• Anonym (Undrande)

Berätta utåt om skilsmässan

Jag undrar hur ni gjort kring att berätta om skilsmässan utåt. Har ni varit överens om hur, till vem osv? Om vilken anledning som anges? 

• Svar på tråden Berätta utåt om skilsmässan
  • Anonym (Nuförtiden)

Man måste väl inte berätta exakt varför, det räcker väl med "vi har beslutat oss för att gå skilda vägar"?

• Anonym (L)

Jag berättade för alla att jag skiljde mig pga hennes otrohet. Även för hennes föräldrar. En sak är om man växer ifrån varandra, men är någon otrogen ser jag ingen anledning varför man inte skulle berätta om det.

• Batikhäxa
    Anonym (L) skrev 2025-10-12 19:18:59 följande:

Jag berättade för alla att jag skiljde mig pga hennes otrohet. Även för hennes föräldrar. En sak är om man växer ifrån varandra, men är någon otrogen ser jag ingen anledning varför man inte skulle berätta om det.

Tja, har man barn ihop kan det vara något som de kan ta skada av att veta, även förstöra deras relation till den andre. Det kan vara svårt för dem att hantera. Jag skullr vilja vända på ditt påstående om varför man inte skulle berätta. Varför behöver andra nödvändigtvis veta allt om vadsom händer i en relation? Det är inte alltid så att otrohet uppstår ur tomma intet. Behöver andra alltid veta allt om vad som hänt i en relation? Vad vinner man på att berätta?

Det är väl lätt att man i stridens hetta, som den som blivit försmådd, vill hämnas genom att berätta för alla vilket dvin den andre är. Men det man vinner på det är sällan värt det, skulle jag tro. 
Svar på tråden Berätta utåt om skilsmässan