• Anonym (ririir)

Jag har bestämt mig för att börja äta som vanligt igen

Ursäkta att jag kommer här och kräks ur mig lite frustration.

Det känns verklligen som att jag har slösat de senaste ca 2 åren. Blivit m in sjukdom, kanske vi kan säga.

Jag har diabetes typ1. Jag blev diagnosticerad då, för ca 2 år sedan. 

Jag fick mediciner, insulin. Vi pratade lite om mat och så. Diabetes-ssk konstaterade att jag "kan ju det här", vilket ja, jag är skitbra på mat. Vi pratade om insulin och doser och "testa dig fram". Så bara att sätta igång.

Första halvåret-året fick jag ner mitt blodsocker. Men sen stod det still en bit över normalen. Jag drog åt kolhydraterna ännu mer, räknade ännu nogrannare, gjorde alla tabeller och grafer och ökade basinsulinet ytterligare, ett bra "hack". Sen hände något. Blodsockret gick UPP! UPP! VAD FAN! Och det vägrar gå ner igen. Jag funderar på att sänka tillbaka.

Men, nu skiter jag i vilket. Jag tänker äta pasta och bröd, som jag älskar, Jag tänker dricka apelsinjuice och oboy, och äta godis på lördagar och chips på alla fester och inte tacka nej till fikat på jobbet!

Det som sker, det får ske!

Tack för att ni läste!

• Svar på tråden Jag har bestämt mig för att börja äta som vanligt igen
  • Anonym (Äta som vanlig)

Som jag förstått det kan man äta som vem som helst om man har typ 1. Men det är konstigt att du fick det som vuxen. 

• Anonym (ririir)
    Anonym (Äta som vanlig) skrev 2025-10-12 01:14:54 följande:

Som jag förstått det kan man äta som vem som helst om man har typ 1. Men det är konstigt att du fick det som vuxen. 

Den svenska officiella rekommendationen är att äta som vanligt, ja, men enligt min ssk drar många ner för att slippa ta måltidsinsulin, eller behöva mindre. Och jag slipper gärna, då det gör ont.

Det är tydligen inte så ovanligt som an kan tro. Ungefär hälften av alla som har typ 1 upptäcks i vuxen ålder. Jag trodde också att det var bara barn mest. 
  • Anonym (q)
    Anonym (ririir) skrev 2025-10-11 23:06:24 följande:
    Jag har bestämt mig för att börja äta som vanligt igen

Ursäkta att jag kommer här och kräks ur mig lite frustration.

Det känns verklligen som att jag har slösat de senaste ca 2 åren. Blivit m in sjukdom, kanske vi kan säga.

Jag har diabetes typ1. Jag blev diagnosticerad då, för ca 2 år sedan. 

Jag fick mediciner, insulin. Vi pratade lite om mat och så. Diabetes-ssk konstaterade att jag "kan ju det här", vilket ja, jag är skitbra på mat. Vi pratade om insulin och doser och "testa dig fram". Så bara att sätta igång.

Första halvåret-året fick jag ner mitt blodsocker. Men sen stod det still en bit över normalen. Jag drog åt kolhydraterna ännu mer, räknade ännu nogrannare, gjorde alla tabeller och grafer och ökade basinsulinet ytterligare, ett bra "hack". Sen hände något. Blodsockret gick UPP! UPP! VAD FAN! Och det vägrar gå ner igen. Jag funderar på att sänka tillbaka.

Men, nu skiter jag i vilket. Jag tänker äta pasta och bröd, som jag älskar, Jag tänker dricka apelsinjuice och oboy, och äta godis på lördagar och chips på alla fester och inte tacka nej till fikat på jobbet!

Det som sker, det får ske!

Tack för att ni läste!

Verkar vara en grej det där. En jag känner, en äldre man, var överviktig och åt skräpmat. Sen behövde han en höftledsoperation, åt bättre och tappade massa i vikt. Och vips fick han diagnosen diabetes 2, vilket han aldrig haft förut.

Det bästa är nog att äta allt med måtta. 
  • Anonym (ririir)
    Anonym (q) skrev 2025-10-12 03:13:56 följande:
    Verkar vara en grej det där. En jag känner, en äldre man, var överviktig och åt skräpmat. Sen behövde han en höftledsoperation, åt bättre och tappade massa i vikt. Och vips fick han diagnosen diabetes 2, vilket han aldrig haft förut.

Kroppen är en underlig maskin.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Äta som vanlig) skrev 2025-10-12 01:14:54 följande:

Lite saning med modifikation. Har man diabetes typ 1 ska/bör man också vara försiktig med kolhydrater och sötsaker, som påverkar blodsockret. Precis som man ska med diabetes typ 2. Men skillnaden mellan de är att man inte kan bli frisk genom att ändra kosten. 

Diabetes typ 1 är icke-reversbar (kan inte gå tillbaka) som typ 2 är.

Nej, det är inte konstigt att diabetes typ 1 som vuxen. Man kan få det i alla åldrar. 
  • Anonym (Ssk)

Förmodligen hade han diabetes typ 2 även innan operationen. Men den  irde ha försvunnit med viktnedgång och ändrad kost. 
  • Anonym (allergiker deluxe)

Vill bara säga att jag förstår dig TS.

Jag hade väldigt begränsad kost i fyra år nyligen och det var som en sorg, och ingen kunde säga om jag skulle ha det så för evigt eller det skulle gå över.

Tack och lov så gick det över, men ingen läkare kan förklara varken varför jag fick problemet eller varför det gick över.

Det är verkligen inget kul att neka sig allt medan andra frossar.

• Anonym (ririir)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2025-10-12 19:29:33 följande:

Vill bara säga att jag förstår dig TS.

Jag hade väldigt begränsad kost i fyra år nyligen och det var som en sorg, och ingen kunde säga om jag skulle ha det så för evigt eller det skulle gå över.

Tack och lov så gick det över, men ingen läkare kan förklara varken varför jag fick problemet eller varför det gick över.

Det är verkligen inget kul att neka sig allt medan andra frossar.

Tack!

Vad bra att ditt har gått över!
  • Anonym (Lagom)

Det är väl mer än blodsockret som räknas när man vill hålla sig allmänt frisk? 

Jag unnar mig saker på helgerna ( som t.ex. kakor/bullar och en del godis i form av bl.a marzipan). Men jag är måttlig för övrigt. Klart att jag äter pasta någon gång!

Förstår inte varför man behöver slå från den ena ytterligheten till den andra. Man kan ju bli sjuk på andra sätt än i diabetes om man alltid äter onyttigt.

• Anonym (ririir)
    Anonym (Lagom) skrev 2025-10-12 21:13:01 följande:

Det är väl mer än blodsockret som räknas när man vill hålla sig allmänt frisk? 

Jag unnar mig saker på helgerna ( som t.ex. kakor/bullar och en del godis i form av bl.a marzipan). Men jag är måttlig för övrigt. Klart att jag äter pasta någon gång!

Förstår inte varför man behöver slå från den ena ytterligheten till den andra. Man kan ju bli sjuk på andra sätt än i diabetes om man alltid äter onyttigt.

Vem sa något om att äta onyttigt?
  • Anonym (Gladare och därmed friskare)

Ts, jag förstår dig och tycker faktiskt att du gör rätt.

Hellre vara glad och må bra den tid man lever än att sträva efter att leva så länge som möjligt.
    Varför strävar så många efter att leva tills de blir uppåt 100? Om det innebär en massa begränsningar och inskränkningar i ens liv? Vissa kan bli gamla ändå.

Forskning har bevisat att om man mår bra och är lycklig så är det en väldigt stor hälsofaktor.

• Anonym (ririir)
    Anonym (Gladare och därmed friskare) skrev 2025-10-13 09:57:54 följande:

Hellre vara glad och må bra den tid man lever än att sträva efter att leva så länge som möjligt.
    Varför strävar så många efter att leva tills de blir uppåt 100? Om det innebär en massa begränsningar och inskränkningar i ens liv? Vissa kan bli gamla ändå.

Forskning har bevisat att om man mår bra och är lycklig så är det en väldigt stor hälsofaktor.

Ja, jag tänker lite samma. Nu minns jag inte vem som sa det om vad, men typ "jag kan gärna fortsätta med X och leva till 83 istället för att sluta och leva till 84".
  • Anonym (Em)
    Anonym (Gladare och därmed friskare) skrev 2025-10-13 09:57:54 följande:

Fast hur bra mår man om man får följdsjukdomar av sin diabetes? Är ju inte bara livslängden det gäller utan hälsan.
  • Anonym (T1)

Diabetes typ 2 är en helt annan sjukdom, har inget med den här tråden att göra.

Som diabetiker typ 1 kan man i princip äta vad som helst och kontrollera blodsockret med insulinet. Om du behöver en break TS och vill äta lite mer "vanligt" så tycker jag du ska göra det. Du bör dock reglera ditt blodsocker med insulinet. 

Ta hand om dig. 
  • Anonym (T1)
    Anonym (ririir) skrev 2025-10-13 14:38:33 följande:
    Ja, jag tänker lite samma. Nu minns jag inte vem som sa det om vad, men typ "jag kan gärna fortsätta med X och leva till 83 istället för att sluta och leva till 84".
    Inte för att vara negativ, men 83 är det ju inte tal om. Har man diabetes typ 1 dör man i genomsnitt ca 10 år i förtid och ännu tidigare om man har dåligt reglerat blodsocker. Då talar vi alltså före 75 års ålder. Så visst finns det fördelar med att hålla sockret stabilt. 

Däremot kan man behöva ge sig själv en break då och då, det är helt naturligt. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (T1) skrev 2025-10-13 15:50:39 följande:

Som diabetiker typ 1 kan man i princip äta vad som helst och kontrollera blodsockret med insulinet. Om du behöver en break TS och vill äta lite mer "vanligt" så tycker jag du ska göra det. Du bör dock reglera ditt blodsocker med insulinet. 

Ta hand om dig. 
    Även med typ 1 bör man tänka på hur mycket mängd kolhydrater och andra sötsaker/mat som höjer blodsocker man stoppar i sig. Det är inte bra att "äta vad som helst" bara för att man kan reglera blodsockret med insulin. Kroppen tar otroligt mycket skada av det, som visar sig först i framtiden. 

Men självklart ska man få leva och känna att man inte behöver leva med restriktioner, både med typ 1 och typ 2. 
  • Anonym (ririir)
    Anonym (T1) skrev 2025-10-13 15:50:39 följande:

Ta hand om dig. 
    Jaja, självklart ska jag då ta mer måltidsinsulin, jag ska inte skita i det, bara i att hela tiden undvika saker jag älskar.

Idag åt jag två mackor till frukost, av mitt favoritbröd. Det var sååååååå gott. Med mycket pålägg. Och så ska jag äta rostad potatis till kycklingen nu till middag. Jag får ta lite extra insulin, men jag orkar inte "vara duktig" med maten längre, när det ändå inte ger något.
  • Anonym (ririir)
    Anonym (T1) skrev 2025-10-13 16:07:32 följande:
    Inte för att vara negativ, men 83 är det ju inte tal om. Har man diabetes typ 1 dör man i genomsnitt ca 10 år i förtid och ännu tidigare om man har dåligt reglerat blodsocker. Då talar vi alltså före 75 års ålder. Så visst finns det fördelar med att hålla sockret stabilt. 

Däremot kan man behöva ge sig själv en break då och då, det är helt naturligt. 
    Siffrorna var inte poängen, utan attityden.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (ririir) skrev 2025-10-13 20:10:16 följande:
    Jaja, självklart ska jag då ta mer måltidsinsulin, jag ska inte skita i det, bara i att hela tiden undvika saker jag älskar.

Idag åt jag två mackor till frukost, av mitt favoritbröd. Det var sååååååå gott. Med mycket pålägg. Och så ska jag äta rostad potatis till kycklingen nu till middag. Jag får ta lite extra insulin, men jag orkar inte "vara duktig" med maten längre, när det ändå inte ger något.
    Du kan pröva att byta ut snabba kolhydrater mot långsamma istället. Det är bättre flr din diabetes och din hälsa. Och då slipper du ta så mycket extra insulin. 
Svar på tråden Jag har bestämt mig för att börja äta som vanligt igen