• Anonym (Anonym väljarbarometer)

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val?

Vilket parti är bäst att rösta på tycker du om man tänker på det bästa för Sverige och för det land vi ska lämna över till våra barn.

anta att du skulle gå till valurnan nu och lägga din röst på ett parti.

välj det som passar dig bäst? Obs du är såklart anonym om du vill.

Valbarometer inför valet 2026 den 13 September 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti skulle du rösta på om det vore val?
  • Anonym (ruff)
    OlleSQ skrev 2025-10-12 00:02:12 följande:
    Förutsätter att L kommer in i riksdagen och det är rätt tveksamt. De lär inte få några stödröster från moderater vilket var deras räddning senast och byta partiledare igen förutsätter att de skulle ha nån som inte klivit fram än. Som både kan ena L och få partiet över 4%. Större chans på Jesus återkomst.
    Och han skulle gå till KD ...
  • Anonym (Ideologi)
    Anonym (Lina) skrev 2025-10-12 07:11:06 följande:

Då har jag en fråga till dig: Vad har SD gjort under denna mandatperiod som kan betraktas som nazistiskt? Vad har Moderaterna gjort som kan betraktas som egoistiskt?

Dom blå partierna får saker att hända, medan dom rödgröna pratar och hittar anledningar till varför det är som det är. Socialdemokraterna säger att dom ska skjuta till pengar till skola, vård och omsorg. Men pengarna gör sällan speciellt stor skillnad i verksamheten.

Det som förr ansågs rasistiskt, är inte det längre. Som tex att sossarna vill ha språkkrav för invandrare och om dom inte infinner sig där, så dras bidrag in. Det gick folk i taket för och ansåg vara rasistiskt för 7-8år sedan. Men det får saker att hända. Socialdemokraterna har alltså börjat anamma blå politik.

Min gissning är att du inte röstar på det som fungerar och är bra, du röstar på det som känns bra.

Du läste inte vad jag skrev, jag hänvisade till deras ideologi. Än så länge har alla partier en ideologi de utgår ifrån. Man får tänka lite, hur skulle det se ut om detta parti själva styrde landet. Läser du SD:s så tror jag att du kommer att förstå vad min mening är. M är individualister så de är egoistiska eftersom alla inte kan vara på toppen avi ett samhälle. Har du hamnat i en situation du eg inte rår över så får du klara dig själv och inte förvänta dig hjälp av andra. Nya reglerna på a-kassan är ett ganska tydligt exempel  

Idag är politik ett evigt givande och tagande då ingen får majoritet. Alla partier har en agenda och den agendan är styrd av specifika politiska frågor som är deras hjärtefrågor. När man inte har en majoritet så får man välja vilken fråga man vill slåss för. SD är ju ganska tydliga i det de står för och det är så lite invandrare som möjligt och framförallt inte muslimer och att Sverige ska vara svenskt.

Att få saker och ting att hända är inte samma sak som att det faktiskt är bra för samhället i helhet. Skolan är ett väldigt bra exempel. De är inte längre statligt utan lagt på kommunerna som går under en statlig budget. Det är klart att mer pengar gör stor skillnad i skolvärlden. Problematiken är att det inte finns tillräckligt med pengar i kommunerna för att kunna göra de satsningar som man faktiskt vill göra. Budgeten från staten hänger inte med verkligheten och där är väldigt många partier eniga om när det kommer på kommunnivån. Den du röstar på på nationell nivå har en jäkla betydelse för vård och skola. Sänkt skatt har aldrig och kommer aldrig förbättra skola och omsorg. Vill enskild person ha mer pengar i plånboken så borde man ifrågasätta varför ens arbetsgivare inte betalar mer i lön istället för att gnälla på skatten. 

• Anonym (Röd)

Jag tycker att det är ett jättesvårt val. Håller med socialdemokraterna i mycket men gillar inte deras samarbetspartier. Man kan få en politik man inte alls vill ha genom en röst på S idag. Så jag vet faktiskt inte alls hur jag ska rösta trots att jag är ganska påläst.

• Anonym (ruff)

Äsch då, det är inte ett jättesvårt val.

Antingen röstar man på de som regerar nu och då får man en fortsättning på de reformer och den politik de driver idag.

Eller så röstar man på de andra fyra partierna och då får man den politik som bedrevs 2014-2022.

Man kan ignorera enskilda partier inom respektive block för det är den samlade politiken från flera som man kommer att rösta på.

Själv tycker jag att de olika blocken ska gå ihop i förväg och tydligt visa att den här politiken vil vi bedriva.

Högern gör ju detta någorlunda i alla fall i och med att de driver sin regeringspolitik men oppositionen  är ju helt splittrad och vill absolut inte komma överens i förväg om vad som ska gälla.

Liberalerna gör det ju tyvärr inte lätt för sig om de gör sin position än mer otydlig. Allt annat än ett reservationslöst stöd för en högerregering lär bara få dem att tappa röster från den nivå på 2,6% de ligger idag.

• Anonym (Anonym väljarbarometer)

Vad tror ni om Partier Nyans?

Känns som intressant om vi skulle få mer islam i politiken. Verkar ändå som att etablerade partier försökt välkomna islam i Sverige men det går segt.

viset det har kommit någon enstaka moske men det kunde ju komma fler moskeer fadt det är nog på bra väg verkar det som.

//Ahmina

• Anonym (ruff)

Det är väl jättebra att Nyans finns. Framförallt för att de kommer att synliggöra islamismen i Sverige.

KD föreslår förbud mot burka på offentlig plats. Liberalerna håller med. Regeringen hinner nog lägga fram ett förslag på förbud under mandatperioden.

Så kommer Nyans och kräver precis tvärtom.

Så kan det svenska folket välja mellan de bägge alternativen.

Sedan är det förstås inte utan betydelse för svensk politik att Nyans kommer att ta en procentenhet eller två från S, V och MP.

• Gullvivor

Jag kommer troligtvis rösta som jag gjorde förra valet, dvs Partiet Nyans. Är ju dock ett bra tag kvar till valet, men har svårt att tro att det skulle bli något annat än Partiet Nyans.

• Anonym (KD..)

Har nyligen fått upp ögonen för Kristdemokraterna och deras politik. Känns som att det är ett bra alternativ om man inte vill befatta sig med SD, så blir nog dem.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Ideologi) skrev 2025-10-12 12:09:35 följande:

Du läste inte vad jag skrev, jag hänvisade till deras ideologi. Än så länge har alla partier en ideologi de utgår ifrån. Man får tänka lite, hur skulle det se ut om detta parti själva styrde landet. Läser du SD:s så tror jag att du kommer att förstå vad min mening är. M är individualister så de är egoistiska eftersom alla inte kan vara på toppen avi ett samhälle. Har du hamnat i en situation du eg inte rår över så får du klara dig själv och inte förvänta dig hjälp av andra. Nya reglerna på a-kassan är ett ganska tydligt exempel  

Idag är politik ett evigt givande och tagande då ingen får majoritet. Alla partier har en agenda och den agendan är styrd av specifika politiska frågor som är deras hjärtefrågor. När man inte har en majoritet så får man välja vilken fråga man vill slåss för. SD är ju ganska tydliga i det de står för och det är så lite invandrare som möjligt och framförallt inte muslimer och att Sverige ska vara svenskt.

Att få saker och ting att hända är inte samma sak som att det faktiskt är bra för samhället i helhet. Skolan är ett väldigt bra exempel. De är inte längre statligt utan lagt på kommunerna som går under en statlig budget. Det är klart att mer pengar gör stor skillnad i skolvärlden. Problematiken är att det inte finns tillräckligt med pengar i kommunerna för att kunna göra de satsningar som man faktiskt vill göra. Budgeten från staten hänger inte med verkligheten och där är väldigt många partier eniga om när det kommer på kommunnivån. Den du röstar på på nationell nivå har en jäkla betydelse för vård och skola. Sänkt skatt har aldrig och kommer aldrig förbättra skola och omsorg. Vill enskild person ha mer pengar i plånboken så borde man ifrågasätta varför ens arbetsgivare inte betalar mer i lön istället för att gnälla på skatten. 

Du har inte koll. Du pratar om att regeringen lade ut skolans omsorg på kommunerna . Ja, det var sossarna som gjorde det och det var ett dåligt drag så här i efterhand.

Du tycker inte att få saker att hända är detsamma som att det är bra för samhället? Då kan vi inte få till en förändring.

Sossarnas ideologi bygger på solidaritet vilket är fint att leva efter. Men väldigt få lever på detta sätt idag och konsekvensen blir att många utnyttjar detta. Bra om inte du gör det, men många andra gör det. Inte minst från andra länder.

Du lever i det förgångna att sossarna är vad dom varit i en värld som inte ser ut som den gjorde för 30 år sedan. Du röstar med hjärtat efter dina känslor.
  • Anonym (ruff)
    Anonym (Anonym väljarbarometer) skrev 2025-10-12 14:08:18 följande:

Vad tror ni om Partier Nyans?

Känns som intressant om vi skulle få mer islam i politiken. Verkar ändå som att etablerade partier försökt välkomna islam i Sverige men det går segt.

viset det har kommit någon enstaka moske men det kunde ju komma fler moskeer fadt det är nog på bra väg verkar det som.

//Ahmina

Gullvivor skrev 2025-10-12 17:51:36 följande:

Jag kommer troligtvis rösta som jag gjorde förra valet, dvs Partiet Nyans. Är ju dock ett bra tag kvar till valet, men har svårt att tro att det skulle bli något annat än Partiet Nyans.

Hur ser ni muslimer på att det finns flera olika muslimska partier idag?

Nyans under Mikael Yuksel

Visionspartiet under Sead Buzuladzic

Enhetspartiet under Jamal El Haj.

Ser ni det som positivt att det finns flera olika muslimska partier att välja mellan eller ser ni det som ett problem att det finns flera partier som kommer att splittra de muslimska rösterna?

Är det någon av er som kan tänka sig att rösta på något av de andra två, förutom Nyans?

Känner ni ens till de andra två partierna, förutom Nyans?
  • Gullvivor
    Anonym (ruff) skrev 2025-10-15 08:57:42 följande:
    Gullvivor skrev 2025-10-12 17:51:36 följande:

Hur ser ni muslimer på att det finns flera olika muslimska partier idag?

Nyans under Mikael Yuksel

Visionspartiet under Sead Buzuladzic

Enhetspartiet under Jamal El Haj.

Ser ni det som positivt att det finns flera olika muslimska partier att välja mellan eller ser ni det som ett problem att det finns flera partier som kommer att splittra de muslimska rösterna?

Är det någon av er som kan tänka sig att rösta på något av de andra två, förutom Nyans?

Känner ni ens till de andra två partierna, förutom Nyans?
    Varken positivt eller negativt, jag ser det inte som att jag röstar på ett muslimskt parti utan partiet är ju för alla, bara att de också lyfter frågor som berör bland annat muslimer. 

Enighetspartiet kände jag inte till, men det är väl ganska nytt? Vet inte så mycket förutom att Jamal El Haj varit socialdemokrat innan. Skulle inte rösta på partiet. 

Visionspartiet grundades ju efter ett tjafs mellan Sead och Partiet Nyans partiledare Mikail, om jag förstått det rätt så var Sead missnöjd med Mikail som partiledare och ville själv leda Partiet Nyans.
    Personligen har jag stort förtroende för Mikail Yuksel, tycker han är en bra partiledare så ser ingen anledning till att kolla upp Visionspartiet närmare. 

Att jag röstar på just Partiet Nyans är inte för att jag tänker att det är muslimskt, utan för att jag valt att rösta med hjärtat och håller med partiet och tycker de lyfter viktiga frågor.
    Jag tror inte partiet kommer få ett lika bra resultat som sist (största partiet utanför riksdagen) eller att det är troligt att de kommer in i riksdagen, så jag känner inte att andra partier som Visionspartiet eller Enighetspartiet skulle konkurrera med Partiet Nyans på det sättet.
  • Anonym (ruff)
    Gullvivor skrev 2025-10-15 13:36:27 följande:
    Varken positivt eller negativt, jag ser det inte som att jag röstar på ett muslimskt parti utan partiet är ju för alla, bara att de också lyfter frågor som berör bland annat muslimer. 

Enighetspartiet kände jag inte till, men det är väl ganska nytt? Vet inte så mycket förutom att Jamal El Haj varit socialdemokrat innan. Skulle inte rösta på partiet. 

Visionspartiet grundades ju efter ett tjafs mellan Sead och Partiet Nyans partiledare Mikail, om jag förstått det rätt så var Sead missnöjd med Mikail som partiledare och ville själv leda Partiet Nyans.
    Personligen har jag stort förtroende för Mikail Yuksel, tycker han är en bra partiledare så ser ingen anledning till att kolla upp Visionspartiet närmare. 

Att jag röstar på just Partiet Nyans är inte för att jag tänker att det är muslimskt, utan för att jag valt att rösta med hjärtat och håller med partiet och tycker de lyfter viktiga frågor.
    Jag tror inte partiet kommer få ett lika bra resultat som sist (största partiet utanför riksdagen) eller att det är troligt att de kommer in i riksdagen, så jag känner inte att andra partier som Visionspartiet eller Enighetspartiet skulle konkurrera med Partiet Nyans på det sättet.
    Nåja, något parti för alla" är de ju knappast med en sådan tydlig islamistisk agenda som de har och in i riksdagen kommer de knappast något av dem ...

... men i vissa kommuner är det ju fullt möjligt att de kommer in, om inte de muslimer som röstar på dessa partier splittrar sina röster.

I såväl Stockholm som i Malmö och Göteborg finns ju alla tre partierna närvarande. Då är det ju uppenbar risk att de "tränger bort varandra" från möjligheten till kommunala mandat i dessa kommuner. 
  • Anonym (Elina)
    Anonym (KD..) skrev 2025-10-12 18:00:55 följande:

Har nyligen fått upp ögonen för Kristdemokraterna och deras politik. Känns som att det är ett bra alternativ om man inte vill befatta sig med SD, så blir nog dem.

Jag tänkte skriva samma sak. 
    Så jag håller fullständigt med!
Svar på tråden Vilket parti skulle du rösta på om det vore val?