• AcroTesium

Är jag ute och cyklar ??

Jag och min fru bor i ett hus med våra 6 barn , 4 på heltid o två på heltid , för att alla utan vårt gemensamma barn (bebis) skall ha egna rum har vi fått dela av vardagsrummet till ett eget krypin. 

nu till saken , vi tjafsar ofta om förhållningssätt och regler om man vill kalla det så , jag blev idag irriterad när hennes 9 årige son ligger i vår säng o spelar på mobilen helt nedbäddad o jag förklarar för frun att de lilla egna utrymme vi har vill jag ha ifred då de har egna rum.  O hon tycker jag är typ dum i huvudet , samma med Att jag vill de ska va lite lugn i vardagsrummet, typ att de inte kan sitta med ljud på plattor o mobiler när jag är där för jag är överkänslig för ljud och hon är halvdöv, att de får ha hörlurar eller faktiskt va på sitt rum. 

r jag helt ute o cyklar som vill ha något utrymme där jag kan känna jag bara kan va eller borde jag lyssna på min fru ???

• Svar på tråden Är jag ute och cyklar ??
  • Anonym (Umi)
    AcroTesium skrev 2025-10-08 17:11:16 följande:
    Är jag ute och cyklar ??

Jag och min fru bor i ett hus med våra 6 barn , 4 på heltid o två på heltid , för att alla utan vårt gemensamma barn (bebis) skall ha egna rum har vi fått dela av vardagsrummet till ett eget krypin. 

nu till saken , vi tjafsar ofta om förhållningssätt och regler om man vill kalla det så , jag blev idag irriterad när hennes 9 årige son ligger i vår säng o spelar på mobilen helt nedbäddad o jag förklarar för frun att de lilla egna utrymme vi har vill jag ha ifred då de har egna rum.  O hon tycker jag är typ dum i huvudet , samma med Att jag vill de ska va lite lugn i vardagsrummet, typ att de inte kan sitta med ljud på plattor o mobiler när jag är där för jag är överkänslig för ljud och hon är halvdöv, att de får ha hörlurar eller faktiskt va på sitt rum. 

r jag helt ute o cyklar som vill ha något utrymme där jag kan känna jag bara kan va eller borde jag lyssna på min fru ???

Om du är överkänslig för ljud kommer det att vara svårt att få till en dräglig tillvaro i ett hus med 8 personer. Även om ni har egna rum åt alla.

Men kanske är det läge att se över fördelningen av rummen? Eller att ni försöker dela av andra små krypin i huset dit du kan dra dig undan vid behov? 
  • AcroTesium
    Anonym (Umi) skrev 2025-10-08 17:48:15 följande:
    Om du är överkänslig för ljud kommer det att vara svårt att få till en dräglig tillvaro i ett hus med 8 personer. Även om ni har egna rum åt alla.

Men kanske är det läge att se över fördelningen av rummen? Eller att ni försöker dela av andra små krypin i huset dit du kan dra dig undan vid behov? 

men de funkar kanon så länge de inte används plattor o mobiler med högt ljud när man samtidigt försöker se tv o prata osv 

de är fullt i alla vrår i huset , därför vi delar av vardagsrummet så de finns något space för oss , men att få höra att jag kan gå in på toa o byta om för de är viktigare för henne att hennes son ligger i vår säng är något jag har svårt att acceptera , att jag vill ha säg 3x2 meter som de vuxnas utrymme i ett hus på 160 kvm tycker inte jag är för mycket begärt ?

• Anonym (Linda)

Jag tycker inte att du är ute och cyklar. Man har olika stort behov av privat utrymme och att du vill att ni, precis som barnen, har eget rum som ni har för er själva tycker jag inte är för mycket begärt. 

Samma med ljudet. Vi har den diskussionen här också men här är vi föräldrar i enad front mot barnen. Vill man kolla padda eller mobil med hög volym får man gå in på sitt rum. Vardagsrummet ska alla kunna vara i och man ska kunna prata eller se något tillsammans på tv:n. 

• Anonym (deras)
    AcroTesium skrev 2025-10-08 17:11:16 följande:
    Är jag ute och cyklar ??

Är ju svårt att tänka att ett hushåll med så många personer, varav många barn, skulle vara tyst och lugnt. Hur gick tankegångarna hos dig när ni slog ihop familjerna och även skaffade en till unge? 

Att inte vilja ha barnen i sin säng är väl en sak. Men att de inte ska få höras i de gemensamma utrymmena, det är nog lite mycket begärt. Hemmet är väl lika mycket deras? Och att ni fick dela av vardagsrummet för att få rum med alla är ju inte barnens problem egentligen. Det är en situation som ni vuxna har skapat.

Däremot kan man ju styra upp lite med volym och så. Men annars är det väl så att du får gå undan om du blir störd. Eller tycker du att varje barn bara ska vara i sitt rum om de vill göra något som låter? 
  • Anonym (deras)
    Anonym (Linda) skrev 2025-10-08 18:03:17 följande:

Jag tycker inte att du är ute och cyklar. Man har olika stort behov av privat utrymme och att du vill att ni, precis som barnen, har eget rum som ni har för er själva tycker jag inte är för mycket begärt. 

Samma med ljudet. Vi har den diskussionen här också men här är vi föräldrar i enad front mot barnen. Vill man kolla padda eller mobil med hög volym får man gå in på sitt rum. Vardagsrummet ska alla kunna vara i och man ska kunna prata eller se något tillsammans på tv:n. 

Får en person kolla på TV i vardagsrummet, eller är det bara om alla ska se på TV tillsammans?
Svar på tråden Är jag ute och cyklar ??