• Anonym (Varmt kranvatten)

Hur farligt är det att dricka varmvatten fr kranen?

Ja, som rubriken frågar. Hur farligt är det egentligen? Vad är det som är farligt? Är det ok att använda litegrann, eller är det totalt no-no? Nån som har koll på detta?

• Svar på tråden Hur farligt är det att dricka varmvatten fr kranen?
  • Anonym (Ken)

Tror inte at det är så farligt. Men kanske bäst att inte göra det för ofta.

• Anonym (Nej)
    Tow2Mater skrev 2025-10-10 15:15:30 följande:
    Så, om man först spolar hett vatten blir man ju av med det som ligger i rören precis som när man spolar kallt vatten och blir av med det som ligger i rören? Eller menar du det som fälls ut under de få sekunder vattnet går genom rören är så ohälsosamt?
    Varmvattenrören är långa.
  • Anonym (Ir)

Beror väl på hur mycket det blir sammanlagt.

• Anonym (Nej)

Livsmedelsverket skriver kort på sin hemsida att varmvatten inte kontrolleras (ur hälsosynpunkt) men det görs med kallvatten. 

• Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-10 17:00:18 följande:
    Varmvattenrören är långa.
    Mina är mycket kortare än kallvattenrören.
  • Anonym (Nej)
    Tow2Mater skrev 2025-10-10 18:53:48 följande:
    Mina är mycket kortare än kallvattenrören.
    I flerfamiljshus kan de vara långa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-10 18:59:12 följande:
    I flerfamiljshus kan de vara långa.
    Spolar man tills det kommer hett vatten och inte bara ljummet brukar det rora sig om några sekunder, max 30 typ.
  • Anonym (Varmt kranvatten)
    Embla twopointoh skrev 2025-10-09 22:21:38 följande:

Det varma vattnet kontrolleras inte på samma sätt som kallvattnet. I det varma vattnet kan det finnas ohälsosamma halter av metaller, bakterier, och annat som inte är nyttigt att få i sig.  

Anonym (Varmt kranvatten) skrev 2025-10-10 04:00:20 följande:

Tack för era svar!!

Ja, jo, alltså så mycket vet jag 

Läste precis min ts igen och insåg att jag formulerat den fel, så mitt förra svar till dig verkade säkert jättekonstigt - om jag redan visste det du skrev var det ju himla märkligt att skriva "Vad är det som är farligt?" i trådstarten! Det jag menade med det var dock inte vad det är i vattnet som är farligt, utan vad det är som är farligt med att få i sig det som är i vattnet. Alltså exakt vilka risker man löper. Ville bara förtydliga detta eftersom mitt första svar till dig som sagt kan ha verkat rätt konstigt. 
  • Anonym (Google is your friend)

Varför inte googla. 

Legionella är inte att leka med, som ju en ovan påpekade. Visst, hyfsat ovanligt - men det är ju för att de allra flesta fattar att man inte ska dricka varmvatten ur kranen att dricka direkt göra te/presskaffe på osv. 

Visst - enkelt för dygnlata, men skaffa en bra spis med induktion och bra effekt så går det fort. 

Big bubbles - no trubbles. Koka vattnet. 

• Tow2Mater
    Anonym (Google is your friend) skrev 2025-10-10 23:19:04 följande:

Varför inte googla. 

Legionella är inte att leka med, som ju en ovan påpekade. Visst, hyfsat ovanligt - men det är ju för att de allra flesta fattar att man inte ska dricka varmvatten ur kranen att dricka direkt göra te/presskaffe på osv. 

Visst - enkelt för dygnlata, men skaffa en bra spis med induktion och bra effekt så går det fort. 

Big bubbles - no trubbles. Koka vattnet. 

Och om du misstänker en risk for legionella i vattnet - duscha inte med varmt vatten, du kommer andas in dem.
  • Anonym (Hej)

När jag bodde på ett billigt hotell så tog jag varmvatten från kranen och pulverkaffe. Det blev skapligt gott.

• Anonym (Nej)

Det är så att varmvatten löser ut olika saker ur rören som inte kallvatten gör. Bl.a. koppar. Inget akut farligt men onödigt i det långa loppet.

Dessutom hälsokollas inte varmvattnet enligt livsmedelsverket.

• Anonym (A)

Hur långt är ett snöre? Gissningsvis så är det olika i olika hus beroende på var vattnet värms, ålder och kvalitet på rören osv. Är nog inte alltid skadligt utan snarare en risk. 

Svar på tråden Hur farligt är det att dricka varmvatten fr kranen?