• Anonym (Panikslagen)

Självtest för livmodercancer och fick negativt besked

Jag har haft problem med underlivet en längre tid, det bränns när jag har sex (även om det blivit lite bättre nu), jag kan inte använda tamponger längre eftersom det bränns som satan bara att sätta in en och jag är röd på blygdläpparna, ena blygdläppen har en liten knuta som det känns som det finns en hård ärta i.

Jag är inte den som söker vård i tid och otid men av en slump fick jag hemskickat ett hemtest av vården för livmoderhalscancer/cellförändringar.

Detta var nästan två månader sedan och i måndags hittade jag ett brev i min postbox där det stod att mitt prov kom positivt på HPV-virus och jag fick en tid till Kvinnohälsan där de ska ta ett riktigt cellprov för att se om jag har cellförändringar/cancer?

Jag är livrädd!!! Vad kommer hända? Min mamma var tvungen att operera bort sin livmoder men då var hon gammal, jag är bara 40 år och vill inte det.

Snälla hjälp mig, jag har panik! Min pojkvän grät i början och fick en panikångestattack eftersom han inte vill att jag ska dö, men sedan har han blivit helt kall mot mig och jag förstår inte varför.

Jag behöver stöd av andra som varit i samma situation. Snälla hjälp!
  • Svar på tråden Självtest för livmodercancer och fick negativt besked
  • Lessie

Hej. Vad tråkigt att höra. Jag har haft cellförändringar innan, men dem var inte stora. Jag fick gå på tätare kontroller under några år, men sedan försvann förändringarna av sig själv. förstår att du är orolig och att det känns jobbig. Ibland behöver det inte betyda någon större fara, så försök hoppas på det bästa och tänk positivt.

• Anonym (Ella)

De symtom du beskriver låter inte alls som tecken på livmoderhalscancer, utan som någon annan typ av irritation i underlivet som säkerligen inte är något farligt. Är du 40 kan det vara förklimakteriet då många får torrare och känsligare slemhinnor vilket kan göra att sex gör ont på ett sätt det inte gjort tidigare. Det finns bra hjälp mot det. Att du testat positivt för HPV betyder inte att du automatiskt har cellförändringar eller cancer heller. Bra att du får kolla upp det men försök att inte oroa dig i onödan.

Svar på tråden Självtest för livmodercancer och fick negativt besked