• Anonym (elliea)

Ta kontakt med vänner från förr

Jag har bott i flera olika städer genom livet pga jobb, förhållanden och studier. Har då träffat många vänner som jag umgåtts med men efter att jag flyttat kommer man ifrån varandra. Nu känner jag att jag skulle vilja ta kontakt med två tjejer som jag tyckte väldigt bra om när vi umgicks men frågan är om dom tycker att det är konstigt att man hör av sen efter cirka 20 år? Vi har inte skiljts som ovänner, tvärtom såg jag dom som mina bästa vänner under en tid.

Vad tycker nu, ska jag höra av mej? tror ni att dom blir glada om jag gör det?

• Svar på tråden Ta kontakt med vänner från förr
  • Anonym (Nja)

Jag har också flyttat mycket och förlorat vänner på vägen. Tråkigt, men det blir ju så. Hade nog själv inte kontaktat någon efter 20 år, men om du har dem på sociala medier kan du väl börja med att gilla någon bild eller så. Och se om du får gensvar.

• Anonym (098)

Klart att du kan göra det. Det är en bra idé!

• Mandel

Det värsta som kan hända är att de säger nej om du skickar en fråga om att ses.
    Har du tur svarar de ja.

Lycka till!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ingavänner)
    Mandel skrev 2025-10-10 12:45:46 följande:

Det värsta som kan hända är att de säger nej om du skickar en fråga om att ses.
    Har du tur svarar de ja.

Lycka till!

Skulle inte säga det är det värsta, det värsta är om din vän börjar stalka och trakassera dig. Var försiktig med gamla bekanta och kolla Lexbase först. 
  • Anonym (Elin79)

Jag hade blivit jätteglad!
    Vad vore det värsta som kunde hända, att få ett nej?
    Så länge man inte bygger upp förväntan själv utan är öppen för svaren så kör!

Jag tog själv kontakt med en kompis från grundskolan när jag ryktesvägen hörde att vi väntade barn samtidigt 2016-2017. Då hade vi nog inte hörts på 15-16 år. Och jag hade ju ingen aning om ifall hon skulle vilja prata eller träffas, om vi var på samma nivå och skulle funka ihop som vänner även i vuxen ålder. Men hon blev jätteglad och vi träffades mycket under våra föräldraledigheter. Och det är kul att se att våra barn numera också är kompisar och gärna träffas och vill leka. 

• Anonym (Lady)

Jag tog upp kontakten med en kompis från förr.
    Gick igenom en kartong med gamla brev och hittade honom där. Vi brevväxlade när han låg i lumpen på 80-talet. Hittade varandra från början via Heta linjen. 

Först kollade jag upp honom på FB (han har ett ovanligt både för- och efternamn) sedan på Ratsit, för att se om han var gift eller sambo. Hade han varit det så hade jag kanske inte hört av mig. Vet inte säkert.

Jag skrev iaf till honom på messenger och han svarade på en gång, han blev jätteglad och sedan dess (ca 5 år) har vi kontakt minst en gång per vecka!

Vi hade aldrig någon romantisk relation, vi var jättenära vänner. OCh tänka sig, att efter över 30 år så tog vi upp vänskapen igen.

• Anonym (zf)

Ge det ett försök men hoppas inte alltför mycket. Efter så lång tid menar jag.

• Anonym (The bug)

Min mamma fick flera vänner bortskrämda i 20-årsåldern av min pappa, som var en läskig typ. Hon är blyg och vågade inte försöka kontakta dem igen förrän 35 år senare men då fick de faktiskt en ny relation och träffas nu regelbundet. Men då bor de i samma stad.

Själv försökte jag träffa min bästis från lågstadiet som flyttade efter 35 år och visst, vi snackade länge och personligt när vi möttes igen men hon verkade nöja sig där. Vi bor iofs 5 timmar ifrån varann med bil så svårt att träffas. 

Svar på tråden Ta kontakt med vänner från förr