• mommadearest

Svartmögel i dusch, påverkan?

Hej,
    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av hur svartmögel kan påverka en? Vi har fläckar på fogen i våran dusch som kommer tillbaka igen ett tag efter vi skrubbat bort med ättikablandning.. 

Ska testa med avfuktare och särskild mögelborttagning innan jag kontaktar hyresvärd för att ta bort fog och lägga ny.. 

Har haft problem med klåda i flera månader som kommer lite när som men som Alltid är som värst efter dusch.

Har uteslutit det mesta och väntar nu på remiss till allergi för att kolla vidare.
    Men nu börjar jag fundera på om det kan ha att göra med fläckarna i duschen? 

• Svar på tråden Svartmögel i dusch, påverkan?
  • Anonym (X)

Vet inte om svartmögel kan ge de symptom du beskriver du gnuggar ju knappast händerna på möglet? 
    När vi hade svartmögel i källaren reagerade jag med att ständigt vara förkyld eller snorig. Förstått såhär i efterhand att det var möglet jag andades in som säkert pajade immunförsvaret på något sätt. 

• Anonym (Hmm)

Återkommande svartmögel i fogar trots städning betyder ofta att hela väggen är möglig.
    Möglet kan ju inte tränga igenom kakelplattorna som är glaserade, Fogarna däremot är öppna så där kan möglet slå igenom.
    Är det så kan ni städa och städa och  ..... men möglet kommer fortsätta komma tillbaka.
    Ozonlampor är utmärkta för att sanera mögel (och annat) och finns att hyra.
    Dock kan de bara sanera öppna ytor - inte bakom kakelplattor.
    Se till att få dit någon sakkunnig.
    Men att bara byta fog kommer troligen inte att hjälpa.

• Anonym (husägare)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-10-17 08:33:20 följande:

Återkommande svartmögel i fogar trots städning betyder ofta att hela väggen är möglig.
    Möglet kan ju inte tränga igenom kakelplattorna som är glaserade, Fogarna däremot är öppna så där kan möglet slå igenom.
    Är det så kan ni städa och städa och  ..... men möglet kommer fortsätta komma tillbaka.
    Ozonlampor är utmärkta för att sanera mögel (och annat) och finns att hyra.
    Dock kan de bara sanera öppna ytor - inte bakom kakelplattor.
    Se till att få dit någon sakkunnig.
    Men att bara byta fog kommer troligen inte att hjälpa.

Trams, från början till slut. Mögelsporer finns överallt, både inomhus och utomhus. Finns rätt förutsättningar, som fukt, rätt temperaturintervall och något för möglet att leva av (som exempelvis tvålrester och smuts i en dusch) - så kommer möglet att växa.
    Möglet i TS´ dusch kommer inte inifrån väggen, det är mögelsporer som börjar växa i fogarna när det är rätt förutsättningar, och det blir det ofta i ett fuktigt och varmt badrum. Det kan en sakkunnig person upplysa om. Håller man inte fogarna torra och rena, vilket kan vara svårt eftersom fogytan är lite skrovlig, kommer det att växa mögel.
  • viktorjohan

Det framgår inte om det är så kallad mjukfog som tex används i hörnen som möglat. I så fall har man använt felaktig fogmassa. Det är vanligt att det bildas mögel på sådan fogmassa. Enligt min erfarenhet har sådan inte orsakat några reaktioner för mig eller familj. 
    Bildas det däremot återkommande mögel på den hårda fogen kan det som någon annan skrivit, bero på underliggande problem. Det bör i så fall utredas.  

• Anonym (Hmm)

Så är det ju - om man städar med regelbundenhet och möglet ändå kommer tillbaka är det ett underliggande problem.
    Jag förutsätter att vi pratar kakelfog och inte mjukfog.
    Har man dessutom hårt vatten reagerar tvålrester med kalket och bildar kalktvål som är lite knepigare att få bort än bara tvål. Det är alltså inte helt givet att fogen blir ren i det fallet.
    Sura produkter ska användas med försiktighet eftersom de utarmar kakelfogen och gör den ännu porösare.

Svar på tråden Svartmögel i dusch, påverkan?