Anonym (ruff) skrev 2025-10-15 08:57:42 följande:
Gullvivor skrev 2025-10-12 17:51:36 följande:
Jag kommer troligtvis rösta som jag gjorde förra valet, dvs Partiet Nyans. Är ju dock ett bra tag kvar till valet, men har svårt att tro att det skulle bli något annat än Partiet Nyans.
Hur ser ni muslimer på att det finns flera olika muslimska partier idag?
Nyans under Mikael Yuksel
Visionspartiet under Sead Buzuladzic
Enhetspartiet under Jamal El Haj.
Ser ni det som positivt att det finns flera olika muslimska partier att välja mellan eller ser ni det som ett problem att det finns flera partier som kommer att splittra de muslimska rösterna?
Är det någon av er som kan tänka sig att rösta på något av de andra två, förutom Nyans?
Känner ni ens till de andra två partierna, förutom Nyans?
Varken positivt eller negativt, jag ser det inte som att jag röstar på ett muslimskt parti utan partiet är ju för alla, bara att de också lyfter frågor som berör bland annat muslimer.
Enighetspartiet kände jag inte till, men det är väl ganska nytt? Vet inte så mycket förutom att Jamal El Haj varit socialdemokrat innan. Skulle inte rösta på partiet.
Visionspartiet grundades ju efter ett tjafs mellan Sead och Partiet Nyans partiledare Mikail, om jag förstått det rätt så var Sead missnöjd med Mikail som partiledare och ville själv leda Partiet Nyans.
Personligen har jag stort förtroende för Mikail Yuksel, tycker han är en bra partiledare så ser ingen anledning till att kolla upp Visionspartiet närmare.
Att jag röstar på just Partiet Nyans är inte för att jag tänker att det är muslimskt, utan för att jag valt att rösta med hjärtat och håller med partiet och tycker de lyfter viktiga frågor.
Jag tror inte partiet kommer få ett lika bra resultat som sist (största partiet utanför riksdagen) eller att det är troligt att de kommer in i riksdagen, så jag känner inte att andra partier som Visionspartiet eller Enighetspartiet skulle konkurrera med Partiet Nyans på det sättet.