodprov om du har brist eller över produktion av sköldkörtel hormonet TSH men också viktigt att se över helheten dvs hur de olika hormonerna ligger i jämförelse med varandra dvs TSH t4 och t3 fritt.
    Jag tog prover häromdagen och jag har aldrig känt obehag trots att jag alltid har haft ångest från sprutor.
    Tycker ett stick i fingret är värre! 

Titta bara bort är mitt tips, det går jättesnabbt med blod provet!

Gå även med i olika grupper på Facebook där det finns kunniga inom området.
    Vilka besvär har du som indikerar på att du skulle ha problem med ssk? 

• Anonym (Läkarskräck)
    Anonym (onödigt skit (men egentligen inte)) skrev 2025-10-08 16:11:29 följande:

Man tar ett blodprov. Ta med någon att hålla i handen om du är obekväm. Ta prov på en provtagningscentral om det finns någon, de är oftast mycket bättre på att sticka än de är på vanliga VC. Jag är så pass svårstucken så att mig fick de kalla in en akutsjuksköterska på, haha.

Det finns även självtest som kan ge en första indikation. Du kan ta ett sånt hemma och se på det utslaget om du behöver gå till läkare eller ej för vidare utredning.

Men det jobbiga är att sen kollar de på provsvaren och konstaterar att det är ok, fast det inte är det,f ör att de ofta inte har en aning om saker som nyanser och samspel mellan olika hormoner, och så får man ingen behandlig i alla fall, så det är lika bra att behandla sig själv med mat från början,istället för att man haft all kontakt med vården i onödan.

Precis samma för mig :(
    De brukar gräva o aldrig få tag i nåt blodkärl o får göra om det 4-5 gånger, varav min sjukhusskräck :(
    Jag har samma erfarenhet av vården o brukar behandla mig själv o inte behövt vården på 15 år
  • Anonym (Läkarskräck)
    blomman 2 skrev 2025-10-08 16:33:26 följande:

Det kommer att synas på ett blodprov om du har brist eller över produktion av sköldkörtel hormonet TSH men också viktigt att se över helheten dvs hur de olika hormonerna ligger i jämförelse med varandra dvs TSH t4 och t3 fritt.
    Jag tog prover häromdagen och jag har aldrig känt obehag trots att jag alltid har haft ångest från sprutor.
    Tycker ett stick i fingret är värre! 

Titta bara bort är mitt tips, det går jättesnabbt med blod provet!

Gå även med i olika grupper på Facebook där det finns kunniga inom området.
    Vilka besvär har du som indikerar på att du skulle ha problem med ssk? 

Ja jag läser allt jag kan o tar alla vitaminer som rekommenderas men har haft ont i halsen länge o har nån konstig rapning som inte går att stoppa men är inte som rap utan bara luft som tränger sig upp som inte går att kontrollera, har som en böld mitt på halsen nästan som ett adamaäpple som kommer o går, bra ibland men kommer oftare o måste triggas av något o får då som halsbränna o känns trångt i halsen o svårt att svälja, trött jämt o ångest ofta
  • blomman 2
    Anonym (Läkarskräck) skrev 2025-10-08 18:52:29 följande:
    Ja jag läser allt jag kan o tar alla vitaminer som rekommenderas men har haft ont i halsen länge o har nån konstig rapning som inte går att stoppa men är inte som rap utan bara luft som tränger sig upp som inte går att kontrollera, har som en böld mitt på halsen nästan som ett adamaäpple som kommer o går, bra ibland men kommer oftare o måste triggas av något o får då som halsbränna o känns trångt i halsen o svårt att svälja, trött jämt o ångest ofta
    Usch, låter jobbigt!
    en knöl kan ju indikera på struma, men kan ju inte säga säkert förstås.
    Kag kan få obehag som fladder och svullnad efter långvarig stress, en stressreaktion alltså.
    Så fort jag får en längre återhämtning slutar obehaget.
    Hoppas du får reda på problemet så du inte hår i onödan och har obehag.
    stort lycka till🙏🏼
Svar på tråden Hur vet man om man måste behandla för nedsatt sköldkörtel?